بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام تا پایان سال صعودی است به یک شرط

بازار سهام تا پایان سال صعودی است به یک شرط
بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه توسط سازمان بورس طراحی شده که مهم‌ترین هدف آن کنترل عرضه در بازار سهام است در این بین برخی معتقدند که رشد قیمت ها در روزهای اخیر بازار سهام متاثر از عوامل دیگر هم بود، با توجه به حجم معاملات مربوط به صندوق توسعه بازار سرمایه حمایت‌هایی هم از جانب این صندوق انجام شده است.
کد خبر : ۲۶۳۹۵۶

ایرادات بسته حمایتی/ محرک بازار برای صعود چه بود؟

بورس نیوز: 

حمایت های صندوق توسعه و تثبیت مهمترین محرک بازار سهام است

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد: بازار سهام در کانال نزولی قرار داشت و شرایط چندان مطلوب نبود. به نظر می‌رسد شرایط بنیادی بورس و نرخ ارز  روی حرکت این بازار موثر خواهند بود. گزارش‌های هفته‌های قبل هم مطلوب بودند و شرایط بنیادی بازار سهام را بهبود بخشیدند. این گزارش‌ها در کنار نرخ ارز بر بازار تاثیرگذار خواهند بود. البته معتقدم که محرک اصلی در بازار سرمایه حمایت‌های صندوق توسعه و تثبیت است.


بازار سهام تا پایان سال صعودی است به یک شرط / بازار سهام با تاخیر زمانی پس از دلار حرکت می کند

وی با اشاره به سخت شدن تحلیل بازار سهام گفت: با توجه به شرایط فعلی اگر حمایت‌ها از بازار سرمایه ادامه دار باشد، شرایط آن تا پایان سال صعودی خواهد بود، اما بدون حمایت‌های این چنینی شرایط مناسب نیست، به همین خاطر تحلیل‌پذیری در بازار سهام دشوار می‌شود. در کلیت بازار سرمایه احتمال نزول بیشتر است، اما بسته به توان متولیان برای حمایت، تا جای ممکن شاخص‌ها در بورس صعود می‌کنند. همچنین این واقعیت که ۷۵ درصد بازار سرمایه کشور متعلق به دولت بوده انکارناپذیر است در این شرایط برای تحلیل باید واقع بین بود. از طرفی اگر جهش دیگری در نرخ دلار رخ دهد بازار سهام نیز با تاخیر ۳ تا ۴ ماهه رو به جلو حرکت می‌کند و این امر می‌تواند بر روند آن تاثیرگذار باشد.

بازار درگیر خروج پول حقیقی است


وی تبیین کرد: متولیان امر در صندوق های توسعه و تثبیت بازار سرمایه باید جهت گیری خود را مشخص کنند تا صنایع پیشتاز را بتوان شناسایی کرد، چراکه بازار سهام در شرایط فعلی درگیر خروج پول حقیقی است. در این روز‌ها با وجود حمایت‌های همه جانبه باز هم ارزش معاملات افزایش آنچنانی ندارد، امیدواریم که ارزش معاملات به ۶ همت برسد و حقیقی‌ها وارد بازار سهام بشوند. صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه اگر روزی تصمیم بگیرد، سهمی را حمایت کند ارزنده می‌شود و دیگر سهمی اگر مورد حمایت قرار نگیرد از محدوده ارزندگی خارج می شود.

کاهش زمان معاملات فرابورس اقدام مفیدی نیست

الیاس کردی در پایان به بورس نیوز گفت: در یکی از بند‌های بسته حمایتی از بازار سرمایه آمده بود که ساعت معاملات در فرابورس به شکل قبل بازگردد. تغییر ساعت معاملات مطالبه فعالین و سهامدران خرد بازار سهام است، که آن هم برای ساعت فعالیت بیشتر در بازار‌ها بوده و در نیم ساعت اضافی هم کندل ها‌ی کوچک به صورت ۴ ساعت به درستی شکل گیرد که کمتر بازاری در سطح جهانی این ۴ ساعت  فعالیت روزانه را ندارد. این نیم ساعت اضافی در بازار فرابورس برای روند معاملات مفید است باید گفت تاثیرات هر نوع اقدامی برای بازار سرمایه در بلند مدت نمود پیدا می‌کند. ریزش بازار سرمایه نیز ارتباطی به اضافه جلسه معاملات فرابورس نداشت، حتی نیم ساعت اضافی می‌تواند همگام سازی نرخ ارز با روند معاملات را بیشتر کند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون مالی و پشتیبانی شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد؛

"پی پاد" در آستانه عرضه اولیه/ برنامه عملیاتی برای افزایش درآمدها داریم

۳ معیار مهم برای تعیین جهت بازار سهام
نوید سالک، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

۳ معیار مهم برای تعیین جهت بازار سهام

ارسال نظر