بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
وزیر صمت در دیدار با وزیر دارایی ارمنستان گفت: قطعا وقتی الحاق ایران به اوراسیا کامل شود روابط بین دو کشور بهتر و سریع‌تر رشد خواهد کرد.
کد خبر : ۲۶۴۰۷۰

وزیر صمت

بورس نیوز: سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعاملات گسترده بین ایران و ارمنستان در یک سال گذشته اظهار کرد: بنده و دیگر وزرا و فعالین اقتصادی ایران به ارمنستان سفر کردیم که در این سفر‌ها ملاقات‌های زیادی شکل گرفت و خوشبختانه تاثیرات زیادی در تعاملات اقتصادی بین دو کشور ایجاد شده است.

فاطمی امین افزود: برای ما ایجاد روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه، به ویژه ارمنستان اهمیت بسیار بالایی دارد و امیدواریم این روند رو به رشدی که در اقتصاد و تجارت بین دو کشور آغاز شده ادامه پیدا کند و تقویت شود.

وی با اشاره به ۲۳ سر فصل کاری که در سفر خود به ارمنستان مشخص شده بود گفت: کار‌های بزرگی در حال انجام است که یکی از آن‌ها پیوستن ایران به اوراسیا است و قطعا وقتی الحاق ایران به اوراسیا کامل شود روابط بین دو کشور خیلی بهتر و سریع‌تر رشد خواهد کرد.

فاطمی امین بیان کرد: موضوعات متنوعی از جمله راه اندازی مرکز تجاری ایران در ایروان، ارائه خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به ارمنستان، تهاتر و نقل و انتقال پول از جمله اقداماتی است که انجام شده و پیش رفته و کار‌های دیگری مثل تعرفه‌های حمل و نقلی هست که نیاز به پیگیری دارد. رشد ۴۰ درصدی مبادلات بین دو کشور از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون نشان از روند رو به رشد تجارت دو کشور دارد.

در ادامه این جلسه تیگران خاچاطوریان وزیر دارایی جمهوری ارمنستان با بیان اینکه این اولین سفر وی به ایران است و با مثبت ارزیابی کردن سطح روابط گفت: مسیر روابط دو کشور در جهتی است که اکنون نه تنها می‌توان در موضوعاتی که مربوط به وزارت خانه‌های ما هست را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، بلکه این امکان هم فراهم شده که در مورد سایر مواردی که خارج از اختیارات وزارتخانه‌ها است هم به تبادل اطلاعات بپردازیم.

وی بیش از ۲۰ سرفصل کاری مورد اشاره فاطمی امین را یادآور شد و گفت: این موضوعات در راستای توسعه روابط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما سرعت خوب و رو به رشدی در مبادلات کالا و حجم مبادلات داشته ایم. در سال ۲۰۲۱ کل مبادلات انجام شده بین دو کشور در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته، ولی در ۹ ماهی که تا کنون از سال ۲۰۲۲ می‌گذرد، شاهد حدود ۴۰ درصد رشد مبادلات بودیم.

وزیر دارایی ارمنستان ابراز امیدواری کرد که اگر با این سرعت بتوانیم ادامه دهیم می‌توانیم در سال آینده رقم مبادلات تجاری بین دو کشور را به یک میلیارد دلار مبادلات تجاری برسانیم.

تیگران خاچاطوریان به سفر نخست وزیر جمهوری ارمنستان به ایران و دیدارش با آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان اشاره کرد و گفت: هدفگذاری اینست که بتوانیم در سال‌های آینده حجم مبادلات کالا را به ۳ میلیارد دلار برسانیم.

وی توسعه، بهسازی و به روز رسانی گذرگاه گمرکی مغری را یکی از اقدامات و گام‌های جدی برداشته شده از سوی ارمنستان عنوان کرد و گفت: امیدواریم که تا سال ۲۰۲۵ این گذرگاه نوسازی شده به بهره برداری برسد بتواند روزانه به ۷۵۰ کامیون خدمات ارائه دهد که این بدان معنی است که نسبت به امروز تعداد این کامیون‌ها را سه برابر کنیم.

وزیر دارایی جمهوری ارمنستان با اشاره به اینکه موضوع دیگری که در مرکز توجه ما قرار دارد حضور و شرکت شرکت‌های ایرانی در ساخت و احداث شاهراه جنوب به شمال ارمنستان است افزود: این موضوع امکان جدیدی را هم برای حمل و نقل مسافر و هم حمل و نقل بار ایجاد می‌کند و این فرصت را می‌دهد که حمل و نقل با هزینه کمتر صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اهمیت پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که جمهوری اسلامی ایران موفق شده است که با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا به توافق نهایی دست پیدا کند و امیدواریم با امضای توافق نهایی به جای قرارداد موقت، در سال آینده شاهد شکوفایی ارتباط و تعاملات در این راستا باشیم.

وزیر دارای ارمنستان همچنین گفت: مورد دیگری که همکاران من با جمهوری اسلامی ایران مورد بحث قرار دادند و در موردش توافق و تفاهم نامه امضا کرده اند تمدید قرارداد تواتر گاز و برق است.

خاچاطوریان وزیر دارایی ارمنستان با ابراز خرسندی از ایجاد مرکز تجاری ایران در ارمنستان از افتتاح آن در ماه آینده خبر داد و گفت: این مرکز می‌تواند یک عرصه واقعی برای کارآفرینان ایرانی و ارمنستانی باشد تا اقدامات واقع بینانه خود را در این عرصه ارائه کنند.

وی در این خصوص افزود: من فکر می‌کنم با ایجاد این مرکز می‌توان تمام مذاکراتی که تا کنون به صورت غیر متمرکز انجام می‌شده را به صورت متمرکز در یک مرکز انجام داد که این باعث بروز ایده‌ها و اقدامات نو در همه زمینه‌ها خواهد شد.

وزیر دارایی ارمنستان با اشاره به بحث عوارض جاده‌ای گفت: از آنجایی که رسیدگی به این امر در صلاحیت وزارت خانه دیگری است به جزئیات آن نمی‌پردازم، ولی اطلاع دارم که اقداماتی در خصوص کاهش عوارض جاده‌ای صورت گرفته است.

خاچاطوریان همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص مناطق آزاد گفت: در ملاقاتی که در وزارت اقتصاد و امور دارایی ایران داشتیم و مسئولان مناطق آزاد اقتصادی هم شرکت داشتند، قرار است طرحی ارائه شود و با ارائه پیشنهاداتی بگویندکه چگونه می‌شود درباره توسعه منطقه آزاد مغری و یا ایجاد مناطق ازاد مشترک وارد عمل شد، که قرار است این طرح ظرف دو هفته آینده به ارمنستان ارائه شود تا نظر طرف ارمنستانی نیز در خصوص پیشنهادات ارائه شود.

وی در پایان گفت: من با استفاده از این فرصت سفر که پیش آمده، به شما اطمینان خاطر می‌دهم که وزارت دارایی از هیچ تلاشی در راستای سرعت بخشیدن به تمام تصمیماتی که در مورد آن توافق می‌شود دریغ نخواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر