بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
روسیه به دنبال راهی برای حذف دلار از مبادلات تجاری
در حالی که نرخ ارز معاملات با کشور‌های دوست روسیه هنوز از طریق دلار محاسبه می‌شود، روسیه می‌خواهد تجارت ارز ملی را از دلار جدا کند.
کد خبر : ۲۶۴۳۸۲

روسیه به دنبال راهی برای حذف دلار از مبادلات تجاری

بورس نیوز: شبکه RBK به نقل از منابع در بازار مالی و دولت گزارش داد که مسکو به دنبال راه‌هایی برای حذف حساب‌ها برمبنای دلار آمریکا با شرکای خارجی است.

پس از آنکه تعدادی از کشور‌های غربی در اوایل سال جاری میلادی تحریم‌هایی را علیه این کشور در ارتباط با بحران اوکراین اعمال کردند، روسیه تلاش در راستای تغییر حساب‌های بین المللی به ارز‌های ملی را افزایش داده است. از آنجایی که تحریم‌ها، معاملات روسیه با یورو و دلار را به خطر انداخته، این ارز‌ها به خطر افتاده است.

با این حال، نرخ ارز مورد استفاده در تجارت برون مرزی با دلار محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، هنگام تعیین نرخ روبل/تنگه، نرخ ارز قزاقستان از طریق دلار محاسبه می‌شود تا قیمت روبل/تنگه و بالعکس تعیین شود. گفته می‌شود که در حال حاضر بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه با بانک‌ها سازوکاری دارند که به روسیه اجازه می‌دهد قیمت قرارداد‌های خارجی را با استفاده از شاخص‌های جدیدی که نرخ دلار را در نظر نمی‌گیرند، تعیین کند.

یک راه، ایجاد سبدی از ارز‌هایی است که احتمالاً با یکدیگر مرتبط می‌شوند. گزینه دیگر، معرفی یک واحد پرداخت جدید برای قرارداد‌های تجارت خارجی است که ارزش آن به کالا‌هایی مانند طلا و سایر فلزات گرانبها وابسته است. در این صورت، نرخ ارز جهانی به میانگین قیمت این کالا‌ها در بازار‌های جهانی بستگی دارد. گزینه سوم روی میز این است که پول ملی را به طلا یا نفت وصل کنیم. با این حال، این هم ممکن است مشکل ساز باشد، زیرا نفت و طلا هر دو برحسب دلار قیمت گذاری می‌شوند.

 به گفته یک منبع، نرخ ارز در قرارداد‌های تجارت خارجی را می‌توان با استفاده از یوان چین به جای دلار محاسبه کرد، در حالی که چین در جنگ تحریم‌ها علیه روسیه در کنار غرب قرار نگرفته است. با این حال، یوان یک ارز آزاد با قابلیت تبدیل نیست و برای اجرای این مکانیسم، رضایت پکن لازم است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر