بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
ابراهیمی، سرپرست حسابداری مدیریت شرکت سبحان انکولوژی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

وصول مطالبات چالش صنعت دارو/ دارو در دو راهی ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد

وصول مطالبات چالش صنعت دارو/ دارو در دو راهی ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد
روز گذشته گروه دارویی‌ها متعادل مثبت معامله شدند. در عمده نمادهای دارویی این خریداران بودندکه دست برتر را داشتند همچنین بیشتر نمادهای این گروه با افزایش قیمت نسبت به روز چهارشنبه، مواجه شدند. تحرکات در گروه دارویی باعث شد که نظر یکی از مدیران مالی این صنعت را جویا شدیم.
کد خبر : ۲۶۴۳۸۹

وصول مطالبات چالش صنعت دارو/ دارو در دوراهی ارز نیما و ۴۲۰۰ توامنی قرار دارد

بورس نیوز: 

وصول مطالبات، مهمترین چالش صنعت دارو

ابراهیمی، سرپرست حسابداری مدیریت شرکت سبحان انکولوژی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: مهمترین چالشی که صنعت دارو با آن دست و پنجه نرم می‌کند وصول مطالبات است. البته که روز شنبه در جریان معاملات، گروه دارویی با اقبال مواجه شد چراکه سهام این صنعت در کف قیمتی به سر می‌برد. از طرفی ریزش زیادی را در این گروه شاهد بودیم، باید گفت قیمت سهام شرکت‌های دارویی در کف خود قرار دارد، از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان دارو افزایش قیمت را تجربه کردند، این عوامل می‌توانند منجر به این دست تحرکات در معاملات گروه دارویی شوند.

مشکل تحریم

این مدیر صنعت دارو تشریح کرد: تحریم، واردات مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است. این عامل منجر به افزایش بهای تمام شده در تولید می‌شود. از طرفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم می‌تواند منجر به افزایش قیمت دارو شود، چراکه جایگزین شدن ارز نیما با ارز ۴۲۰۰ تومانی بی شک بر واردات مواد اولیه تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند قیمت نهایی محصول را به مراتب افزایش دهد. البته شرکت‌ها دستورالعملی برای کم اثرسازی تغییرات ارزی دارند، اما باید در انتظار تصمیمات دولت ماند، اینکه دولت دارو را در قالب بسته‌های بیمه‌ای برای کم شدن اثر گرانی آن عرضه می‌کند یا اینکه تسهیلاتی برای شرکت‌های داروسازی در نظر می‌گیرد.  

ارز۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی

ابراهیمی در پایان به بورس نیوز پاسخ داد: نمی‌توان گفت که کدام نرخ ( ارز۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی) مناسب صنعت دارو است، چراکه این موضوع به تصمیمات سازمان غذا و دارو بستگی دارد. باید دید تغییر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تا چه میزان افزایش قیمت در دارو را به همراه دارد و آیا میزان آن مناسب برای سودآوری شرکت‌ها خواهد بود. برخی از شرکت‌ها برای تامین قطعات و مواد اولیه نیازمند واردات هستند، این دست شرکت‌ها بدون افزایش قیمت دارو با زیان مواجه می‌شوند، تا آن جایی که ممکن است حتی دارو‌های ضروری در جامعه با کمبود مواجه شود. تولید با زیان برای شرکت‌ها توجیهی ندارد از طرفی دوره وصول مطالبات در صنعت دارو بسیار زیاد است، این موضوع در شرکت‌های تامین کننده بیمارستان‌ها بیشتر هم خواهد بود.

پایان مطلب/

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارزش بازار پرتفوی
"تاپیکو" از محل سود سهام محقق شده درآمدی کسب نکرد؛

ارزش بازار پرتفوی "تاپیکو" در شیب نزولی

بازار سهام به تعادل می‌رسد؟
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

بازار سهام به تعادل می‌رسد؟

ارسال نظر