بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو کرد؛

عرضه خودرو در بورس سودآوری را منجر می‌شود

عرضه خودرو در بورس سودآوری را منجر می‌شود
عرضه خودرو در بورس کالا بیشتر به خودرو‌های گران قیمت محدود شده بود، اما پس از افت و خیز‌های فراوان خودرویی پژو ۲۰۷ که به نسبت ارزان قیمت محسوب می‌شود، وارد بورس کالا شد و در آخرین عرضه آن هزار دستگاه به فروش رسید. این موضوع برای صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت بوده، چراکه خرید مستقیم از کارخانه برای مصرف کنندگان واقعی مقرون به صرفه است.
کد خبر : ۲۶۴۵۸۳

عرضه خودرو در بورس سودآوری را منجر می‌شود

بورس نیوز: 

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا بیشتر مربوط به خودرو‌های گران‌قیمت می‌شد که در ۳ تا ۴ ماهه قبل شاهد این موضوع بودیم و نتیجه آن تعادل قیمت‌ها در بازار خودرو بود. بازار در بخش خودرو‌های گران‌قیمت به تعادل رسیده است و محلی شفاف برای خریدوفروش خودرو وجود دارد. باید گفت در بازار خودرو خرید مستقیم از خودروساز بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه برای خودرویی همانند پژو پارس تفاوت قیمت میان درب کارخانه و بازار آزاد، ۲۵۰ میلیون تومان است و عاید کسانی می‌شود که مستقیم از درب کارخانه خرید می‌کنند، ولی شرکت سازنده ۱۰۰ میلیون تومان زیان را در تولید متحمل می‌شود. بعد از مدت‌ها افت و خیر، هزار عدد ۲۰۷ وارد بورس کالا شد و شاهد بودیم که این خودرو ۵۰ میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار قیمت‌گذاری شد که این امر منجر به سودآوری برای خودروساز می‌شود.


عرضه در بورس صفوف خرید را کمرنگ می‌کند


وی تشریح کرد: عرضه خودرو در بورس، منجر به افزایش قیمت نمی‌شود تا جایی که حتی بازار در مقاطع فعلی خود باقی می‌ماند، یعنی اتفاق خاصی در آن رخ نمی‌دهد. برخی معتقدند که آزادسازی قیمت افزایش نرخ در خودرو را به همراه دارد، اما این‌طور نیست. همچنین عرضه خودرو در بورس کالا محدود بود. اشخاصی که قصد سرمایه‌گذاری در خودرو را دارند در صف خودروسازی‌ها قرار می‌گیرد که سود خاصی هم عایدشان نمی‌شود، چراکه اختلاف ۵۰ میلیون تومان میان بازار آزاد و بورس کالا به دلیل قیمت روز و تأخیر در تحویل است. باعرضه خودرو در بورس سرمایه‌گذارانی که در قرعه‌کشی خودرو شرکت می‌کردند کمتر می‌شوند، حجم صف خرید نیز کم می‌شود.


عرضه خودرو در بورس چه منافعی دارد؟


کاکایی ادامه داد: اگر عرضه برای خودروی پژو پارس هم انجام شود، قیمت درب کارخانه به ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد (پارس در بازار آزاد ۴۵۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد) و ۲۰۰ میلیون تومان سود احتمالی سرمایه‌گذاران از بین خواهد رفت. از طرفی اگر صف خرید خودرو کوتاه شود (از یک به ۳۰۰ به یک به ۵۰ برسد) احتمال موفقیت بالا می‌رود و خرید خودرو برای مصرف‌کننده واقعی آسان می‌شود. تعادل بازار خودرو در میان‌مدت و بلندمدت به نفع مصرف‌کننده واقعی می‌شود چراکه باقیمت مناسب می‌توانند خودرو بخرند، دلالی، رانت‌خواری و قرعه‌کشی خودرو نیز حذف می‌شود.


عرضه خودرو در بورس پایان زیان خودروسازان


این کارشناس خودرویی در بخش دیگر سخنان خود تبیین کرد: اتفاق مهمی که رخ می‌دهد پایان زیان خودروساز است که بسیار حائز اهمیت است، چراکه زیان مانع از افزایش میزان تولید، از بین رفتن ظرفیت بهبود و نوآوری می‌شود. دیگر رویداد پس از عرضه خودرو در بورس مطالبه گری دولت از خودروساز برای ایجاد تنوع و کیفیت است، از طرفی دولت باید برای افزایش تیراژ با خودروسازان همراهی کند، به‌عنوان‌مثال تسهیلاتی را برای واردات کالا از گمرکات کشور ایجاد کند.


قیمت‌گذاری دستوری به سود هیچ‌کس نیست


کاکایی در پایان به بورس نیوز گفت: اگر با سرعت بیشتر تمام محصولات تولیدی خودروسازان وارد بورس کالا شود باوجود ثبات قیمت دلار می‌توان مدعی کاهش قیمت خودرو در بازار شد، چراکه عرضه افزایش پیدا می‌کند و نیاز مردم مرتفع می‌شود. امید است مسئولین پی ببرند که قیمت‌گذاری دستوری به شکلی که زیر قیمت تمام‌شده باشد، نفعی برای مردم و اقتصاد ندارد و تنها دلالی و رانت‌خواری را افزایش می‌دهد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فرمان بازار در دستان خودرویی‌ها
کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سهام مطرح کرد؛

فرمان بازار در دستان خودرویی‌ها

شاخص‌ها با نوسان ۵ درصدی پیش می‌روند/ ۳ صنعت سودآور تا پایان سال کدامند؟
مجید سوری، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

شاخص‌ها با نوسان ۵ درصدی پیش می‌روند/ ۳ صنعت سودآور تا پایان سال کدامند؟

ارسال نظر