بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

عرضه خودرو در محیط دلالی سودی ندارد

عرضه خودرو در محیط دلالی سودی ندارد
عرضه خودرو در بورس کالا مخالفان و موافقان بسیاری دارد، در این بین برخی معتقدند که این امر نه تنها سودی برای بازار خودرو ندارد بلکه به شفافیت قیمتی در این بازار هم کمکی نمی‌کند.
کد خبر : ۲۶۴۸۵۹

عرضه خودرو در محیط دلالی سودی ندارد

بورس نیوز: 

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد: صنعت خودرو در شرایط مساعدی نیست، روند این صنعت با آزمون‌وخطا پیش می‌رود. از سویی تنها دلیل برای عرضه خودرو در بورس کالا لجاجت بر روی این موضوع است، که تورم را با دستور کنترل کنند نه با تعقل؛ وگرنه این روش بهینه نیست، نزدیک به روش قیمت‌گذاری بازار خودرو است، ولی کارآمد نیست. ولی از جایی که هیچ‌وقت اشتباهی در تصمیم‌گیری‌ها رخ نمی‌دهد، با زور و ضرب خودرو وارد بورس کالا شد.

درصورتی‌که از ۵ سال قبل درب کارخانه می‌توانستیم، قیمت‌گذاری را آزادانه انجام دهیم تا موضوع به معضل تبدیل نشود. باید گفت بورس کالا محلی است برای کل فروشی نه برای خرده‌فروشی، به‌طور مثال منطقی نیست که کسی برای خرید یک پاکت سیمان به بورس کالا برود. دراین‌بین مدعی هستند که قصد کوتاه کردن دست دلال است، ولی فروش خودرو در پلتفرمی که اصولا محیط دلالی است، انجام می‌شود.


سودی حدود ۱۰۰ میلیونی نصیب خریداران می‌شود


وی تشریح کرد: از طرفی ۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت خودرو میان بازار آزاد و بورس کالا به‌اندازه خواب پول است و بشتراز آن نیست. یعنی در واقع هر سرمایه‌گذار باید ۳ تا ۴ درصد ماهیانه سود بسازد، تا تورم را کنترل کند. یعنی ۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت سود نیست، صرفاً به‌اندازه‌ی آن ۵۰ میلیون تومان تورم در کشور وجود دارد. دراین‌بین و در زمان تحویل این خودرو هم قیمت مبنا افزایش‌یافته است، یعنی برای کسی که الان در بورس خرید می‌کند، احتمالاً یک بازدهی حدود ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد.


با عرضه در بورس زیان خودروسازان کم می‌شود


زاوه با اشاره به بی‌اثر بودن عرضه خودرو در بورس کالا بر بازار خودرو تبیین کرد: این دست اقدامات تأثیری بر قیمت خودرو ندارد، چراکه بورس کالا صرفاً یک پلتفرم است و به‌طور مستقیم بر روند بازار خودرو تأثیری نخواهد داشت. آن موضوعی که در واقع تاثیرگذار بوده تداوم این عرضه‌هاست، چراکه میزان زیان شرکت‌ها کم می‌شود و می‌توانیم امیدوار باشیم که بدهی بانکی آن‌ها کمتر شود، همچنین ازاین‌جهت حداقل تورم جدیدی به کشور وارد نشود.

یکی از ایرادات در کشور، اختراع واژه‌ها و ایجاد راه‌کار برای آن‌هاست، مانند واژه شفافیت؛ این موضوع در خرید خودرو معنایی ندارد چراکه کمتر کسی پیدا می‌شود، بدون تحقیق درباره قیمت خودرو خرید کند. اگر برای تعیین قیمت درب کارخانه مباحث مالیاتی وجود دارد باید با ایجاد نظارت در بورس این مباحث مرتفع شود.


اقدامات دوپهلو


وی در پایان صحبت با بورس‌نیوز این سوالات را مطرح کرد: یعنی بخشی از بورس که مرتبط به اوراق بهادار است، شفافیت ندارد و عرضه خودرو در بورس کالا در بخش شفاف آن انجام می‌شود؟ یعنی این موضوع می‌تواند مانع از فساد در بدنه صنعت خودرو شود؟ -قیمت خودرو برای مردم شفاف است- یعنی با عرضه آن در بورس کالا قیمت‌ها در بازار آزاد تعدیل می‌شود؟

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند

بررسی جوانب عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا
در گفت‌وگو با رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران مطرح شد؛

بررسی جوانب عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
احتمالا این از دلالهای خودو هست که منافعش از دست رفته و منتقد شده.عرضه خودرو در بورس هم بنفع شرکت و هم مشتری و هم بازار است و دست دلالها را قطع میکند.
شهروند ایران
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
واقعیت سنگینه که دست دلال از یه سری خودروها قطع شده وگرنه دلیلی نداره یک خودرو مثل دیگنیتی به صورت ثبت نامی 800 خورده ایی میلیون باشه بعد بازار آزاد تا 1میلیاردو 400 قیمت بخوره بیشترین سود را دلال می بره و کارخانه ایی که پول کارگر ، انرژی، مبادلات ارزی برای تامین قطعات، استهلاک دستگاه های تولیدی و هزاران هزینه که دارد سود جزئی. در صورتی که وضع همین خودرو سازها مناسب باشد مطمنا به نفع کشور است به عنوان مثال در همین بحث دیگنیتی در بهمن موتور، با افتتاح فقط خط تولید بدنه دیگنیتی در کشور 40 نفر اشتغال زایی صورت گرفته است و در مقابل اگر سود اصلی به جیب دلال برود چه اتفاقی می افتد جز اینکه در بازار خودرو سوداگری انجام می دهد و قیمت را برای فرد مصرف کننده بالا می برد. با همین بورس کالا هم مصرف کننده راضی است و هم تولید کننده اما دلال ها و رانتی های خودرو ساز ها خیر.
م.ک
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
سلام .برادر گرامی اگر یک شخص با یک کد فقط سالی یک بار می تواند در سامانه خودرویی ثبت سفارش کند واز سهمیه خود، خودرو ابتیاع نماید و دیگر بس .حال این شخص دیگر از به اصطلاح از یارانه قیمت مناسب با توجه به پارامترهای سخت گیرانه فروشندگان خودرو ،دیگر نمی تواند استفاده کندو چرا باید به بهانه فروش خودرو در بورس مردم و ناس از این حق محروم شودند ویک خودرو فیدلیتی با قیمت 780 تومان باید یک میلیارد و دویست هزارتومان بخرد و تفاوت این سود به جیب شرکت ها و یا دولت برود؟!پس با فروش آزاد هیچ فرقی ندارد و کلا ورود خودرو در بورس چه داخلی و چه وارداتی اصلا به نفع خریداران واقعی و مردم نیست و اوضاع متورم خودرویی را سخت تر و پیچده تر خواهد کرد .بلکه باید خودرو به همان روال فقط یک کد ملی برای یک الی دو و یا حداکثر سه سال تخصیص و یا پروسه ثبت نان 6الی 12 ماهی را بخاطر کنترل تورم و نقدینگی انجام داد.
مشتری خودرو
سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
جوک نگو. من شخصا 21 بار در قرعه کشی طی چند سال ثبتنام کردمولی هیچوقت اسمم در نیامد. خیلیا رم میشناسم همینطوری بودن. قرعه کشی یک فریب بود برای دادن خودرو به دلالهای خودی.و به ضرر مردمو شرکت بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵
توی مملکتی که فساد از سر و کلش میباره طرف داره میگه چون باید توی بورس عمده عرضه بشه و خرده فروشی جایی ندیده قبلا، پس فروش خودرو در بورس کاملا کار اشتباهیه.
داداش داری اشتباه میزنی
بزار حداقل این سود به خود کارخونه برسه که پس فردا نگن قیمت دستوری بود برا همین زیان ده شدیم. از اون طرف هم واردات آزاد بشه، شاید شر این خودروسازی از سر مردم ایران کم شد.