بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
روسیه نفت را با سقف قیمت صادر نمی کند
نخست وزیر روسیه اعلام کرد: ما نفت و فرآورده‌های نفتی را تنها به کشور‌هایی خواهیم فروخت که با ما تحت شرایط بازار همکاری می‌کنند؛ حتی اگر مجبور شویم، تولید را اندکی کاهش می‌دهیم.
کد خبر : ۲۶۴۸۸۴

روسیه نفت را با سقف قیمت صادر نمی کند

بورس نیوز: کشور‌های گروه هفت و استرالیا روز جمعه با تعیین قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت دریابرد روسیه موافقت کردند. این توافق پس از جلب حمایت لهستان و موافقت همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با این سقف قیمت انجام شد.

اقدام غرب برای ممنوع کردن ارائه خدمات حمل، بیمه و بیمه اتکایی برای محموله‌های نفت روسیه که بالاتر از این سقف قیمت فروخته می‌شوند، تلاشی برای تنبیه پوتین برای جنگ در اوکراین است.

الکساندر نواک اظهار کرد: این اقدام غرب مداخله نسنجیده است که برخلاف مقررات تجارت آزاد بوده و بازار‌های انرژی جهانی را با ایجاد کمبود عرضه، دچار بی‌ثباتی خواهد کرد.

نواک که مقام دولتی مسئول نفت، گاز، انرژی اتمی و زغال سنگ روسیه است، اظهار کرد: ما روی مکانیزمی کار می‌کنیم تا استفاده از ابزار سقف قیمت فارغ از هر نرخی که تعیین شود را ممنوع کنیم، زیرا چنین مداخله‌ای، ممکن است باعث بی‌ثباتی بیشتر بازار شود. ما نفت و فرآورده‌های نفتی را تنها به کشور‌هایی خواهیم فروخت که با ما تحت شرایط بازار همکاری می‌کنند؛ حتی اگر مجبور شویم، تولید را اندکی کاهش می‌دهیم.

نواک هشدار داد: سقف قیمت مشکلاتی را در بازار‌های فرآورده‌های نفتی ایجاد خواهد کرد و ممکن است کشور‌های دیگری علاوه بر روسیه را متاثر کند.

هنوز تاثیر فوری سقف قیمت غربی بر تجارت نفت روسیه معلوم نیست، زیرا اختلاف قیمت نفت روسیه با نفت برنت به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. گرید نفتی اورال روسیه حدود ۶۱.۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که تنها یک دلار بالاتر از این سقف قیمت است. بهای معاملات نفت برنت روز جمعه در ۸۵ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه بسته شد.

فروش نفت و گاز به اروپا، یکی از منابع اصلی ارزآوری روسیه از زمان کشف منابع عظیم نفت و گاز در سیبری چند دهه پس از جنگ جهانی دوم، بوده است.

یک منبع آگاه که مایل نبود به دلیل حساسیت وضعیت نامش فاش شود، به رویترز گفت: فرمانی در دست آماده سازی است تا تعامل با کشور‌ها و شرکت‌هایی که از سقف قیمت تبعیت می‌کنند را برای شرکت‌ها و معامله گران روسی ممنوع کند. در واقع چنین فرمانی، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به کشور‌ها و شرکت‌هایی که مکانیزم سقف قیمت را اجرا می‌کنند، ممنوع خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، از زمان صدور فرمان عملیات نظامی در اوکراین در ۲۴ فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌گوید آمریکا و هم‌پیمانانش با وضع شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ مدرن، یک جنگ اقتصادی علیه روسیه به راه انداختند و هشدار داده است که با یک بحران انرژی روبرو خواهند شد. پوتین در سپتامبر به غرب هشدار داد: اگر سقف قیمت برای نفت و گاز روسیه تعیین شود، ممکن است عرضه انرژی را قطع کند و اروپا مانند دم گرگ در داستان افسانه‌ای روسی یخ خواهد زد.

بازیگران صنعت و یک مقام آمریکایی در اکتبر به رویترز گفتند: روسیه می‌تواند به نفتکش‌های کافی برای حمل بیشتر نفت خود فراتر از مکانیزم سقف قیمت گروه هفت دسترسی داشته باشند که بارزکننده محدودیت‌های این طرح بلندپروازانه برای محدود کردن درآمد‌های دوران جنگ مسکو است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر