بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
محمدابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

نرخ گاز صنایع را تعیین کنید

نرخ گاز صنایع را تعیین کنید
علاوه بر شایعه قطعی گاز در برخی پتروشیمی ها از سمتی و از سویی دیگر ابهام بودجه و نرخ‌گذاری گاز بر بازار سهام سایه افکنده است. باید اقدامات دولت و مجلس را در این راستا رصد کرد تا کمترین غافل‌گیری شامل حال سرمایه‌گذاران شود.
کد خبر : ۲۶۴۹۹۶

نرخ گاز صنایع را تعیین کنید

بورس نیوز:

محمدابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: با توجه به اینکه مصارف و منابع دولت در برنامه بودجه مشخص می‌شود؛ اولین موردی که در بازار سرمایه تأثیرگذار بوده، مشخص شدن جایگاه آن در بودجه است. بحث‌هایی نظیر کاهش مالیات خرید، فروش و این‌که به‌صورت کلی دولت چقدر کسری بودجه دارد و این کسری بودجه از چه منابعی تأمین مالی می‌شود از ابهاماتی است که بورس را با چالش مواجه می‌کند. اگر تأمین مالی از منابعی مثل اوراق بدهی باشد، می‌تواند برای بازار سرمایه به‌صورت کلی جالب نباشد و بازار را به رکود بیشتری فروببرد. اما در کنار آن مشخص شدن متغیر‌هایی مثل نرخ گاز که خوراک و سوخت خیلی از صنایع هستند و یا سایر انرژی‌ها در بودجه می‌تواند، به روند این صنایع را کمک کند.
وی افزود: اخیراً برای مثال متانول سازان زیان ده هستند، ولی با تعدیل نرخ گاز (بهتراست یک فرمول جدیدی برای آن تعیین شود) این موارد هم می‌تواند اصلاح شود. همچنین قیمت‌گذاری دستوری در صنایع دیگری هم وجود دارد، مانند صنایع نیروگاهی که با مشکلات عدید‌های دست‌وپنجه نرم میکنند. برخی اوقات میبینیم که خیلی از صنایع دچار قطعی برق می‌شوند، هرچند که امسال نسبت به سال‌های قبل کمتر بود یا آلان در فصل سرما بعضی از صنایع مثل صنایع پتروشیمی هم دچار قطعی گاز می‌شوند.


نیاز به سرمایه‌گذاری در تأمین انرژی است


سماوی تشریح کرد: دولت اگر درزمینهٔ قطعی گاز و برق هم سرمایهگذاری کند و سرمایهگذاری‌های در بودجه و بند‌های آن ببیند؛ می‌تواند مشکلات صنایع مرتبط را مرتفع کند. مهم‌ترین عاملی که وجود دارد در کنار این عوامل مشخص شدن نرخ ارز نیما است که فاصله با نرخ ارز آزاد خواهد داشت یا نه، این هم باز در بودجه باید شفاف شود. ولی مهم‌ترین عامل که به‌صورت کلی بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در موردبحث کسری بودجه و محل تأمین آن است؛ که آیا از فروش دارایی‌ها واگذاری سایر دارایی‌های مالی (به‌صورت بلوکی یا امثال آن باشد) و یا اینکه اوراق چاپ می‌شود.


وی ادامه داد: از طرفی هرچقدر درآمد‌های دولت غیرواقعی برآورد بشود یا همان منابع غیرواقعی برآورد شود، بی شک کسری بودجه شدیدی به دولت تحمیل می‌کند، معمولاً وقتی دولتی کسری بودجه شدیدی داشته باشد یا پایه پولی را افزایش می‌دهد که منجر به ادامهی تورم افسارگسیخته می‌شود و یا اوراق اسناد خزانه اسلامی اخزا منتشر می‌کند، که آن‌هم باز نهایتاً با یک وقفه زمانی منجر به افزایش تورم خواهد شد و به بازار سرمایه هم آسیب میزند. پس بودجه می‌تواند از این بابت کلیت بازار را مشخص کند.


خود بودجه هم در سایه ابهام است


این فعال بازار سرمایه در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: الان نکته‌ای که در مورد بودجه وجود دارد، با توجه به اینکه قانون برنامه توسعه هفتم در حال انتشار بوده، خود بودجه‌ریزی است؛ خیلی صحبت سر این موضع شد که بودجه یک دوازدهم ارائه شود، ولی بعد از انتشار قانون توسعه هفتم مقرر شد، با استفاده از آن بتوانند بودجه‌ی سال آینده را طرح‌ریزی کنند. صحبتی هم مطرح شد که بودجه دو بار ارائه خواهد شد، یک‌بار به‌صورت موردی برای ۱۴۰۲ و قبل از برنامه توسعه هفتم و یک‌بار هم بعدازاینکه این برنامه منتشر شد و بودجه به‌صورت یک دوازدهم به یک دوازدهم اعلام نخواهد شد.


تصمیمات تأثیرگذار یک وزارتخانه


سماوی در پایان به بورس نیوز گفت: سیاست‌های دولت در مورد مباحث جزی بازار سرمایه مثل همان تعیین نرخ انرژی، بحث مالیاتی و مباحث کلان که برآورد‌ها از درآمد‌ها درست است یا نه؛ چقدر کسری بودجه وجود دارد و محل تأمین کسری بود از کجاست تمام عوامل مؤثر در بودجه بروی بورس هستند. در فصل بودجه هم ارزش معاملات همیشه کاهش پیدا میکند. باید تصمیمات وزارت اقتصاد و اینکه به چه سمت و سویی برای سال آتی برنامه‌ریزی کرده است را رصد کرد، چراکه قطعاً بازار‌های مالی را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کامودیتی، بزرگ‌ترین ریسک بازار
علی عسگری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

کامودیتی، بزرگ‌ترین ریسک بازار

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند

ارسال نظر