بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد؛

رشد کمتر از انتظار اقتصاد جهان در سال آینده میلادی

طبق رتبه‌بندی فیچ پیش بینی می‌شود که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ کمتر از انتظار، رشد کند.
کد خبر : ۲۶۵۱۱۵

رشد کمتر از انتظار اقتصاد جهان در سال آینده میلادی

بورس نیوز: آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد که یک بار دیگر پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) برای سال آینده را کاهش داده است. این کاهش چشم انداز را می‌توان به افزایش تورم و بدتر شدن چشم انداز بازار املاک چین نسبت داد. اکنون فیچ انتظار دارد تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۴ درصد رشد کند که از رقم ۱.۷ درصدی در چشم‌انداز اقتصادی جهانی در ماه سپتامبر خود بازبینی شده و کاهش یافته است.

این آژانس رتبه‌بندی پیش‌بینی خود برای رشد اقتصادی آمریکا در سال آینده را از ۰.۵ درصد به ۰.۲ درصد کاهش داد، در حالی که سرعت اجرای سیاست‌های پولی سخت‌تر افزایش می‌یابد. پیش‌بینی رشد چین هم با کاهش چشم‌انداز بهبود خانه‌سازی از ۴.۵ درصد به ۴.۱ درصد کاهش داده شد. هم زمان، فیچ چشم انداز رشد خود را برای منطقه یورو در سال ۲۰۲۳، از ۰.۱- درصد تا ۰.۲ درصد بهبود داد و خاطرنشان کرد که بحران گاز این منطقه، کمی کاهش یافته، اما گفت که افزایش بیشتر نرخ بانک مرکزی اروپا بر تقاضا تأثیر می‌گذارد.

در این گزارش آمده که خطر کمبود گاز طبیعی در اتحادیه اروپا و سهمیه بندی در زمستان امسال به دلیل افزایش واردات LNG و کاهش مصرف گاز کاهش یافته است. به گفته فیچ، این بحران هنوز به پایان نرسیده و قیمت‌های بالای عمده فروشی گاز همچنان بر هزینه‌های شرکت‌ها و بودجه خانوار تاثیر می‌گذارد. ثابت شده که مهار تورم سخت‌تر از انتظار بوده در حالی که فشار‌های قیمتی گسترده‌تر و ریشه‌دارتر می‌شود. برایان کولتون، اقتصاددان ارشد فیچ، گفت: این وضعیت برای رشد اقتصاد خوب نخواهد بود.

این گزارش تاکید کرد که انتظار می‌رود رکود اقتصادی در منطقه یورو و بریتانیا از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شود و در ایالات متحده در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۳ شروع شود. احتمالا بیکاری در سال آینده در ایالات متحده و بریتانیا به بالای ۵ درصد خواهد رسید. فیچ هشدار داد: تأثیر انقباض پولی بر اقتصاد، قابل مشاهده است به ویژه در بازار‌های مسکن، اما تأثیرات بیشتر بر تقاضا و بازار‌های کار در طول زمان آشکارتر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر