بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ می‌دهد؛

عوامل تاثیرگذار بازار تا پایان سال کدامند؟

ابهامات بسیاری بازار سهام را در کشور تهدید می‌کند، تحریم، قیمت‌های جهانی و تصمیمات دولت برای بودجه از این دست ابهامات است. باید دید کدام یکی از این موضوعات قدرت بیشتری برای جهت دهی به بورس کشور را دارند.
کد خبر : ۲۶۵۱۹۶

عوامل تاثیرگذار بازار تا پایان سال کدامند؟

بورس نیوز:

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به اینکه ریسک‌های سیستماتیک بالا رفته و مباحث مربوط به بودجه سال آینده مطرح شده است، شاهد مشوق خاصی برای هیچ یک از بازار‌ها نیستیم. از سویی دیگر با تعطیلی بعضی از صنایع ناشی از قطعی انرژی و گاز نمی‌توان زیاد ایده‌آل فکر کرد. در این بین خودروسازان شاید حرکت خاصی را نشان بدهند چراکه در سطح مدیریت تغییراتی ایجاد کرده‌اند و عرضه خودرو در بورس کالا داشته‌اند.

پتروشیمی ظرفیت رشد را دارد

وی افزود: کلیات صنایع مثل صنعت پالایشی آن ظرفیت‌های لازم برای رشد سودآوری را دارند. باتوجه به رشد نرخ دلار هم (با توجه به اینکه بورس کشور صادرات محور است) امکان رشد سودآوری در آن‌ها بیشتر می‌شود.

ولی بحثی که مطرح می‌شود، اراده‌ی بازیگران اصلی بازار است که آن هم متاثر از ریسک‌های سیستماتیک آن چنان  نمود پیدا نکرده است و ما شاهد حمایت قوی از زیر مجموعه‌ها نیستم.

کرک اسپرد پالایشی‌ها با اهمیت‌تر است

حسین‌نیا با اشاره به نوسانات قیمت نفت تبیین کرد: بازار سهام متاثر از کامودیتی‌هاست و به خصوص بخش بزرگی از آن همانند پالایش و پتروشیمی متأثر از قیمت جهانی نفت است. باید در نظر داشته باشیم که بیشتر از خود قیمت نفت، کرک اسپرد محصولات مهم است. در بحث پالایشگاهی کرک اسپرد تا این لحظه مقلوب این صنعت بوده، ولی در رشد قیمت‌ها تاثیر گذار نبوده است و شاهد تقویت تقاضا در این قسمت نبودیم.

وی ادامه داد: در محصولات پتروشیمی علاوه بر قیمت جهانی باید نیم نگاهی هم به شرایط آن‌ها داشته باشیم. بحث کاهش ظرفیت تولید و گازی که در اختیارشان قرار می‌گیرد هم در روند تولید و محصولاتشان تاثیر می‌گذارد. یعنی سرمایه‌گذاری علاوه بر ریسک قیمت‌های جهانی با ریسک‌های داخلی هم مواجه است.

عوامل تاثیرگذار در آینده بازار کدامند؟

این فعال بورسی تشریح کرد: برای تحلیل در بلند شرایط متفاوت است، یک طرف باید همیشه اطلاعات اقتصادی قدرت‌های جهانی مثل فدرال رزرو و بانک مرکزی‌های اروپایی را در نظر داشته باشیم، بعد از پاندمی کرونا شاهد اتفاقات خاصی در این کشور‌ها بودیم؛ در بازار‌های داخلی و صنایع مربوطه در کشورمان، همچنان ریسک‌های سیستماتیک، تحریم، ریسک‌های سیاسی و همچنین نرخ داخلی ارز هم مشکلاتی را به وجود می‌آورد و برنامه‌هایی که دولت برای بازار سرمایه و شرکت‌های تولید محور دیده است از این دست مشکلات است.

سخن آخر

حسین‌نیا در پایان به بورس نیوز گفت: به همین دلایل، هرچند که شاهد رشد قیمت کامودیتی‌ها باشیم، در داخل کشور متأثر از تحریم چندان اتفاق خاصی در این صنعت رخ نمی‌دهد.

 

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عرضه صنایع جدید در گرو فعالیت سهامداران حرفه ای
میثم فدایی، مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

عرضه صنایع جدید در گرو فعالیت سهامداران حرفه ای

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
مهمترین عامل دزدی دولتیها است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
چرا همه چی به شکل وحشتناکی در حال گران شدن هستند و فقط زورتون به بورس رسیده چرا مردم رو باز هم در بورس فریب دادید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
چرا همه چی به شکل وحشتناکی در حال گران شدن هستند و فقط زورتون به بورس رسیده چرا مردم رو باز هم در بورس فریب دادید ؟