بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
وزیر نفت در پیامی به نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران گفت: این قول را به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خواهیم داد که چه در دوران تحریم و چه دوران پساتحریم، هدف و اولویت ما بومی‌سازی و خودکفایی تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت است.
کد خبر : ۲۶۵۲۰۷

اولویت صنعت نفت؛ بومی‌سازی و خودکفایی درتجهیزات

بورس نیوز: در متن پیام جواد اوجی، وزیر نفت به این کنفرانس که صبح امروز از سوی معاون وزیر در امور مهندسی، پژوهش و فناوری قرائت شد، آمده است: پس از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ و در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه صنعت نفت دانش‌بنیان شود، بنده به معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری مأموریت دادم تا با همراهی شرکت‌های چهارگانه و تعامل مستمر با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با رویکردی درون‌زا برای دستیابی و تحقق صنعت نفت دانش‌بنیان گام بردارند.

وی ادامه داد: ما در وزارت نفت دولت سیزدهم اعتقاد داریم که تحریم فرصت مناسبی است برای توسعه ساخت داخل و بومی‌سازی تجهیزات نوآورانه و این قول را به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خواهیم داد که چه در دوران تحریم و چه در دوران پساتحریم، هدف و اولویت ما بومی‌سازی و خودکفایی تجهیزات و قطعات موردنیاز صنعت نفت است و الحمدالله با همکاری خوب مجلس شورای اسلامی ایران برای تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اقدام ارزشمند هیئت وزیران برای ابلاغ آیین‌نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت نفت، امیدوارم به فضل الهی در آینده‌ای نزدیک سند دانش‌بنیان شدن صنعت نفت به دیباچه افتخارات وزارت نفت افزوده شود.


وی با بیان اینکه هدف ما منحصراً افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بستر زیست‌بوم فناوری و نوآوری نبوده، هرچند افتخار می‌کنیم که در این یک سال و اندی از استقرار دولت سیزدهم، پذیرای بیش از ۵۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خانواده وزارت نفت هستیم که این نشان از رشدی بیش از سه برابری دارد، اما هدف نهایی ما توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: ما اعتقاد داریم که دانشگاه خانه فکر، خلاقیت و تولید علم است و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بازوی تخصصی وزارت نفت خواهند بود برای تبدیل صنعت نفت، به صنعت نفت دانش‌بنیان.


وزیر نفت اعلام کرد: از همین‌جا از همه معاونان و مدیران عامل و همکاران خودم در صنعت نفت می‌خواهم که به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد و اعتقاد بیشتری داشته باشند و در این راه از هیچ‌گونه حمایتی دریغ نورزند و شرکت‌های دانش‌بنیان بدانند که وزارت نفت دولت سیزدهم، همواره، همراه و همگام آنهاست.


به گفته وی برای نخستین‌بار در تاریخ بیش از ۱۲۰ صنعت نفت، سند برنامه راهبردی توسعه‌ی فناوری‌های اولویت‌دار وزارت نفت را ابلاغ کردیم و وزارت نفت به‌عنوان دستگاه اجرایی برتر در ارائه و درج نیاز‌های فناورانه و نوآورانه در سامانه نان، معرفی شد.

وی با بیان اینکه صنعت نفت پیشران اقتصاد دانش‌بنیان و حامی ساخت داخل است و خواهد بود، گفت: ما معتقدیم که بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان ارزیابی‌شده از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری می‌توانند در بخش‌های مختلف این صنعت نقش‌آفرین باشند.
به گفته وی چراکه صنعت نفت هم در حوزه علوم انسانی، هم در بخش پزشکی و هم در سایر حوزه‌های فنی و مهندسی نیازمند توسعه و اکتساب فناوری است.

وزیر نفت تاکید کرد: یکی از موارد با اهمیت برای ما در صنعت نفت، بهره‌گیری از سرریز فناوری‌هاست، به معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری مأموریت می‌دهم تا به‌نحوی برنامه‌ریزی کند تا با هدف پرهیز از دوباره‌کاری و اتلاف زمان و هزینه ضمن تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی از فناوری‌های بومی‌سازی‌شده در کشور که قابلیت استفاده در صنعت نفت را دارند بهره‌گیری کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر