بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
با نگرانی از رکود اقتصادی ایالات متحده آمریکا؛

شاخص وال استریت قرمزپوش شد

با افزایش نگرانی از رکود اقتصادی، سهام‌های ایالات متحده بدترین دوهفته خود را از ماه سپتامبر گذشته به پایان رساند.
کد خبر : ۲۶۵۳۲۲

شاخص وال استریت قرمزپوش شد

بورس نیوز: شاخص صنعتی داوجونز که به عنوان اصلی‌ترین شاخص سهام وال استریت با سهام‌های ۳۰ شرکت بزرگ آمریکایی فعالیت می‌نماید، معاملات روز جمعه را با ۲۸۲ واحد کاهش یا ۰.۹ درصد به ۳۲۹۰۲ به پایان رساند. باتوجه به افت ۲.۸ درصدی هفته گذشته این هفته، داو ۱ درصد سقوط کرد و در مجموع کاهش نزدیک به ۴ درصدی ارزش این شاخص طی دوهفته اخیر، بزرگ‌ترین رکود از زمان کاهش ۶ درصدی در ماه سپتامبر گذشته بوده است.

شاخص S&P ۵۰۰ که نماینده ۵۰۰ سهام برتر ایالات متحده است، ۴۶ واحد یا ۱.۲ درصد سقوط کرد و فعالیت خود را در عدد ۳۸۵۰ به پایان رساند. در مقیاس هفتگی نیز اس اند پی، ۱.۸ درصد سقوط کرد ه و به افت ۳.۴ درصدی هفته گذشته افزوده است. در مجموع، افت تقریباً ۵ درصدی این شاخص، بزرگ‌ترین رکود دو هفته‌ای از زمان سقوط ۷.۵ درصدی در ماه سپتامبر گذشته بوده است.

شاخص نزدک، که شامل برند‌های معتبر در حوزه‌ی فناوری مانند آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل است، روز جمعه را با ۱۰۵ واحد یا یک درصد کاهش باعدد ۱۰۷۰۵ به پایان رساند. در این هفته، نزدک ۲.۵ درصد سقوط کرد و افت ۴ درصدی هفته گذشته را افزایش داد. در مجموع، افت ۶.۵ درصدی طی دوهفته اخیر نشان دهنده بزرگ‌ترین رکود دو هفته‌ای از افت نزدیک به ۸ درصدی در سپتامبر گذشته است.

سقوط سهام‌ها پس از اظهارنظر فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان از نرخ‌های بهره بالاتر و طولانی‌تر و به دلیل نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی رخ داده است. این هفته بانک مرکزی ایالات متحده سرعت افزایش نرخ بهره را برای اولین بار از زمان آغاز سال ۲۰۲۲ کاهش داده و پس از چهار افزایش متوالی ۷۵ واحد پایه بین ماه‌های ژوئن و نوامبر، افزایش ۵۰ واحدی را اعمال کرده است. درعین حال جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اشاره کرده که افزایش نرخ بهره در طول سال ۲۰۲۳ ادامه دار خواهد بود.

فدرال رزرو برای کنترل تورم، از ماه مارس ۳۷۵ واحد پایه به نرخ بهره اضافه کرده است. پیش از آن، به دلیل اینکه بانک مرکزی ایالات متحده پس از شیوع جهانی همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، نرخ‌ها را تقریباً به صفر رساند و افزایش نرخ بهره در اوج ۲۵ واحد پایه بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر