بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
ابراهیم عنایت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

روش تأمین کسری بودجه را تغییر دهید

روش تأمین کسری بودجه را تغییر دهید
کشورمان دسترسی برای تأمین کسری بودجه از بازارهای مالی در سطح جهانی را ندارد از طرفی حجم بورس نیز در حد و اندازه‌ای نیست تا بتواند تمام نیازهای مالی دولت را تأمین کند.
کد خبر : ۲۶۵۵۹۳

روش تأمین کسری بودجه را تغییر دهید

بورس نیوز: 

ابراهیم عنایت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: از سال‌های گذشته مقررشده بود که بودجه‌بندی بر مبنای بودجه عملیاتی باشد، ولی محقق نشده است. از طرفی انتشار دومرحله‌ای بودجه با ابهامات بسیاری همراه بوده، دراین‌بین با تغییر آیین‌نامه در مجلس برای بررسی این طرح موافقت نشده است. باید مطابق ادوار گذشته بودجه به‌صورت تک مرحله ارسال شود و متولیان را برای دومرحله‌ای شدن آن توجیه کرد. بخش بسیاری از اقتصاد دولتی بوده به همین جهت، دولت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و کارفرما در کشور است در چنین شرایطی تمام فعالین اقتصادی چشم به سرنوشت بودجه، برنامه و کسری آن  دوخته‌اند.

تجربیات دیگران را استفاده کنید

این فعال بازار سهام تشریح کرد: کسری بودجه نزدیک به نیم‌قرن است که در کشور وجود دارد به همین جهت در سال‌های دهه ۵۰ تورم‌های بالایی را در کشور تجربه کردیم. البته در تمام دنیا مبحث تورم وجود دارد، اما تفاوت اینجاست، که در دیگر کشور‌ها کسری بودجه از بازار‌های مالی تأمین خواهد شد، اما در کشورمان، پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود. این امر موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود، در صورت رشد تورم نرخ بهره نمی‌تواند به همان میزان رشد کند و تورم همواره قدرت خرید را پایین آورده و خود دولت را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

روش تأمین کسری بودجه را تغییر دهید

وی ادامه داد: تأمین کسری بودجه از بازار سرمایه اقدامی بدی نیست چراکه در تمام دنیا مرسوم است. کشور‌های بزرگ در سطح جهانی ازنظر اقتصادی در ارتباط  هستند و ارتباطات پولی بین‌المللی دارند؛ به‌طور مثال دولت چین (بزرگ‌ترین مالک اوراق بدهی آمریکاست) در چنین شرایطی دولت آمریکا بدون چاپ پول از بازار‌های جهانی تأمین مالی می‌کند. این تفاوت تأمین کسری بودجه از بازار سرمایه میان کشورمان با کشور‌های بزرگ است. این تأمین مالی اثر تورمی ندارد، اما باید بازپرداخت آن را مدنظر قرارداد، برخی از کشور‌ها در دهه‌های قبل بدهی بالاتری نسبت به GDP خود داشتند و دچار مشکل شدند.

حجم بورس برای تأمین کسری بودجه کم است

عنایت در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: کشورمان چنین دسترسی برای تأمین کسری بودجه از بازار‌های مالی در سطح جهانی را ندارد و حجم بورس کشور در حد و اندازه‌ای نیست تا بتواند تمام نیاز‌های مالی دولت را تأمین کند. بازار سرمایه کشورمان کوچک است و ازنظر GDP در حد بورس‌های شبیه خودمان نیست. بازار سرمایه  در اندازه‌ی کشور‌های که ازنظر توسعه‌ای شباهت‌های به ایران دارند نیست و معاملات آن نسبت به GDP بسیار پایین است. از طرفی دولت صرفاً برای بازپرداخت بدهی‌های حاضر خود از بازار سرمایه کمک می‌گیرد، این اقدام  حتی به تولید هم کمک نمی‌کند و برای بورس چندان مطلوب نیست.

وی افزود: اگر دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها (پروژه‌های  مثل فرودگاه، اسکله  و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ) از بورس تأمین مالی کند، این پول جهت سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال می‌کند، حتی ادامه‌دار هم خواهد بود و این دست سرمایه‌گذاری‌ها برای کل کشور مفیدِ بوده و برای پرداخت بدهی دولت نیز کارآمد است.


بیشتر بخوانید: ۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام


تقاضای کاذب تورم را بالا می‌برد

عنایت در پایان به بورس نیوز گفت: بعضی از اقتصاددانان معتقدند که تورم تا ۵ درصد برای کشور‌های درحال‌توسعه بد نیست، اما در آمریکا هرزمانی که تورم به ۴ تا ۵ درصد می‌رسد همه معترض می‌شوند، چراکه نرخ بهره رابطه مستقیمی با تورم دارد (نرخ بهره بالا رود، مردم باید اقساط بالاتری برای وام مسکن و ... پرداخت کنند)، ولی در کشورمان نرخ بهره و تورم تناسبی ندارند. نرخ بهره حداقل نصف نرخ تورم بوده یعنی پول مردم در حال ذوب شدن است، مردم برای حفظ قدرت خرید خود به کالا روی می‌آورند و تقاضای کاذب منجر به افزایش تورم می‌شود. برای مثال خریدوفروش طلا هیچ بازده اقتصادی ندارد، طلای خریداری‌شده و نگهداری می‌شود این موضوع هیچ بازده اقتصادی ندارد، اما اگر این پول برای  تأمین مالی شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شود منجر به رونق اقتصادی می‌شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار؛

نرخ سود بانکی سپرده‌های مدت دار ۱۰ تا ۱۸ درصد است

مشکل سریالی بازار سرمایه
حمزه کریمی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

مشکل سریالی بازار سرمایه

ارسال نظر