بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
مهدی رضایتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

تعیین قیمت پایه با دلار توافقی شروعی برای پایان ارز نیما

تعیین قیمت پایه با دلار توافقی شروعی برای پایان ارز نیما
بورس کالا به تازگی به شرکت‌های عرضه کننده ابلاغ کرده است از ۱۲ دی برای محصولاتی که نرخ ارز در قیمت پایه آن‌ها محاسبه می‌شود، می‌توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما تا دلار توافقی، محاسبه و اعمال کنند. اگر قیمت پایه در بورس کالا بر اساس دلار توافقی تعیین شود، شروعی برای کم رنگ شدن اهمیت دلار نیما در بازار سهام خواهد بود، البته این موضوع همچنان در کش و قوس میان بورس کالا و وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع قرار دارد.
کد خبر : ۲۶۵۶۷۹

تعیین قیمت پایه با دلار توافقی شروعی برای پایان ارز نیما

بورس نیوز:

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری سهام بیشتر متاثر از نرخ نیما بوده، ولی مبنای ارزش‌گذاری سهام در محاسبات مقداری بالاتر است. از طرفی دلاری بیش از ۴۰ هزار تومان این ظرفیت را ایجاد می‌کند که قیمت‌های این محدوده هم در آینده مبنا قرار گیرد. البته دیگر بازار‌ها (مسکن، خودرو، طلا و ...) به صورت کامل با قیمت دلار تعدیل شده‌اند، اما در بازار سهام این تعدیل کامل نشده است و می‌توان ظرفیت رشد را برای بورس متصور بود. البته تعدیل قیمت پایه شرکت‌ها در بورس کالا با دلار توافقی بی تاثیر بر جبران عقب ماندگی قیمت سهام نیست.


بیشتر بخوانید: بازار فعلی ارز با واقعیت‌های ارزی ما فاصله دارد



وی با اشاره به رشد‌های چند روز گذشته ادامه داد: این اتفاقات متاثر از رشد نرخ دلار بوده است. در حال حاضر مهمترین متغییر بازار که وزنه‌ی سنگینی هم به حساب می‌آید همین قیمت دلار است. البته که بازار خود را با بخشی از رشد نرخ دلار تطابق نداده بود و به دلیل اختلاف زیاد صعود در بورس رخ می‌دهد.


سرنوشت ارز نیما مشابه دلار جهانگیری می‌شود


این فعال بورسی با اشاره به ارز نیما بیان کرد: به نظر می‌رسد که سرنوشت این ارز هم مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد شد، یعنی در کشور برای برخی کالا‌های اساسی نیاز است که ارز نیما (یعنی تمایل دولت به کنترل، روغن خوراکی و اقلام دارویی) تامین شود و دیگر کالا‌ها به سمت دلار بازار آزاد حرکت کنند. البته که معتقدم ارز نیما هم تعدیل شده و به نرخ دلار در بازار آزاد نزدیک می‌شود. اگر هم قیمت پایه در بورس کالا بر اساس دلار توافقی تعیین شود، شروعی برای کم رنگ شدن اهمیت دلار نیما در بازار سهام خواهد بود.


افزایش نرخ رسمیت گرفته، اما باز راضی نیستند

رضایتی تشریح کرد: بازار نرخ بهره بانکی رقیب بازار سهام و دیگر بازارهاست، آن نرخی که بانک مرکزی برای بانک‌ها تعیین کرده بسیار پایین‌تر از رقمی بود که در بازار اوراق مشاهده می‌شد و اثرات تعدیل نرخ را در بازار شاهد بودیم. اما پس از انتشار خبر افزایش نرخ بهره، بانک مرکزی به صورت رسمی اجازه افزایش نرخ را به بانک‌ها داده است، قبل‌تر این دست موارد به طور غیر رسمی انجام می‌شد. این اقدام در شرایط فعلی رسمیت گرفته تا جایی که بانک‌ها به دنبال بالا بردن آن هم هستند. بالا رفتن نرخ بهره منجر به صعودی شدن نرخ اوراق یا ریسک در اقتصاد می‎‌شود. باید گفت اثرات این موضوع را تا حد زیادی در بازار سهام تجربه کرده‌ایم و در شرایط فعلی متغییر نرخ ارز تاثیرگذاری بیشتری دارد.


سهام دلاری را دنبال کنید


وی در پایان به بورس نیوز گفت: با توجه به پررنگ شدن مبحث دلار سهامی که بیشترین تاثیرپذیری را از دلار دارند می‌توانند در الویت خرید قرار بگیرند. آن دست از سهامی که با نرخ روز و بالایی دلار هنوز قیمت‌گذاری نشده‌اند ظرفیت رشد را در این بازار دارند، در مجموع به نظر می‌رسد اثرات ریسک‌های سیستماتک پشت سر گذاشته شده و برای فعالین شناخته شده است، اما از نظر استراتژی سرمایه‌گذاری دلار محور‌ها پیشنهاد می‌شوند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دغدغه اقتصاد دلار ۴۰ هزارتومانی نیست
آرش علوی، کارشناس ارزی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

دغدغه اقتصاد دلار ۴۰ هزارتومانی نیست

ارسال نظر