بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
محمد سماواتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

این رفتار از بازار منطقی نیست/ آفتی که امان بورس را بریده است

این رفتار از بازار منطقی نیست/ آفتی که امان بورس را بریده است
در معاملات روزهای گذشته شاهد صعودی شدن بازار سهام و رکوردزنی های تازه بودیم البته که بعضی از کارشناسان معتقدند این روند ادامه دار خواهد بود اما معضلات و ابهاماتی بر سر راه آن قرار دارد. معضلی همچون دامنه نوسان که به گفته این کارشناس برای بورس کشورمان آفتی شده است.
کد خبر : ۲۶۵۷۲۵

این رفتار از بازار منطقی نیست/ افتی که امان بورس را بریده است

بورس نیوز: 

محمد سماواتی، کارشناس بازار سهام  در گفت‌وگو با بورس نیوز، مطرح کرد: با افزایش نرخی که در دلار دیده شد، ورود شاخص در کانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد چندان تعجب‌برانگیز نیست. این ارقام تداوم پیدا می‌کند، اما با این سرعت افزایش در بازار خرید بسیار پر ریسک است. بودجه در مجلس است که می‌تواند سوددهی شرکت‌های بورسی را متأثر کند، از طرفی نرخ بهره ۲۳ درصدی هم امکان اعمال دارد و همچنین درباره سیاست دولت برای نرخ نیما برای رشد و ثبات آن ابهام وجود دارد؛ تمام این عوامل ریسک‌های هستند که می‌توانند منجر به اصلاحی در بازار شوند. احتمال تداوم در این روند وجود دارد، ولی بی‌شک این دست تحرکات بدون اصلاح نگران‌کننده است و می‌تواند عامل تکرار اتفاقات سال ۹۹ شود. زمانی که تمام بازار رنگ سبز به خود بگیرد چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و این رفتار آیینه ادوار قبل است.

دوعاملی که فلزات را با استقبال مواجه کرد

این فعال بورسی تشریح کرد: پیشتازی فلزات اساسی در معاملات روز‌های گذشته، بیشتر ناشی از افزایش نرخ در بورس کالا (در میلگرد و تیرآهن رشد قابل‌توجه داشت) و افزایش قیمت جهانی به دلیل کاهش کرونا صفر چین (مس، فولاد و روی رشد کرده است و احتمال افزایش تقاضا وجود دارد) بود. می‌توان گفت این موضوع هم عامل خارجی داشته و هم عامل داخلی داشته است. پس از تعیین ارزش دلار توافقی برای قیمت‌گذاری قیمت پایه محصولات در بورس کالا ۲ اتفاق رخ می‌دهد، در کوتاه‌مدت این اقدام بی‌شک مثبت است چراکه شکاف میان نرخ نیما و توافقی کم می‌شود، ولی از طرفی تسلیم شدن در مقابل تورم را هم به همراه دارد. باید گفت تورم انتظاری ۶۵ تا ۷۰ درصدی برای سال آینده متصور هستیم.


بیشتر بخوانید: مشکل سریالی بازار سرمایه


وی افزود: در مرحله دوم این اقدام، متولیان به دنبال بالا بردن عرضه ارز (بسیاری از شرکت‌ها که با نرخ نیما باید فروش داشته باشند این عمل را به دلیل اختلاف ۱۳ هزارتومانی متوقف کرده‌اند) است. بر این مبنا باید نرخ بازار آزاد را دنبال کرد چراکه اخبار ضدونقیض (برخی گزارش‌ها میدانی حاکی از آن است که دولت دلار تاریخ پایین را عرضه می‌کند.) دراین‌باره زیاد است. به نظر می‌رسد که احتمال توافق چندان از بین نرفته است، چراکه سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و موضوع غنی‌سازی کشورمان همچنان مطرح است. باید دید واکنش جهانیان چیست شاید توافقی صورت گیرد که ممکن است شک ارزی را در بازار منجر شود.

آفتی که امان بورس را بریده است

سماواتی در پایان به بورس نیوز گفت: با در نظر گرفتن روند بورس باید گفت که صعودی است، اما اینکه درروند صعودی باید تمام بازار سبز باشد درست نیست. معتقدم در شرایطی که، هم نماد‌های که با رشد دلار سود می‌کنند مثبت هستند و هم آن دست از نماد‌های که با رشد دلار زیان می‌کنند، مثبت هستند بازار منطقی نیست. از طرفی در بازاری که دچار هیجان است دامنه نوسان مثبت و منفی ۷ افت به‌حساب می‌آید. بخش زیادی از بازار صف خریدی شده است که ۳ روز آن ۲۲.۵ درصد مرکب می‎‌شود، این موضوعات در صورت ادامه‌دار شدن امان بورس را می‌برد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
روش تأمین کسری بودجه را تغییر دهید
ابراهیم عنایت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

روش تأمین کسری بودجه را تغییر دهید

بانک مرکزی در بن‌بست افزایش نرخ بهره بانکی
کامران ندری، کارشناس پولی بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

بانک مرکزی در بن‌بست افزایش نرخ بهره بانکی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
پارس الکتریک
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
.3 سال قبل 100 میلیون وارد بورس کردم الان 13 میلیون شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
نمیدونم چرا مسئولین بورس گوش شنوایی در خصوص نظرات و تحلیل های کارشناسان با تجربه و صاحبنظران بازار سرمایه ندارن؟!! وقتی اکثر کارشناسان بازار سرمایه متفق قول هستند که عمده آفت بازار سرمایه فعلی همان قانونهای من درآوردی دو دهه قبل (دامنه نوسان و تعیین حجم مبنا) میباشد واکنش حداقلی در این خصوص نشان نمی دهند؟ اگر با این بهانه نخ نما همیشگی که به فکر سهامداران بی تجربه هستین! همین بس که خیلی از همین سهامداران بی تجربه در 2 سال گذشته تحت تاثیر قانون دامنه نوسان و حجم مبنا متحمل زیان های سنگین شدند. اگر مخالفت مسئولین بورس با صاحبنظران بازار صرفا به جهت حفظ جایگاه ناظرهای سهم میباشد که از موقعیت شغلی خودشون بیکار نشن و از نون خوردن نیفتن!! سخت در اشتباهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
دامنه نوسان زمانی باید حذف بشه که بورس به معنی واقعی از دست شرکت های خصولتی خارج بشه.و عمق معاملات زیاد باشه.بازار دوطرفه باشه.قیمت گذاری دستوری هم وجود نداشته باشه تا بشه تحلیل منطقی کرد و قیمت واقعی سهم ها رو استخراج کرد.
ناشناس
Netherlands
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
دلار و سکه و خودرو و آپارتمان و .... بدون هیچگونه محدودیتی هر ساعت و هر روز قله های صعود رو یکی پس از دیگری فتح میکنه... دولتمردان و دلواپسان اقتصاد ککشون هم نمیگزه ولی سهام شرکت ها با محدودیت دامنه نوسان اونم فقط زمان صعود با قانون های سازمان مواجه میشه و تعدادی از همون دلواپسان اقتصاددان مشکل تورم رو به بازار سهام ربط میدن! انتظار دارین مردم پولشونو بیارن بازار سهام ... زرشک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۹
اصرار بر حفظ دامنه نوسان علیرغم اتفاق نظر کارشناسان بر آسیب زا بودن آن، حکایت از رانت عظیمی است که برای عده ای فاسد ایجاد کرده و به هیچ قیمتی حاضر به گذشتن از آن نیستند، حتی به قیمت نابودی بورس.
این رانت را حذف کنید تا مخالفت ها با حذف دامنه نوسان هم پایان یابد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
دولتیا از بورس دزدی برای کسر بودجه میکنن