بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
در بازارهای جهانی؛

نزول قیمت نفت ادامه دارد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۴ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۹۰ سنت رسید.
کد خبر : ۲۶۵۹۲۳

نزول قیمت نفت ادامه دارد

بورس نیوز:پایین آمدن تقاضا در چین، دورنمای ضعف اقتصاد دنیا و افزایش ارزش دلار آمریکا باعث کاهش ۴ درصدی قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه شد.

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۴ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۹۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۹ درصد کاهش ۷۶ دلار و ۶۳ سنت معامله می‌شود.

 تحلیلگران عقیده دارند دلایل بسیاری برای نگرانی وجود دارد. شرایط کرونا در چین و ترس از رکود اقتصاد در آینده نزدیک، بازار‌ها را تحت فشار قرار داده است.

 دولت چین سهمیه صادرات محصولات نفتی پالایش شده را افزایش داده است. تاجران این اقدام چین را به‌خاطر احتمال کاهش تقاضای داخلی می‌دانند. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا همچنان درگیر افزایش موارد ابتلا به کروناست.
برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در پکن باعث افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا در چین شده، تقاضا را پایین آورده و تولید در این کشور را مختل کرده است. به‌این‌ترتیب فعالیت کارخانه‌ای در چین در آخرین ماه ۲۰۲۲ کاهش یافت.

 کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در روز یکشنبه گفت روند رشد اقتصاد‌های آمریکا، اروپا و چین هم‌زمان آهسته شده و ۲۰۲۳ را سخت‌تر از ۲۰۲۲ برای اقتصاد جهان خواهد کرد.

 شاخص دلار بیشترین افزایش روزانه خود را طی ۲ هفته گذشته نشان داده است. بالا رفتن ارزش دلار تقاضا برای کالا‌هایی مثل نفت را که برمبنای آن محاسبه می‌شوند پایین آورده و خرید آن‌ها را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا گران‌تر می‌کند.

 ذخایر نفت آمریکا در هفته پایانی دسامبر حدود ۱۷۶ هزار بشکه افزایش یافته و به ۲۸.۶ میلیون بشکه رسیده است.

 از نظر عرضه، دولت آمریکا ۲.۷ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را در هفته گذشته آزاد کرد. این در حالی است که شرکت نفت شورون قرار است اولین محموله از نفت ونزوئلا را طی ۴ سال گذشته دریافت کند.

 پیش‌بینی می‌شود تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی به‌طور متوسط ۶۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد، یعنی یک‌سوم کمتر از یک میلیون بشکه‌ای که قبلاً تخمین زده شده بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر