بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
افزایش ۱۳ درصدی تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر
 گزارش اوپک نشان می‌دهد متوسط تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر برابر با ۷۲۱ هزار بشکه در روز بوده‌است. تولید نفت این کشور ۱۳ درصد نسبت‌ به سال قبل‌ از آن افزایش یافته است.
کد خبر : ۲۶۶۰۱۷

افزایش ۱۳ درصدی تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر

بورس نیوز: صادرات نفت ونزوئلا در سال گذشته میلادی به‌خاطر مشکلات زیرساختی، تحریم‌های آمریکا و افزایش رقابت در بازار اصلی آن یعنی آسیا کاهش یافت.

 انتظار می‌رود صادرات نفت این کشور به‌دنبال کاهش تحریم‌های آمریکا در سال جاری میلادی بهبود یابد. آمریکا به برخی از شرکای شرکت نفت دولتی ونزوئلا اجازه ازسرگیری واردات نفت خام این کشور را داده است.

 ایران نقش خود در ونزوئلا را در ۲۰۲۲ افزایش داد و با فرستادن میعانات گازی و تکنیسین‌ها تلاش کرد صادرات این کشور را افزایش داده و پالایشگاه‌های آن را تعمیر کند. اما متخصصان عقیده دارند شرایط ضعیف بنادر، میادین نفتی و پالایشگاه‌های ونزوئلا و رقابت سخت با روسیه در عرضه نفت به چین همچنان مانع افزایش صادرات این کشور می‌شود.

 ونزوئلا ۶۱۶۵۴۰ بشکه در روز نفت خام و محصولات پالایش شده در سال گذشته میلادی صادر کرد، یعنی ۲.۵ درصد کاهش نسبت‌به ۲۰۲۱ و کمی پایین‌تر از سطح سال ۲۰۲۰.
این کشور عضو اوپک صادرات کک، متانول و سایر محصولات جانبی نفت را افزایش داده و توانسته بخشی از کاهش درآمد نفتی خود را جبران کند. صادرات این محصولات که ارزش کمتری دارند در ۲۰۲۲ نسبت‌به سال قبل‌از آن ۳ برابر شده و به ۴.۳۶ میلیون تن رسیده است.

 پالایشگاه‌های ونزوئلا سال جدید میلادی را با فرآوری ۳۸۶ هزار بشکه در روز نفت خام آغاز کرده‌اند، یعنی کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت ۱.۳ میلیون بشکه‌ای آن‌ها.

کاهش فعالیت پالایشگاهی در ونزوئلا باعث کمبود سوخت در این کشور و صف‌های طولانی در برابر پمپ بنزین‌ها شده‌است. با وجود ۳ برابر شدن واردات نفت ونزوئلا تا ۷۸۱۷۰ بشکه در روز، بحران جدید بنزین در این کشور آغاز شده‌است. بیشتر واردات ونزوئلا را نفت خام و میعانات گازی ایران تشکیل می‌دهد که به تولید درجات قابل صادرات نفتی و همچنین سوخت موتور در این کشور کمک کرده‌است.

 گزارش اوپک نشان می‌دهد متوسط تولید نفت ونزوئلا در ماه دسامبر برابر با ۷۲۱ هزار بشکه در روز بوده‌است. تولید نفت این کشور ۱۳ درصد نسبت‌به سال قبل‌از آن افزایش یافته و بالاتر از متوسط تولید آن طی بحران کروناست. اما همچنان بسیار پایین‌تر از هدف ۲ میلیون بشکه صادرات این کشور در ۲۰۲۲ قرار دارد.

 انتظار می‌رود تولید نفت خام ونزوئلا ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال جاری میلادی افزایش یابد و صادرات آن هم با اجرایی شدن قرارداد‌های مشترک و امکان رقابت این کشور در آسیا بهبود یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر