بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ می‌دهد:

رئیس کل جدید بانک مرکزی با بورس در تقابل است؟

رئیس کل جدید بانک مرکزی با بورس در تقابل است؟
با توجه به شنیده ها و سخنان رئیس کل جدید بانک مرکزی به نظر می‌رسد سیاست مدیریتی همان رویه مدیران قبل است و اتفاق خاصی در دوره ریاست جدید رخ نمی‌دهد حتی کارشناسان معتقدند که با توجه به سخنرانی های انجام شده و مشاهدات، رویه رئیس کل بانک مرکزی چندان به نفع بازار سرمایه نیست.
کد خبر : ۲۶۶۰۲۲

رئیس کل جدید بانک مرکزی با بورس در تقابل است؟

بورس نیوز:

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: سخنرانی‌های ابتدایی ریاست جدید بانک مرکزی ترسی را در دل بازار به وجود آورد، که با همان (در مورد نرخ بهره عنوان شد که بعد نظر می‌دهند) رویه قبل اداره بانک مرکزی انجام می‌شود. در مورد نرخ ارز هم ۲۸۵۰۰ تومان قیمت دلار نیما بیان و دلار صنایع هم ۳۰ هزار تومان شد، این نرخ دلار سیگنالی مثبت برای شرکت‌های صادرات محوری همچون فلزاتی‌هاست. به نظر می‌رسد سیاست مدیریتی همان رویه مدیران قبل است و اتفاق خاصی در دوره ریاست جدید رخ نمی‌دهد حتی معتقدم که با توجه به سخنرانی‌های انجام‌شده و مشاهدات رویه رئیس‌کل بانک مرکزی چندان به نفع بازار سرمایه نیست. با این تصمیمات بی‌شک نرخ بهره در این دوره بالاتر می‌رود البته که برای کنترل تورم تنها ابزار بانک مرکزی همین نرخ بهره است.


وی ادامه داد: باید گفت ۹۰ درصد ارز داخل کشور متعلق به دولت بوده، یعنی پیشران قیمت ۴۰ هزارتومانی دلار خود دولت است. پس در مورد بالا رفتن نرخ ارز نمی‌توان بازار آزاد و ۴ شبکه در فضای مجازی را مقصر دانست، یعنی زمانی که با سخنرانی رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ دلار ۲ تا ۳ هزار تومان تغییر می‌کند، چندان اقدام خاصی نیست و این امر طبیعی است با تغییر در سطوح مدیریتی شکی به بازار‌ها وارد می‌شود.


دلار در اقتصاد کشور نقش اول است


خاوری با تأکید بر نقش پررنگ دلار در اقتصاد کشور بیان کرد: ایرادی که به سیاست و تصمیمات بانک مرکزی وارد می‌شود، ارتباط معنادار دلار با تمام بازار‌های مالی و حتی زندگی مردم است. در بورس تمام فعالین چه قدیمی و چه جدید همه به دنبال نوسانات دلار هستند و چارت‌های این ارز را بررسی می‌کنند. این رویه سالیان متمادی در بانک مرکزی اجرا شد تا جایی که دلار در زندگی مردم نقش پررنگی را داشت و در بورس هم این موضوع همانند مریضی شده است. چراکه استفاده از آمار‌های علمی تأخیر ۵ ماه تأثیرگذاری دلار در بازار سرمایه را نشان می‌دهد، اما باکمی افزایش و کاهش آن صفوف خریدوفروش شکل می‌گیرد و بازار تکلیف مشخصی در این باب ندارد. رئیس‌کل بانک مرکزی که رکن اصلی شورای عالی بورس است نباید این‌گونه تصمیم بگیرد و تا قبل از تصویب قانون رویه یا رویکردی را عنوان کند. در کشورمان تمام مشکلات را همه می‌دانند، اما راه‌کاری برای حل آن ندارند.


گروه بانکی‌ها چشم‌انتظار نرخ تسعیر ارز


این فعال بورسی با اشاره به بودجه تشریح کرد: باید منتظر ماند تا لوایح بودجه تصویب شود تا بتوان جزئیات آن را بررسی کرد، الان هر پیش‌بینی احتمال تفاوت دارد. البته با توجه به مشکلات زیاد اقتصادی به نظر می‌رسد که مقداری بودجه سال بعد به نفع بازار سرمایه نباشد. مطلبی که احتمال دارد به نفع بازار سرمایه رقم بخورد نرخ تسعیر ارز است که منفعت آن برای بانکی‌هاست، در روز‌های گذشته با بازار منفی روبه‌رو بودیم، اما بانکی‌ها روند مثبتی را سپری کردند. می‌توانیم نرخ تسعیر ارز را در بازه ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان بدانیم و احتمالاً بالاتر از این ارقام هم خواهد بود در کل این موضوع خود سیگنال مثبتی به گروه بانکی است.


بیشتر بخوانید: بی‌برنامگی دولت منجر به تأخیر در ارائه بودجه شد



نقش بودجه برای سهامداران کم‌رنگ شده است


خاوری در پایان به بورس نیوز گفت: به نظر می‌رسد با تصمیماتی که گرفته می‌شود، رانتی در حال رقم خوردن است که حتی از دوره ریاست جمهوری قبل هم بدتر خواهد بود. در همین موضوع واردات خودرو که در بودجه هم قرار است ردیفی را به خود اختصاص دهد، سوال مطرح است، واردات خودرو با چه ارزی (برای واردات با ارز نیما باید گفت که مطابق سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی ارز نیما برای کالا‌های اساسی است، واردات خودرو با ارز بازار آزاد یعنی پذیرفتن قیمت دلار بیش از ۴۰ هزارتومانی) انجام می‌شود، در کل شرایط بسیار پیچیده است و همین‌طور مسئولین با خریدن زمان در انتظار گشایش هستند. به نظر می‌رسد لایحه بودجه در شرایط تورمی فعلی بر روی عوامل بنیادی تأثیرگذار خواهد بود، اما بر روان سهامداران تأثیرات چندانی ندارد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بی‌برنامگی دولت منجر به تأخیر در ارائه بودجه شد
حسن خوشپور، کارشناس اسبق سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد:

بی‌برنامگی دولت منجر به تأخیر در ارائه بودجه شد

عایدی برای گرفتن مالیات وجود ندارد
مرتضی اکبریان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

عایدی برای گرفتن مالیات وجود ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کل سیستم دست یه مشتی بیسواده که با هم جابجا میشوند و هیچ تاثیری در بهبود اوضاع ندارد.اینها چون سواد ندارند مجبورند فقط ازمون خطا بکنند حتی خیلیاشون همینم بلد نیستن و ازمونهای قبلیها را تکرار میکنند.خوب اگر به مدیران واقعی بیکار داخل اعتماد ندارید مدیر خارجی استخدام کنید.