بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۸
کد خبر : ۲۶۶۰۵
قطعنامه سياسي و ضد ايراني پيشنهادي کانادا و برخي ديگر از هم پيمانان غربي آن با يک راي بسيار ضعيف به تصويب کميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل رسيد.

به پيش نويس قطعنامه پيشنهادي کانادا 74 کشور راي مثبت و 107 کشور نيز به آن راي منفي و يا ممتنع دادند.
اين هفتمين سال پياپي است که کانادا و هم پيمانان غربي آن، شامل رژيم صهيونيستي، باني قطعنامه ضد ايراني در کميته سوم مجمع عمومي مي‌شوند.

قبل از راي گيري در مورد اين قطعنامه، محمد خزائي، نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل، طي سخناني با انتقاد از استفاده ابزاري برخي کشورهاي غربي از مقوله حقوق بشر براي رسيدن به اغراض سياسي خود و اعمال فشار عليه کشورهاي مستقل، نسبت به آثار مخرب اين اقدامات بر اعتبار و وجهه سازمان ملل و سازوکارهاي حقوق بشري آن هشدار داد. خزائي در بخشي از سخنان خود با اشاره به جهاني بودن ارزشهاي حقوق بشري، تصريح نمود که نبايد چند کشور خاص، اين مفاهيم عالي انساني را منحصر به خود بدانند و با برخوردهاي سياسي، دوگانه و گزينشي اين مفاهيم ارزشمند را به ابزاري براي تامين مطامع سياسي خود تقليل دهند.

وي اظهار داشت: «برخوردهاي گزينشي و استانداردهاي دوگانه بر مبناي ملاحظات سياسي اکنون از حالت استثناء خارج شده و خود به يک قاعده بازي تبديل شده است.

" نقض فاحش، سيستماتيک و گسترده حقوق بشر در برخي نقاط جهان به سادگي ناديده گرفته شده و بدتر از آن، با تاييد مدعيان حمايت از حقوق بشر مواجه مي‌گردد. نمونه بارز اين برخورد گزينشي مخالفت تعدادي از کشورها – که از قضا همگي از بانيان اصلي قطعنامه ضد ايراني هستند، من جمله کانادا- با قطعنامه دو هفته پيش مجمع عمومي در محکوميت اقدامات ضد بشري صهيونيستي در فلسطين است».

سفير ايران در ادامه با اشاره به وجود نام رژيم صهيونيستي در فهرست بانيان اصلي قطعنامه ضد ايراني، با توصيف آن به عنوان «تلخ ترين طنز»، اظهار داشت: «تلخ ترين طنز ممکن وجود نام رژيم صهيونيستي در بين بانيان اصلي قطعنامه است، رژيمي که شالوده و موجوديت آن با سبعانه‌ترين جنايات و فاحش ترين نقض‌هاي حقوق بشري، قتل و تروريسم در هم عجين شده است.

"نيازي نيست که من در مورد سابقه حقوق بشري اين رژيم بگويم چرا که طي شش دهه گذشته جهانيان هر روز اخبار جنايت‌ها و اقدامات ضد بشري اين رژيم در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين را رصد کرده‌اند».
وي همچنين با اشاره به کارنامه غير قابل قبول حقوق بشري بانيان قطعنامه ضد ايراني، اظهار داشت: «بانيان قطعنامه ضد ايراني ابتدا بايد از کشورهاي خود شروع کنند.

" اين کشورها عموما خود ناقض حقوق بشر هستند. براي نمونه براساس گزارشهاي مستند و موثق، دولت کانادا در موارد متعدد تعهدات حقوق بشري خود را نقض نموده است. اعمال سياست‌هاي تبعيض آميز و برخوردهاي خشن با بوميان، مهاجرين خارجي و اقليت‌هاي قومي و ديني، اعمال خشونت توسط پليس، ناپديد کردن اجباري و قتل بوميان از جمله مصداق‌هاي نقض فاحش و سيستماتيک حقوق بشري در کانادا بوده است.
متاسفانه زنان و دختران همچنان بيشترين آسيب‌ها را از اين سياست‌ها و برخوردهاي تبعيض آميز و خشن متحمل مي‌شوند".

نماينده دائم کشورمان در ادامه به چند مورد از اطلاعات و ادعاهاي واهي مندرج در قطعنامه اشاره نمود که از منابع مغرض و غير موثق اخذ شده است و حتي با آنچه در گزارش دبيرکل سازمان ملل آمده، منافات دارد.

خزائي همچنين ناديده گرفتن تعمدي همکاري‌هاي گسترده جمهوري اسلامي ايران با ساز و کارهاي حقوق بشري ملل متحد از جمله ارائه گزارش‌هاي ملي مربوط به اجراي تعهدات بين‌المللي کشورمان، را نشانه ديگري از تلاش بانيان قطعنامه براي سياه‌نمايي و سياسي کاري عليه جمهوري اسلامي ايران دانست.

وي از اينکه بانيان قطعنامه بر خلاف مقررات بين المللي تلويحا خواستار اعطاي مصونيت ديپلماتيک به کارمندان محلي سفارتخانه هاي خارجي در تهران شده‌اند، ابراز تعجب کرد.

نماينده دائم کشورمان در ادامه سخنان خود با تاکيد بر عزم جمهوري اسلامي براي انجام مسئوليت هاي خود در حفظ و ارتقاي کرامت انساني بر اساس قانون اساسي و تعهدات بين المللي خود، تصريح نمود که سياست حقوق بشري جمهوري اسلامي ريشه در باورهاي ملي و تعاليم ديني و اخلاقي ملت ايران دارد و جمهوري اسلامي ايران بر تلاش‌هاي خود براي ارتقاي حقوق بشر مردم سالاري، توسعه و پاسخگويي ادامه خواهد داد."
اشتراک گذاری :
ارسال نظر