بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
دانیال آستانه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

قانونی برای جلوگیری از ورشکستگی

قانونی برای جلوگیری از ورشکستگی
سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت اصلاح ماده ۵۸، هلدینگ‌ها جهت عمل به این ماده حداکثر ۲۰ درصد سود حاصل از فروش سهام پرتفوی را می‌توانند تقسیم کنند و بقیه آن باید به‌حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند.
کد خبر : ۲۶۶۲۰۹

قانونی برای جلوگیری از ورشکستگی

بورس نیوز:

دانیال آستانه، مدیر نظارت شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بیان کرد: حوزه فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در خرید، فروش و نگهداری اوراق بهادار و کسب سود تقسیمی از محل این اوراق است. در شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به پرتفوی بورسی، سهامداران شرکت سرمایه‌گذار غیر هلدینگی انتظار سود تقسیمی و سود حاصل از سرمایه‌گذاری رادارند. ولی شرکت هلدینگ با فرض سهامداری بلند مدت تشکیل می‌شود و متعهد است بلند مدت شرکت داری کند. در ماده ۵۸ قانون آمده است، که سود حاصل از سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها به میزان ۲۰ درصد تقسیم شود و ۸۰ درصد آن به‌شرط سرمایه‌گذاری مجدد در شرکت باقی بماند، این موضوع منجر به تداوم فعالیت شرکت می‌شود.
وی افزود: در علم تجارت تداوم فعالیت باید همیشه در نظر گرفته شود، تقسیم سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری در شرکت هلدینگ، فرض تداوم فعالیت در آن را با خطر مواجه می‌کند و ممکن است تکرر این روند مانع شرکت داری در هلدینگ شود؛ بنابراین ماده ۵۸ کمک می‌کند، پس از تقسیم سود سرمایه‌گذاری ۸۰ درصد از آن با فرض سرمایه‌گذاری مجدد در سهام دیگر شرکت‌ها داخل شرکت باقی بماند که تداوم فعالیت هلدینگ را منجر شود.

 


بیشتر بخوانید: رئیس کل جدید بانک مرکزی با بورس در تقابل است؟


 

تنها بخشی از عایدی سرمایه‌گذاری قابلیت تقسیم دارد


مدیر نظارت شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی تشریح کرد: عایدی که حاصل از فروش سرمایه‌گذاری است، باید به اندوخته ماده ۵۸ منتقل شود و به‌عنوان اندوخته سرمایه در ترازنامه شرکت نگهداری شود، اما تنها ۲۰ درصد از آن قابلیت تقسیم را دارد. زمانی که جمع این اندوخته‌ها برابر با نیمی از سرمایه شرکت شد هلیندگ‌ها می‌توانند درخواست افزایش سرمایه بدهند و عدد را به سرمایه پایدار تبدیل کنند. ماده ۵۸ از سنوات قبل در اساسنامه شرکت‌ها از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار گنجانده‌شده بود و در شرایط موجود دستخوش تغییرات شد. از طرفی عملکرد سود و زیان شرکت بررسی می‌شود و بر اساس زیان انباشته آن نحوه برخورد با اندوخته متفاوت است.

در قانون جدید زیان انباشته پوشش داده می‌شود

آستانه در پایان به بورس نیوز گفت: در قانون قبل شرکت‌ها موظف بودند تمام سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری را به‌حساب اندوخته منتقل کنند، ولی در قانون جدید باید زیان انباشته پوشش داده شود و مابقی مبلغ به صندوق اندوخته برگردد. همچنین این قانون جدید تسری دستورالعمل به سال‌های بعد را هم دارد، اگر به‌واسطه زیان انباشته مبلغی برای اندوخته شرکت کسر، در سال‌های بعد باید جبران شود. اما در جای دیگر اگر زیان انباشته جبران شد، ولی همچنان مانده انباشته و ذخیره سرمایه هم وجود داشته باشد امکان محاسبه مانده ذخیره انباشته برای جلوگیری از ماده ۱۴۱ شدن وجود دارد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
این رفتار از بازار منطقی نیست/ آفتی که امان بورس را بریده است
محمد سماواتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

این رفتار از بازار منطقی نیست/ آفتی که امان بورس را بریده است

قیمت‌گذاری دستوری مانع سودآوری حداکثری
مهدی محمودی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

قیمت‌گذاری دستوری مانع سودآوری حداکثری

ارسال نظر