بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
نوید خاندوزی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

جریان جدید نرخ ارز و چاپ پول در راه است

جریان جدید نرخ ارز و چاپ پول در راه است
وضع دولت در درآمد‌ها آن‌قدر عجیب و خراب‌شده است که حاضرشده به هر قیمتی دست در جیب شرکت‌ها کرده و آن‌ها را در هزینه‌های خود شریک کند و این اتفاق بدین معنی است که به‌زودی جریان نرخ ارز و چاپ پول رفتار دیگری داشته و به‌خوبی این حس از معادلات بودجه قابل دریافت است.
کد خبر : ۲۶۶۲۹۱

جریان جدید نرخ ارز و چاپ پول در راه است

بورس نیوز:

نوید خاندوزی، کارشناس اقتصادی بیان کرد: در شرایطی که همگان نسبت به این موضوع هشدار داده بودند که دولت باید عقلانیت را در بودجه‌نویسی در دستور کار قرار دهد، بی‌پولی مضاعف دولت در بودجه و اداره کشور، باعث بروز اتفاقاتی شد که هزینه‌های آن، دامن‌گیر شرکت‌های بورسی شد. در حال حاضر شاهدیم که با نرخ خوراک و وضع عوارض و مواردی ازاین‌دست این شرکت‌ها به چالش کشیده شدند. کلیات بودجه چند چیز را به ما نشان می‌دهد اولین و مهم‌ترین آن این است که وضع دولت در درآمد‌ها آن‌قدر عجیب و خراب‌شده است که حاضرشده به هر قیمتی دست در جیب شرکت‌ها کرده و آن‌ها را در هزینه‌های خود شریک کند و این اتفاق بدین معنی است که به‌زودی جریان نرخ ارز و چاپ پول رفتار دیگری داشته و به‌خوبی این حس را از معادلات بودجه خواهد گرفت.
وی افزود: نکته بعد ظلم بزرگی است که بودجه در حقوق سهامداران و به‌خصوص شرکت‌های بزرگ داشته است. درحالی‌که دلار این شرکت‌ها ۱۰ هزار تومان زیر قیمت به واردکننده داده می‌شود و دولت جیب سهامداران را در درآمد شرکت‌ها خالی می‌کند در بخش هزینه‌ها نیز بالاترین نرخ گاز منطقه برای پتروشیمی‌ها محاسبه می‌شود و به هر طریقی سر آن‌ها را در این ماجرا می‌برد.


باید رفتار قیمت‌گذاری بر مبنای منطق اقتصاد باشد


این کارشناس در بخش دیگر سخنان خود گفت: نرخ ۷ هزار تومان بی‌شک قیمت کارشناسی نیست و بر این مبنا نوشته‌شده که فقط چه مقدار عدد قرار است محقق شود و به جریان درآمد بودجه برسد. البته موضوع را همین‌جا بازکنیم که اگر دولت بر منطق اقتصادی تکیه کند، به شرکت‌ها اجازه دهد دلارشان را بر مبنای واقعیت نه دستور و با نرخ بازار آزاد و توافقی و مبادلاتی به فروش برسانند به نظر این نرخ آن‌قدر غیرمنطقی نخواهد بود و شاید نگرانی بازار برطرف شود. اما سرمایه‌گذار در حال حاضر می‌بیند که از هر نظر در معرض فشار دولت در هزینه‌ها قرارگرفته و به خاک و خون کشیده شدن نماد‌ها اولین و طبیعی‌ترین واکنشی است که بروز می‌دهد.


بیشتر بخوانید: کسری بودجه ساختاری است



خاندوزی در پایان به بورس نیوز گفت: در پایان نظری را با توجه به شمای کلی صورت‌های مالی شرکت‌ها بیان می‌کنم، به‌واقع اگر دولت از ظلم سیاست‌های ارزی به سهامداران و شرکت‌ها دست بردارد، نرخ ۲۸۵۰۰ تومان را از جیب شرکت‌ها تأمین نکند به نظر می‌رسد بار منفی بودجه بر بازار سرمایه با همین عدد‌های غیرمنطقی که در روز‌های قبل دیده بودیم، تخلیه‌شده و جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سجاد بوربور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

کسری بودجه ساختاری است

فقط یک چهارم بودجه عمرانی پرداخت شده است
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس؛

فقط یک چهارم بودجه عمرانی پرداخت شده است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
بودجه نهادهای فرهنگی را فطع کنید کسر بودجه از بین میرود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
ای ... بازار ارز و طلا و بورس
زندگی های کثیفتون هرچه بیشتر در کثافت باد