بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منتظر کاهش تعداد بانک‌ها باشید

منتظر کاهش تعداد بانک‌ها باشید
شکل جدید بانکداری و بانکداری مدرن نیاز به کارمندان بانکی را به حداقل رسانده و در این روش با استفاده از برنامک‌ها و امثال این بستر‌ها حتی حضور مشتریان در بانک را بسیار کم کرده‌اند. درنتیجه در بلندمدت می‌توان انتظار کاهش تعداد بانک‌ها را داشته باشیم چراکه تا ۱۰ سال قبل ازاین‌دست بستر‌ها کمتر استفاده می‌شد.
کد خبر : ۲۶۶۳۶۴

منتظر کاهش تعداد بانک‌ها باشید

بورس نیوز: 


مجتبی دیبا، کارشناس اقتصادی تشریح کرد: ازدیاد تعداد بانک‌ها بی‌شک رشد پایه پولی را منجر می‌شود همچنین سیاست بالا رفتن تعداد بانک‌ها از دهه ۸۰ دنبال می‌شود و جدا از بانک‌ها مؤسسات هم حضور پررنگی داشتند. در کنار این موارد عدد رشد پایه پولی که در سال‌های قبل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده آلان به رقم ۴۰ درصد رسیده است و چشم‌انداز آتی هم همین ارقام یعنی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد را نشان می‌دهد. این اتفاق سرعت انباشت پول را بالا می‌برد و درنتیجه تورم را با سرعت بالاتری بر جامعه حاکم می‌کند. درباره تعداد بانک‌ها باید گفت که این موضوع مربوط به کارا بودن بانک و بیشتر ناشی از صورت مالی است که در آن نمود پیدا می‌کند. در این زمینه خود بانک تشخیص می‌دهد که آیا با هزینه بالاتری شعبه را دائر نگه دارند یا خیر این موضوع مبحث جدای را به خود اختصاص می‌دهد.


با بانکداری مدرن دیگر به شعبه فیزیکی بانک نیاز نیست


وی تبیین کرد: موضوع نرخ بهره این روز‌ها بسیار مطرح می‌شود البته ارقام فعلی آن با توجه به تورم حاکم بر کشور منفی است، اما بازهم انباشت پول را ایجاد می‌کند، نکته اساسی همین موضوع است که بانکداری را به سمت بنگاه‌داری سوق می‌دهد؛ چراکه هیچ درآمدی را بالاتر از بنگاه‌داری نمی‌توان برای بانک متصور بود؛ بنابراین با بررسی صورت‌های مالی بانک‌ها نتیجه می‌گیریم که آن‌ها چند سال صورت‌های مالی منفی ارائه می‌دهند و بعد از تجربه تورمی افسارگسیخته حتی شاهد اقبال بازار به بانک‌ها هستیم. البته که با توجه به شکل جدید بانکداری در جهان به نظر می‌رسد تعداد بانک‌ها در حالت عادی قرار دارد و بیش از این تعداد به بانک نیازی نیست.


منتظر کاهش تعداد بانک‌ها باشید


دیبا ادامه داد: شکل جدید بانکداری و بانکداری مدرن نیاز به کارمندان بانکی را به حداقل رسانده و در این روش با استفاده از برنامک‌ها و امثال این بستر‌ها حتی حضور مشتریان در بانک را بسیار کم کرده‌اند. درنتیجه در بلندمدت می‌توان انتظار کاهش تعداد بانک‌ها را داشته باشیم چراکه تا ۱۰ سال قبل ازاین‌دست بستر‌ها کمتر استفاده می‌شد، ولی در شرایط فعلی بعد از حصول اطمینان از کارآمد و ایمن بودن، این بستر استفاده از آن بیشتر شده است؛ بنابراین بی‌شک در آینده تعداد بانک‌ها کمتر می‌شود و ساختمان و املاکی که تحت تملک بانک‌هاست در آینده محلی برای تجدید ارزیابی جذاب خواهد بود، ولی سؤال اینجاست که بانک با در اختیار داشتن چنین دارایی مایل به فروش آن است یا خیر.


با فروش دارایی کسری بودجه شکل بهتری به خود می‌گیرد


این کارشناس بازار‌های مالی در پایان به بورس نیوز گفت: دولت مقدار زیادی دارایی در اختیار دارد که تمایلی برای فروش آن ندارد بنابراین با چاپ پول سعی بر تأمین کسری بودجه خود دارد. باد گفت اگر با فروش دارایی مواجه شویم کسری بودجه شکل بهتری به خود خواهد گرفت. همنی موضوع برای بانک‌ها هم مصداق پیدا می‌کند، بانک ملکی تحت تملک دارد که در آینده شاید به‌راحتی قادر به فروش آن نباشد، چراکه با تورمی که بر جامعه حاکم است این دست املاک مرغوب به‌راحتی خریدار نخواهد داشت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سجاد بوربور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

کسری بودجه ساختاری است

رئیس کل جدید بانک مرکزی با بورس در تقابل است؟
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ می‌دهد:

رئیس کل جدید بانک مرکزی با بورس در تقابل است؟

ارسال نظر