بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
اشکان چهره‌نگار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

افزایش نرخ بهره سیر نزولی به خود می‌گیرد

افزایش نرخ بهره سیر نزولی به خود می‌گیرد
محتمل است که بازار سرمایه کشور مقداری حالت رنج به خود بگیرد. همه‌چیز به تحولات قیمت جهانی در آخر هفته چشم دارد، اما گروه خودرو می‌تواند برای هفته بعد جذاب شود.
کد خبر : ۲۶۶۴۰۹

افزایش نرخ بهره سیر نزولی به خود می‌گیرد/ هفته بعد گروه خودرو جذابیت دارد

بورس نیوز:

اشکان چهره‌نگار، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: همه‌ساله در زمان بودجه‌بندی نوسانات بازار بالا رفته است. یکی از موارد در بودجه ریسک برای شرکت‌های صادرات محور است. یعنی این دست شرکت‌ها که درآمدشان با مقدار ریسک بالایی همراه است، ریسک بیشتری از بودجه متحمل شده و منبع تأمین کسری بودجه خواهند شد. از طرفی درباره افزایش نرخ بهره گمانه‌زنی‌های وجود دارد که روند افزایش را ادامه ندهد و شاید روند نزولی هم به خود بگیرد. البته که در کشورمان با توجه به تورمی که حاکم است، افزایش نرخ بهره اگر هم بر بازار سرمایه تأثیری داشته باشد کوتاه‌مدت خواهد بود.
وی ادامه داد: برای نتیجه‌گیری درباره افزایش نرخ بهره و تأثیرات آن بر بورس باید دیگر پارامتر‌ها بررسی شود، چراکه نرخ تورم، نرخ‌های جهانی و قیمت دلار از موارد حامی بازار هستند. به همین دلیل اثر افزایش نرخ بهره بر بورس کوتاه مدت خواهد بود.


بهترین راه‌کار برای فروش خودرو در شرایط فعلی


این فعال بورسی تشریح کرد: اصل اول اقتصاد بر تعیین قیمت از عرضه و تقاضاست، اصولاً قیمت دستوری به‌طور کل برای اقتصاد سم است. این موضوع در هر بازاری (طلا، دلار، خودرو و ...) معضل شناخته می‌شود، اما در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس کالا برای فروش آن به نسبت قیمت‌های قبلی راه‌کار مناسبی است. به‌طور مثال حجم تولید و فروش خودرو به نسبت زمانی که خودروسازان با طرح‌های مختلف (قرعه‌کشی، لاتاری، طرح جوانان و ...) محصولات را می‌فروختند بالاتر رفته است. زمانی که خودروسازان در شرایطی قرار می‌گیرند که پول وارد شرکت شده، حاشیه سود اضافه می‌شود و سهام آن از منفی به مثبت حرکت می‌کند، تولید خود را بالا می‌برد این موضوع به بازار خودرو نیز کمک می‌کند.
وی ادامه داد: البته نکته‌ای که وجود دارد تیراژ خودرو است چراکه در حدی نیست که قیمت آن را در بازار آزاد تعدیل کند، درصورتی‌که حجم عرضه خودروسازان زیاد شود و سیاست فروش خودرو وارداتی به‌درستی اجرا شود می‌توان حباب میان بازار آزاد و بورس کالا را کنترل کرد.


هفته بعد گروه خودرو جذابیت دارد


چهره‌نگار در پایان به بورس نیوز گفت: بی‌شک تورم در سال ۱۴۰۲ وجود دارد حتی میزان آن در سال آینده قابل توجه خواهد بود. زمانی می‌توان چشم‌انداز کاهشی تورم (نه‌تن‌ها در مدت چند ماه بلکه حتی چند سال) را شاهد بود که نقدینگی داخل جامعه به سمت تولید حرکت کند. در چنین شرایطی می‌توان چشم‌انداز تورمی را کاهشی دید، تا زمانی که این اتفاق نیافتد، تورم با ارقام بالای باقی است. همچنین سیاست‌های از قبیل تعیین نرخ بهره یا هر تصمیم مشابه به‌عنوان مسکن موقت می‌تواند تورم را کنترل کند. باید گفت با توجه به معاملات آخرین روز کاری هفته به نظر می‌رسد، هفته بعد مثبت خواهد بود، اما آن‌قدر قوی نیست، محتمل است که بازار سرمایه کشور مقداری حالت رنج به خود بگیرد. همه‌چیز به تحولات قیمت جهانی در آخر هفته چشم دارد، اما گروه خودرو می‌تواند برای هفته بعد جذاب شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
منابع ملی را ارزان در اختیار صنایع قرار ندهید
ابراهیم عنایت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

منابع ملی را ارزان در اختیار صنایع قرار ندهید

جریان جدید نرخ ارز و چاپ پول در راه است
نوید خاندوزی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

جریان جدید نرخ ارز و چاپ پول در راه است

ارسال نظر