بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

فاز‌های گازی پارس جنوبی به نوبت از مدار خارج می‌شوند

فاز‌های گازی پارس جنوبی به نوبت از مدار خارج می‌شوند
زمانی که صحبت از بالا رفتن میزان گاز مصرفی در کشور می‌شود اولین گزینه کم کردن درجه بخاری در خانه است، در صورتی که پتروشیمی‌ از جمله صنایع پر مصرف است. این در حالی است که به نسبت تمام دنیا گران‌ترین نرخ گاز در منطقه را (درحالی‌که دومین ذخایر گازی را در اختیارداریم) را شاهد هستیم یعنی سیاست‌گذاری درستی صورت نگرفته است.
کد خبر : ۲۶۶۵۷۰

سیاست‌گذاری درست نبود

بورس نیوز:

حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اینکه اعلام می¬شود پتروشیمی‌ها و بهطور خاص، متانول ساز‌ها به سمت تولید محصولات با ارزشافزوده بالاتر بروند تیتر زیبایی است، اما باید گفت آیا این مهم بدون سرمایه¬گذاری محقق خواهد شد؟ انجام امور توسعه‌ای در صنایع، نیازمند سرمایهگذاری¬های عظیمی است که در این مسیر بخشی از منابع از داخل و بخشی از طریق سرمایه¬گذاری خارجی تأمین می¬شود. از سال¬های قبل همیشه اعلام می¬شد که طرح هایی، چون MTP، MTO، PDH در کشور باید اجرایی شود. متاسفانه ما همیشه از نظر فکری ایده آل گرا و در زمان عمل بسیار منفعل می¬باشیم. کافی است بررسی بفرمایید طی ۱۰ سال گذشته چه میزان ازظرفیت پتروشیمی کشور تغییر فاز داده است و از یک محصول به محصولی جدیدتر تبدیل گردیده است؟ متاسفانه وقتی یک پلنت پتروشیمی طراحی می¬شود توسعه محصولات با ارزش افزوده در سالیان پس از اجرایی شدن طرح به کندی پیش می¬رود.

سیاستگذاری درست نبود


امروز کشور با ناترازی گاز در کشور مواجه هستیم و اوضاع به مرابت بدتر نیز خواهد شد و متاسفانه مقامات و مسئولین، خواسته و ناخواسته اطلاعات و آدرس غلط به جامعه می¬دهند. اولین اقدامات دولت¬ها در مواجه با کسری گاز و در کل حامل¬های انرژی، ایجاد فشار بر صنایع جهت کاهش مصرف حامل¬های انرژی می¬باشد. به عبارتی مسئولین با سرکوب تقاضا قصد دارند سوء مدیریت در بخش عرضه را کمرنگ نمایند! باید توجه داشت امسال گاز صنایع قطع و کسری تا حدی پوشش داده شد، برنامه برای سال آینده چیست؟ آدرس غلط مسئولین آنجایی است که اعلام می¬کنند توانستیم بحران گاز را مدیریت کنیم، اما به چه قیمتی؟ صنایع در کشور ارزش افزوده ایجاد می-کنند و هنگامی که قرار باشد فعالیت آن‌ها در تابستان به خاطر کسری برق و در زمستان به خاطر کسری گاز کاهش یابد در اصل ضربه بر بدنه اقتصاد است که تأثیرات آن به مراتب مخرب¬تر از تحمل بی برقی و بی گازی جامعه است!
در سال ۲۰۲۰ به روایت گزارشات جهانی، ایران سومین تولید کننده گاز در جهان بوده است و از این رتبه سوم می‌توان سو برداشت¬های زیادی کرد که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی جامعه گاهاً این رتبه¬های جهانی تفسیر به نفع می‌شود. میزان تولید ایران در سال یاد شده چیزی در حدود ۲۵۰-۲۶۰ میلیارد مترمکعب بوده است و کشور آمریکا با تولید حدود ۹۵۰ میلیارد مترمکعب و روسیه با تولید ۸۰۰ میلیارد مترمعکب در سال، رتبه¬های اول و دوم را به خود اختصاص داده¬اند. با همین چند عدد می¬توان متوجه شد تولید ایران با کشور‌های آمریکا و روسیه در حالی اختلاف فاحشی دارد که دارنده دومین ذخایر گازی جهان (۳۴، ۰۰۰ میلیارد مترمکعب) است. پس ایراد کار کجاست؟ ایراد در سیاست گذاری¬های اشتباه و تلاش برای نادیده گرفتن بدیهیات اقتصادی است. سیاست گذاری¬هایی که نه تنها انگیزه توسعه دهندگان داخلی را از بین برده، بلکه سرمایه¬گذار خارجی را به طور کامل از کشور دور نموده است.
عنوان میشود که گاز منابع ملی است و نباید ارزان در اختیار صنایع قرار گیرد. ابتدا باید موضوع به دقت کارشناسی شود که آیا گاز صنایع ارزان است؟ امروز ایران گران‌ترین گاز را به صنایع خود اختصاص می¬دهد حتی با فرض گاز ارزان باید توجه داشت که برای مثال در صنعت پتروشیمی بسته به نوسانات مقدار و نرخ فروش سالیانه بین ۱۲ تا ۱۷ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌شود. این حجم از درآمد ارزی به مدد دولت و بانک مرکزی در زمینه مدیریت ارز آمده است و چه بسا حتی اگر این دعای ارزان فروشی گاز به صنایع هم درست باشد (که مطلقا درست نیست)، همین شرکت‌ها تا حد زیادی اقتصاد را سرپا نگهداشته¬اند.

توسعه زیرساخت گازی باید از طریق سرمایه‌گذاری انجام شود

این فعال بازار سرمایه در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: توسعه پارس جنوبی ارتباطی با پتروشیمی‌ها ندارد و موضوعی در سطح کلان است. فعلاً برای همین سطح از گازی که در اختیارداریم آینده تیره و تاریک است، چراکه میادین گازی در حال افت فشار هستند و سرمایهگذاری درستی برای بهبود شرایط آن‌ها صورت نگرفته است. یک میدان نفت و گاز به محض شروع به فعالیت وارد فاز افت فشار نیز می‌شود و باید دائما سرمایه گذاری‌های لازم جهت حفظ شرایط آن‌ها صورت گیرد و در غیر این صورت این میادین را از دست خواهیم داد و متاسفانه این پیش بینی نیز وجود دارد که در صورت عدم سرمایه گذاری فوری، احتمالا هر چند سال یکبار؛ ما یک فاز از پارس جنوبی را از دست بدهیم و آنجاست که شاید سطوح تولید گاز در کشور به اندازه مصرف خانگی هم نباشد و یک فاجعه بزرگ رخ دهد.

امکان صادرات LNG در کشور وجود دارد؟

کوشکی با طرح سؤال آیا امکان صادرات LNG در کشور وجود دارد عنوان کرد: تجهیزات پیشرفته واحد‌های مایع سازی گاز طبیعی در مقیاس بزرگ در فهرست اقلام تحریمی برای ورود به ایران هستند و فعلا هم بعید است که ما در بازار بکر LNG نقش آفرینی داشته باشیم و متاسفانه قطر اینجا نیز شاهد پیشرفت¬های قابل ملاحضه-ای بوده است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC؛

تصمیم شجاعانه کمیته تخصصی پتروشیمی

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام
روزبه شریعتی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

۳ ابهام از جانب بودجه برای بازار سهام

ارسال نظر