بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
در اولین نشست خبری عرضه اولیه " انتخاب " بیان شد؛

تحریم به نفع صنعت لوازم‌ خانگی

تحریم به نفع صنعت لوازم‌ خانگی
روز گذشته در محل فرابورس ایران نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان برگزار شد.
کد خبر : ۲۶۶۶۶۵

بورس نیوز:

به گزارش بورس نیوز از اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت " انتخاب "، محمدحسین فهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان به معرفی این شرکت پرداخت؛ این شرکت بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در صنعت لوازم‌خانگی دارد، اما حیات و فعالیت تولیدی این مجموعه از سال ۱۳۶۸ به‌طور رسمی آغازشده و تا امروز فعالیت خود را گسترش داده است. زنجیره تولید و فروش در این مجموعه کامل است و از مواد اولیه تا تولید قطعه، ساخت محصول، لجستیک، فروش و خدمات پس از فروش در انتخاب وجود دارد. همچنین نگاه انتخاب برای ورود به بازار سرمایه ورود یک‌باره کل هلدینگ به این بازار بوده است. وی ادامه داد: هرچند اجرای این فرایند سخت‌تر از ورود مرحله‌به‌مرحله شرکت‌های زیرمجموعه بود، اما با این تصمیم انتقال منافع و مشکل در ترکیب نوع سهامداری، ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل گروه انتخاب در ادامه بابیان اینکه این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌خانگی، بیشترین سهم بازار را در تمام محصولات در اختیار دارد، گفت: بر اساس آمار‌های موجود حدود ۶ میلیون خانواده ایرانی محصولات این مجموعه را مصرف می‌کنند و در شبکه خدمات پس از فروش روزانه بین ۸۵۰۰ تا ۱۱ هزار خدمات‌رسانی به خانه‌های مشتریان انجام می‌شود.

محمدرضا عنوانی، عضو هیئت‌مدیره و معاون کسب‌وکار گروه صنعتی انتخاب نیز در ادامه این نشست گفت: حجم فروش گروه انتخاب در سال میلادی گذشته ۲ میلیون دستگاه بوده است که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد. سهم «انتخاب» از کل تولید ایران در حوزه برودتی را ۲۱ درصد، در حوزه تلویزیون ۴۳ درصد، شوینده به میزان ۳۸ درصد و در حوزه گازسوز ۱۴ درصد اعلام کرد و افزود: مبلغ فروش گروه صنعتی انتخاب تا سال میلادی قبل ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. روند تولید سنوات گذشته نشان می‌دهد که حجم تولید رشد خوبی داشته که درگرو چند مزیت رقابتی است.

اصغر قربانی معاون مالی و عضو هیئت‌مدیره این مجموعه خلاصه اطلاعات مالی این گروه را تشریح کرد و گفت: سال مالی هلدینگ انتخاب ۳۰ آذر ۱۴۰۱ است و در دومین ماه از سال مالی جدید هستیم. او درباره سرمایه شرکت گفت: سرمایه شرکت از مبلغ یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۷۰ شروع‌شده و با ۹ مرحله افزایش سرمایه به یک هزار میلیارد تومان رسیده است. قربانی با اشاره به اینکه در سال مالی ۱۴۰۰ سود خالص پس از کسر مالیات در این مجموعه ۲۳۸۰ میلیارد تومان بوده، گفت: این رقم در خرداد ۱۴۰۱ به عدد ۱۴۱۰ میلیارد تومان رسید و برای کل سال سود ۳۱۰۰ میلیارد تومانی محقق شد.

او از انتشار صورت‌های مالی ۱۲ ماهه این مجموعه تا پایان بهمن‌ماه خبر داد و افزود: برای سال مالی جدید که منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ است، ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی‌شده است.

معاون مالی مجموعه انتخاب یکی از مهم‌ترین عوامل در صورت‌های مالی را فاکتور دوره وصول مطالبات دانست و گفت: این فاکتور برای مجموعه انتخاب عدد حدود ۳۸ روز است. به گفته او در صورت‌های مالی این مجموعه سود عملیاتی ۱۶ درصد و بعد از تسعیر هزینه‌ها نسبت سود خالص ۱۱ درصد است که در مقایسه با رقبا نسبت قابل قبولی است.

قربانی در تشریح وضعیت گروه انتخاب نسبت به دیگر مجموعه‌های لوازم‌خانگی داخلی عنوان کرد: مجموع درآمد سال گذشته انتخاب ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۵۷ درصد کل شرکت‌های فعال این حوزه است. همچنین از مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سودآوری لوازم‌خانگی، ۶۳ درصد معادل ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان سهم این گروه بوده است.

تحریم به نفع صنعت لوازم‌خانگی

محمدحسین فهیمی، مدیرعامل گروه انتخاب الکترونیک آرمان در پاسخ به سوال بورس نیوز گفت: شرکت از تحریم متأثر شده، اما این تأثیرات مثبت بوده و خللی در روند آن ایجاد نکرده است. وجود تحریم‌ها یکی از نعمت‌های صنعت لوازم‌خانگی بوده که عملکرد آن‌ها نشان‌دهنده این امر است. تحریم‌ها صنعت لوازم‌خانگی کشور را تحت تأثیر قرار داده، اما در صنعت لوازم‌خانگی این تأثیرات مثبت بوده است. این تحریم ناخواسته موجب شد تا سرمایه‌گذاری‌هایی که در صنعت لوازم‌خانگی انجام‌شده بود، شکوفا شود.

قیاس صنعت لوازم‌خانگی با صنعت خودرو قیاس مع‌الفارق است

وی گفت: اکثراً با این قیاس مع الفارق مواجه هستیم. اما مقایسه این دو صنعت اشتباه است و تفاوت‌های عمده‌ای دارد. صنعت لوازم‌خانگی جزو معدود صنایعی است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و دولت خوشبختانه یا هر چیز دیگری، دخل و تصرف زیادی بر این صنعت ندارد و بعضاً شاهد اذیت‌هایی از طرف دولت هستیم، اما دولت لیدر این بازار نیست و نقشی در حداقل فرایند‌های تولیدی و فروش ندارد. دولت جا‌هایی کمک کرده است و قابل‌تقدیر نیز است البته جا دارد تا بازهم به این صنعت کمک کند.

دلیل دوم بر طبق آمار وزارت صمت است که در حدود ۴۹۷ شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی در ایران داریم که تقریباً بالای ۸۰ شرکت تولیدکننده مؤثر در بازار فعالیت دارند که این تعداد و حضور مستمر بشدت از انحصار جلوگیری می‌کند.

دلیل دیگر حجم تبلیغات و رقابت تولیدکنندگان لوازم‌خانگی است که درون کشور دارند. همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده این است که شرکت به حدی از کیفیت و اطمینان از محصول خود رسیده است که می‌گوید مشتری می‌تواند یک ماه از محصول استفاده کند و پس از یک ماه بنابر هر شرایطی محصول پس گرفته می‌شود که در خودروسازی چنین چیزی نیست. یک‌سوم بازار کشور در اختیار لوازم‌خانگی قاچاق است که ما شاهد چنین چیزی در بازار خودرو نیستیم. مورد دیگر ضوابط خوبی است که وزارت صمت در سال جاری بناکرده است. عوامل این‌چنینی نشان‌دهنده این است که ما شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.

این قیاس باید اصلاح شود و گروه انتخاب با عملکرد خوب خود این تفاوت را به اثبات می‌رساند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
به صنعت سیمان خوش‌بینم
در مراسم عرضه اولیه سهام "اردستان"؛

به صنعت سیمان خوش‌بینم

بورس شیرین می‌شود /
بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه؛

بورس شیرین می‌شود / " نیشکر " به بورس می‌رود

در دومین نشست خبری " فروژ " رخ داد؛

" فروژ " در راه ورود به بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
صنعتی که بدون رقیب باشدعین خودروسازی متلاشی می شود.مردم حق انتخاب ندارندزیرادرایران درزمینه لوازم خانگی برندی وجودنداردصرفایک سری مونتاژکننده هستندکه دراثرنبود برندها به هر قیمتی که خواستندمحصولات فاقدشناسنامه و فاقداصالت رامی فروشند .