بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

عدد گرایی در شاخص کل برای نوسان گیران است

عدد گرایی در شاخص کل برای نوسان گیران است
بسیاری از گمانه‌زنی‌ها بر بقای شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود، اما با افت بیش از ۵۰ هزار واحدی همراه شد و برای دومین روز هفته منفی باقی ماند، البته هستند برخی از کارشناسان که بر این باورد شاخص کل تنها برای آماده نگه داشتن عموم مردم جهت فروش سهام است و بیانگر دردمندی تمام بازار نیست.
کد خبر : ۲۶۶۷۹۵

عدد گرایی در شاخص کل برای نوسان گیران است

بورس نیوز:

مهم‌ترین نکته در هر بازاری یا بخشی از اقتصاد جلب اعتماد است و اگر پله اول بنا بر اعتماد گذاشته شود پله بعدی موفقیت را به همراه دارد.

دو ریسک مهم بازار سرمایه

نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا تشریح کرد: مهم‌ترین ریسک بازار سرمایه بی‌توجهی و از بین رفتن اعتماد مردم به آن است که در حال بهبود بود تا اینکه تجویز‌های موردی بار دیگر بورس را با تنش همراه کرد. به نظر می‌رسد که در حال حاضر با عدم عرضه در دیگر بازار‌ها مواجه هستیم به همین جهت در بازار سرمایه‌ی که از تورم، دلار و ریزش‌ها عبور نکرده است نباید سهامی فروخته شود، پس با توجه به شرایط فعلی کشور بورس محکوم به رشد و حرکت روبه‌جلو است. سؤال اینجاست که در دیگر بازار‌ها کالایی ارزان شده است که اشخاصی نظر بر فروختن سهمی بدون عبور از ۳ گپ منفی را دارند. اگر نگاه دارایی به سهام باشد خود بازار در عرض ۱-۲ جمع و مثبت می‌شود مگر اینکه دستوری منفی شود که بحث دیگری را می‌طلبد. با توجه به دیگر بازار‌ها که همه رشدی هستند سهام هم محکوم به ارزان شدن نیست، غیر از بخشی از سهام که رشد شارپی را شاهد بودند حتی لیدر‌ها هم همچنان ظرفیت رشد را دارند.

عدد گرایی در شاخص برای نوسان گیران است

وی با اشاره به اعداد ارقام شاخص کل تبیین کرد: عدد یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد با توجه به بخشی از سهم‌های خاص محقق شده بود و نشانگر دردمندی کل سهام بازار نیست. البته با بررسی جریان نقدینگی متوجه تغییر آن از سمت سهام بزرگ و سنگین به سهم‌های متوسط  و روبه کوچک می‌شویم البته که با ایجاد تحرکات، در این گروه‌ها اطمینان بیشتری وجود دارد. دراین‌بین بازار در حال التیام خود است و به سمت سهام کف بازار حرکت می‌کند. این بازار ۳ قله منفی را پشت سر گذاشته است ابتدا افت سهام در سال ۹۹ بعدازآن عقب‌ماندگی از تورم و سپس عقب‌ماندگی از نرخ دلار، گپ ناشی از این ۳ قله هنوز جبران نشده که بتوان درباره عدد دقیق شاخص تصمیم‌گیری کرد. باید گفت  که این اعداد و ارقام بیشتر برای نوسان گیران است که مردم دست به ماشه برای فروش باشند، البته که اگر سهامداری سهام پرارزش و با NAV داشته باشد فروش در بازار کنونی برای آن اشتباه است.

سال بعد بهار بورس

جزایری عنوان کرد: بازار سرمایه برای ۳ ماهه ابتدای سال بعد شرایط مطلوبی را دارد. سیاست دولت برای کنترل تورم و تجربیات سال ۹۹  می‌تواند جذب نقدینگی را برای بورس به همراه داشته باشد. چراکه بازار سرمایه اگر به‌صورت مداوم و در مبالغ بالا جذب نقدینگی کند یک درصد تورم هم به وجود نمی‌آورد، چون مالیات مستقیم به‌سادگی دریافت می‌شود و به دلیل اینکه مبالغ بافکر سرمایه‌گذاری می‌شوند به‌آسانی کانالیز پول صورت می‌گیرد. این نقدینگی که در بازار سرمایه جریان پیدا می‌کند همانند طلا و دلار ایجاد تورم نمی‌کند.

بند‌های بودجه بر بازار تأثیری ندارد

این فعال بازار سرمایه در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: بودجه همان‌طور که در مجلس هم مطرح شد (کالایی که هنوز فروخته نشده است و قیمت‌گذاری بالا می‌شود) مقداری غیرواقعی به نظر می‌رسد. به همین دلیل بودجه با حبابی همراه است و اگر پیش‌بینی‌ها محقق نشود کسری بودجه به نسبت سال قبل بیشتر هم می‌شود. البته که این دست موضوعات متأثر از تصمیمات سیستماتیک است، اما تأثیر چندانی بر بازار سرمایه ندارد چراکه بودجه شرایطی بدتری نسبت بورس ندارد. بودجه ۱۴۰۲ چندان تفاوتی با بودجه سال قبل نخواهد داشت، یعنی با شرایط سال قبل معاملات بورس انجام می‌شود و موضوعی بهبود نمی‌یابد، با نرخ فروش نفت و شرایطی که چندان واقعی به نظر نمی‌رسد اتفاقات این‌گونه رقم می‌خورد.

الترناتیو‌های بورسی تغییر کرده است

جزایری در پایان به بورس نیوز گفت: برجام با افتادن در دست‌انداز‌های سیاسی کمتر تأثیری بر بازار سرمایه دارد و جای خود را به الترناتیو‌های همچون الترناتیو‌های داخلی، تنش‌های سیاسی داخلی و مباحث اعتراضی داد که این دست موضوعات شرایط را بدتر می‌کند. از طرفی توافق برجامی موضوع خوبی بود، اما نبود آن باعث افزایش نرخ دلار شد که خود این اتفاق هم برای بازار سرمایه خوب است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
فعلا خروج سهامداران حقیقی و حقوقی های نوسانگیر در حال خروج از بازار سهام هستند. اگر با همین فرمون جلو بریم احتمالا عدد شاخص در محدوده یک میلیون و دویست هزار دور از ذهن نیست.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
تا وقتی نون نوسانگیران و کارمزد بگیران بیشتر از رشد بازار بصرفه است همین اشو همین کاسه هر ماه تکرار میشه اشکال مدیریت بورس است و جایز دیگر دنبال مشکل نگردیم و این بهانه از نامه شورا بگیر تا گربه همسایه هر ماه سناریو تکراری است که از گور خود کار گزاری ها و نوسانگیران و اعتبار گیر ندهدگان بلند میشود و هر ماه ادرس غلط میدهن نتیجه عشقی استعفا ء این همه رانت و دزدی هر ماه از سهام داران خرد غیر قابل قبول و بخشش است اهالیه بازار سرمایه کشور
ناشناس
India
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
مالیات فروش سهم برای فردی که کمتر از یکسال روی یک سهم بمونه بیشتر بشه از آشفتگی بازار و.... کم میشه یا مالیات بر عایدی بده
راد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
وخارزم با p/e 3 از سال ۹۲ کلا ۶ برابر رشد کرده!این نمونه سرمایه گذاری در بورس تهرانه.حتی نصف سود بانکی هم رشد نکرده،یک سهم سود ده و در تابلو اصلی بازار.