بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
ریشه کیفیت پایین خودروهای تولید داخل کجاست؟
هرزمانی که صحبت از گرانی خودرو و بی‌کیفیت بودن آن به میان می‌آید، تمام انتقادات به‌سوی خودروسازان نشان گرفته می‌شود اما تابه‌حال این مهم ریشه‌یابی نشده است.
کد خبر : ۲۶۶۸۱۵

ریشه کیفیت پایین خودروهای تولید داخل در کجاست؟

بورس نیوز:

این روز‌ها در هر کوی و برزن بحث خودرو و مسائل مرتبط با آن از داغ‌ترین موضوعات صحبت است. عرضه خودرو در بورس کالا نیز مزید بر علت شده، البته که در کنار سایر مباحثT موضوع همیشگی کیفیت خودرو‌های تولید داخل نقل مجالس است.
هرزمانی که صحبت از گرانی خودرو و بی‌کیفیت بودن آن به میان می‌آید، تمام انتقادات به‌سوی خودروسازان نشانه گرفته می‌شود اما تابه‌حال این مهم و دلایل آن ریشه‌یابی نشده است. البته که این بعضی‌ها هم همچنان عرضه ارزان خودرو را بهانه‌ی پایین بودن کیفیت خودرو می‌دانند. گاهی هم خودروسازان از کیفیت بد قطعات نالان هستند.

کیفیت خودرو و قطعات موضوع داغی بوده، و مردم و مسئولین هم همواره درباره آن سخن می‌گویند و انتقاد دارند، ولی تاکنون کمتر کسی به‌صورت عمیق به آن نگاه کرده و موضوع را موردبررسی قرار داده است.


دراین‌بین قطعاً حواشی وجود قطعات بی‌کیفیت در خودرو‌های سواری از یک منظر متوجه قطعه سازان بزرگ و رابطه آنان با خودروسازان است؛ که در این خصوص انجمن‌های قطعه‌سازی باید پاسخگوی آن باشند. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که درزمینهٔ تولید قطعات صورت گرفته است، در حال حاضر به‌طور متوسط ٨٠ درصد قطعات خودرو‌های تولیدی کشور توسط قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود.

بنابراین انجمن قطعه‌سازی کشور که خود را یک انجمن صنفی می‌داند یکی از نهاد‌های مسئول در این خصوص است که می‌بایست شفاف‌سازی کند. با توجه به اینکه اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور به‌تازگی انتخاب‌شده‌اند، انتظار این است دبیر انجمن در این خصوص خود را پاسخگو بداند.


البته که میان تصمیمات این نهاد در خصوص نحوه تعامل اعضای انجمن قطعه‌سازی با خودروسازان، روش قیمت‌گذاری قطعات، کیفیت قرارداد‌های فی‌مابین قطعه سازان و خودروسازان، نقاطی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. به گفته بعضی کارشناسان این دست تصمیمات مقداری تمایل به سمت خودروسازی را نشان می‌دهد تا اینکه بیانگر تمایلات قطعه‌سازان باشد.

البته که رسیدن به پاسخ‌های روشن و شفاف در این خصوص با توجه به اینکه نمایندگان خودروساز در این انجمن عضو هستند قدری بعید و دور از ذهن می‌باشد. چرا که ترکیب حاضر انجمن قطعه سازی بیشتر رنگ و بوی خودروسازی دارد و نه قطعه سازی.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خودرو در گردنه دعوای نهاد‌ها
امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد:

خودرو در گردنه دعوای نهاد‌ها

مشکل خودرو در کشور بحث عرضه است
گفت و گوی بورس نیوز با پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه

مشکل خودرو در کشور بحث عرضه است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
استعفاء عشقی را خواستاریم اهالیه بازار سرمایه بیسوادی و دروغگویی و رانت دزدی و توجیه و مغلطه کافی ایست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
فقط استعفاء عشقی را خواهانیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
استعفاء عشقی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
یه تیم . و رانت در شورای بورس به ریاست عشقی تشکیل دادن که کارشون . و رانت و نوسان با الگوریتم و رباط و تعریف شاخص ۱۶۰۰ دستوری در پایان هر ماه و توجیه و گناه رو گردن این و اون انداختن هستن پایان هر ماه یه سناریو مسخره برای بازار تعریف میکنن و باز همه یادشون میره تا پایان ماه بعد که باز شیره نقدینگی و اعتماد بورس را ببلعن و یه لیوان اب هم روش . فقط استعفاء عشقی و تیم شورای بورس و نوچه هاش را خواستاریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
عشقی برو بیرون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
سه همت پول از بورس دزدی شده یه لیوان هم روش با یک نامه من دراوردی از شورای بورس سر و تهش و جمع می کنن فقط استعفاء عشقی و شوکا و نوجه هیش دررشورای بورس راخواستاریم اهالیه بازار سرمایه