بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کشور در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

به حقوق سهامداران و ذینفعان چوب حراج نزنید/ با شرایط فعلی استمرار صنعت خودرو زیر سوال است

به حقوق سهامداران و ذینفعان چوب حراج نزنید/ با شرایط فعلی استمرار صنعت خودرو زیر سوال است
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با انتقاد از عدم ثبات در تصمیم گیری و تغییرات مداوم و غیرکارشناسی در نحوه قیمت گذاری و عرضه خودرو در کشور گفت: قیمت گذاری دستوری و عرضه خودرو به شیوه‌های "من در آوردی" به خودی خود یک تصمیم غلط و اشتباه است، اما همین تصمیم‌های غلط را هم درست اجرا نمی‌کنند و هر روز یک تصمیم و داستان جدید را می‌شنویم.
کد خبر : ۲۶۶۹۶۸

به حقوق سهامداران و ذینفعان چوب حراج نزنید/ شرایط آماده برای رسیدن خودرو به خط پایان

در خصوص کیفیت پایین خودرو‌های پرتیراژ تولید داخل باید گفت که ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد. نمی‌توان گفت که قطعه سازان چگونه قیمت‌گذاری می‌کنند بالاخره فضا رقابتی است، ولی زمانی که خود خودرو دستوری قیمت‌گذاری شود زنجیره تولید آن برهم می‌خورد. 

به حقوق سهامداران و ذینفعان چوب حراج نزنید

به گزارش بورس نیوز، آرش محبی نژاد با بیان اینکه ادامه فعالیت صنعت خودرو با شرایط فعلی به‌هیچ‌وجه عقلانی نیست و اگر بخواهیم طبق قانون تجارت رفتار کنیم ایران‌خودرو و سایپا تعطیل می‌شوند، افزود: نباید حقوق سهامداران و ذی‌نفعان صنعت خودرو را چوب حراج بزنند. 

محبی نژاد تشریح کرد: تعداد زیادی از افراد حقیقی و حقوقی سهامدار و ذی نفع در صنعت خودرو هستند و از تصمیم‌های غیرکارشناسی زیان می‌بینند، اما چون مدیران ارشد خودروساز منصوب دولت هستند مجبور می‌شوند شیوه‌های دستوری آن‌ها را اجرا کنند؛ در این شرایط سهامداران شرکت‌های خودروساز می‌توانند به مراجع قانونی شکایت کنند.


بیشتر بخوانید: این صنعت از ابتدا بی برنامه پیش رفته است



وی اضافه کرد: زمانی فرآیند‌های صنعت خودرو عقلانیت می‌گیرد که شیوه قیمت‌گذاری دستوری از بین برود و خودروسازان مطابق قانون تجارت و با منطق حسابداری اداره شود، اما تضاد منافع میان مسئولین و اختلاف‌نظر بین ارکان تأثیرگذار در صنعت خودرو باعث شده که هر کسی آن را به سمتی بکشد.
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کشور ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا کور سوی امیدی برای جلوگیری از به خط پایان رسیدن صنعت خودرو ایجاد کرده بود، اما طرح و ایجاد یک سری دعاوی و انتقاد آن را با مخاطره روبرو کرده است.
محبی نژاد گفت: از طرف دیگر، ادامه روند سال‌های گذشته، نارضایتی عمومی، افزایش تأثیر تورم و به‌طور مستقیم متضرر شدن سهامداران بورس را ایجاد می‌کند که تأثیر غیرقابل‌باوری دارد. باوجوداین چنین تصمیماتی نه‌تنها استمرار صنعت خودرو غیرمنطقی به نظر می‌رسد، بلکه خرید خودرو باقیمت تولیدکننده برای خریداران امکان‌پذیر نیست.


کیفیت هم مثل قیمت دستوری نیست


دبیر انجمن قطعه سازان کشور در خصوص افزایش کیفیت در صنعت خودرو نیز گفت: برای موضوع کیفیت خودرو باید مباحث تخصصی مطرح شوند، صرفاً نمی‌توان به انتقاد‌های سطح جامعه اکتفا کرد. کیفیت کالا هم مثل قیمت به‌صورت دستوری تعیین نمی‌شود.
محبی نژاد افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت کارخانه خودروسازان سرکوب می‌شود و ارتباط منطقی با قیمت تما شده ندارد، صنعت خودرو مجالی برای تمرکز روی افزایش کیفیت ندارد، بنابریان نباید انتظار تناسب میان کیفیت و قیمت داشت.
وی ادامه داد: ارتقا کیفیت خودرو به سطح بالاتر، همانند خودرو‌های تولیدی دهه ۸۰ که رضایت‌بخش بودند، تنها با حل مشکلات اقتصاد کلان امکان‌پذیر است، چراکه مرض اقتصاد کلان را باید پذیرفت. اگر قیمت خودرو‌ها در بازار آزاد مستقیم به خود کارخانه پرداخت شود قطعاً محصولات باکیفیت بهتر و قیمت‌های متناسب‌تر تولید می‌شوند.

با شرایط فعلی استمرار صنعت خودرو زیر سوال است


دبیر انجمن قطعه سازان کشور در پایان به بورس نیوز گفت: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تمامی هزینه‌های که مردم برای خودرو پرداخت می‌کنند به تولید وارد نمی‌شود، زیرا ۱۵ درصد از قیمت فروش خودرو به پرداخت‌های دولتی مثل بیمه و عوارض و شماره گذاری و ... اختصاص دارد و ۲۵ درصد هم هزینه‌های مالی کل زنجیره تأمین و خودروساز است که نصیب بانک‌ها و موسسات مالی می‌شود، یعنی به‌طور مثال از فروش یک خودرو به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان فقط ۲۱۰ میلیون تومان به زنجیره تولید خودرو می‌رسد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
حکومت .یا .حکومت مسئله این است...
صفر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
صنعت خودرو با قیمت دستوری نابود شده وبا این وضع ادامه اش ممکن نیست.هرکس در کشور سازخودش را میزند تضاد منافع در تمام صنایع وجود دارد دولت باید چاره ای بیندیشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
اینها از قبل انحصار شده قطعه ساز و میلیاردر شدند تازه میخواهند خودرو را در بورس چند برابر قیمت بفروشند بورس خودرو مسخره هست
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
اصل مطلب این هست که از روز اول خودروسازها و بانک ها نباید راهی بورس می شدند.هنوز بسیاری از مسئولین رده بالای کشور مفهوم شرکت بورسی رو نمی دانند با این کار مفهوم بورس و سهام و سهامدار به مضحکه گرفته شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
اصلا هدف اصلی همین است که مشکل حل نشود.وگرنه چرا دولتی که 10-15درصد سهام حودرو یا سایپا را دارد مدیرانش را منصوب میکند .دستوری خودرو را به یک سوم تا یک چهارم قیمت واقعی به سازمانها خودی میدهد. سود شرکتها را به جیب خود میریزد و ضرر شدیدی به شرکتها و سهامداران خرد وارد میکند و جالب اینکه شعار حمایت از تولید و مصرف کننده را هم سر میدهد. شورای رقابت سازمانی از زیر مجموعه ریاست جمهوری است که سال 89 برای دور زدن مردم تاسیس کردن تا راحت تر دارایی سهامداران و شرکتها را بالا بکشند. بقول معروف خانه از پایبست ویران است کسانیکه بیشتر شعار حمایت از نولید و مردم میزنند بیشتر جیب مردم را میزنند.حالا هم با عنوان کردن اینکه 85درصد مابه التفاوت قیمت عرضه شده در بورس باید به خزانه واریز شود مثل زورگیرهای خیابانی دولت علنا از سهامداران خرد زورگیری میکند . سایپا و ایرانخودرو یک دهه قبل از تشکیل شورای رذالت رقابت هر سال سهمی 150 تومن سود سالانه تقسیم میکردند ولی از بعد از شورای رقابت همه این پولهای سهامداران خرد با زورگیری دولتی به جیب خودیها رفته و شرکتها دهها هزار میلیارد ضرر و زیان شناسایی کردند و سهامداران خرد به خاک سیاه نشستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
خبرنگارا و خبرگزاریا هم بی بخار شدن. چرا هیچکس از این حرومیا نمیپرسه سال چند روز دیگه تموم میشه پس چی شد واگذاری بلوک یا سهام تو دلی. یا نکنه رودل کردن ؟