بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲:

کود شیمیایی در بورس عرضه نمی شود

کود شیمیایی در بورس عرضه نمی شود
پیشنهاد دولت برای عرضه نهاده‌های کشاورزی به قیمت تمام شده یا نرخ‌های تعیین شده در بورس کالا از متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شد.
کد خبر : ۲۶۷۲۵۹

کود شیمیایی در بورس عرضه نمی شود

به گزارش بورس نیوز، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: پیشنهاد دولت برای عرضه نهاده‌های کشاورزی به قیمت تمام شده یا نرخ‌های تعیین شده در بورس کالا از متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شد.

وی افزود: موضوع عرضه نهاده‌های کشاورزی شامل بذر و کود در بورس کالا با نرخ‌های کشف شده در این بازار، از لایحه بودجه خارج شد.

این پیشنهاد دولت که در بند ج تبصره ۸ بخش نخست احکام یکساله لایحه بودجه ارائه شده بود، از همان ابتدای تقدیم لایحه به مجلس با انتقاد‌ها و مخالفت‌های گسترده‌ای مواجه بود.

اگرچه برخی از کارشناسان موافق این پیشنهاد بودند و اعتقاد داشتند با این اقدام، بازار متناسب با عرضه و تقاضا عمل کرده و این امر باعث ثبات و تعادل در قیمت‌ها می‌شود، اما اغلب فعالان بخش تولید محصولات کشاورزی و کسئولان جهاد کشاورزی با آن مخالف بوده و تصریح می‌کردند که این کار، فقط به سود واردکنندگان کود و پتروشیمی هاست که می‌توانند با کنترل عرضه، قیمت‌ها را به دلخواه بالا ببرند.

یکی دیگر از دلایل عمده مخالفان این بود که اکثریت کشاورزان کشور ما خرده مالک و روستایی اند و اساسا اهل فعالیت در بورس نیستند و این دیدگاه موافقان که کشاورزان می‌توانند در قالب تعاونی‌های روستایی وارد بورس شوند و پس از خرید کود و بذر، محموله را بین خود قسمت کنند، مشکلی را رفع نمی‌کند و مانع از بالا رفتن قیمت‌ها نمی‌شود.

در بند ج تبصره ۸ درباره نهاده‌های کشاورزی آمده است:

د. نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفاً به نرخ‌های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک نرخی و در مورد اقلامی که در بورس کالا عرضه می‌شود به نرخ‌های کشف شده در بورس عرضه می‌گردد.

وزارت جهاد کشاورزی موظف است حمایت‌های الزم از تولید محصولات اساسی کشاورزی را مشروط به مدیریت الگوی کشت و رعایت مقررات مربوط و در نظر گرفتن بهبود بهره وری و کاهش مصرف آب در واحد محصول در سقف اعتبارات ردیف ذیربط ذیل سرفصل ۵۲۰۰۰۰ جدول شماره ۹ این قانون به بهره برداران به عمل آورد.
برنامه حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی موضوع این تبصره مشتمل بر شرایط و میزان حمایت ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

زارع درباره اینکه آیا کل بند ج حذف شده یا فقط بخش مربوط به بورس کالا توضیحی نداد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی رئیس مجلس ابلاغ شد؛

ابلاغ قانون بیمه کارگران ساختمانی

مالیات برای صادرات موادخام و نیمه خام
نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت:

مالیات برای صادرات موادخام و نیمه خام

ارسال نظر