بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
با اعلام مرکز آمار اروپا؛

نرخ تورم اروپا همچنان ۲ رقمی است

نرخ تورم اروپا همچنان ۲ رقمی است
مرکز آمار اروپا (یورواستات) متوسط نرخ تورم ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال جاری میلادی را ۱۰ درصد اعلام کرد.
کد خبر : ۲۶۷۵۸۹

نرخ تورم اروپا همچنان ۲ رقمی است

به گزارش بورس نیوز، مرکز آمار اروپا (یورواستات) متوسط نرخ تورم ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال جاری میلادی را ۱۰ درصد اعلام کرد. نرخ تورم اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۲۳ حدود دو برابر نرخ تورم ثبت شده برای این اتحادیه در ژانویه ۲۰۲۲ بوده است. متوسط نرخ تورم اتحادیه اروپا در نخستین ماه سال قبل ۵.۶ درصد اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش، ششمین ماه متوالی است که نرخ تورم در اتحادیه اروپا همچنان بالای ۱۰ درصد باقی مانده است. از اوت سال ۲۰۲۲ نرخ تورم در این اتحادیه دو رقمی شده است.

از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ۱۲ کشور با تورم دو رقمی در ژانویه ۲۰۲۳ مواجه بوده‌اند که اقتصاد بزرگی مثل ایتالیا با تورم ۱۰.۷ درصدی نیز در این بین جای گرفته است. اتریش با تورم ۱۱.۵ درصدی، اسلواکی با تورم ۱۵.۱ درصدی، رومانی با تورم ۱۳.۴ درصدی، لهستان با تورم ۱۵.۹ درصدی، لیتوانی با تورم ۱۸.۵ درصدی، لتونی با تورم ۲۱.۴ درصدی، کرواسی با تورم ۱۲.۵ درصدی، استونی با تورم ۱۸.۶ درصدی، جمهوری چک با تورم ۱۹.۱ درصدی، و بلغارستان با تورم ۱۴.۱ درصدی نیز در این فهرست جای گرفته‌اند.

با این حال، در ژانویه امسال نرخ تورم اتحادیه اروپا کاهشی بوده و از ۱۰.۴ درصد در دسامبر ۲۰۲۲ به ۱۰ درصد در ژانویه امسال رسیده است.

مجارستان بالاترین نرخ تورم را در میان اعضای اتحادیه اروپا در ژانویه امسال به خود اختصاص داده است. نرخ تورم این کشور ۲۶.۲ درصد اعلام شده است.

سوئیس با تورم ۳.۲ درصدی کمترین نرخ تورم را در میان کشور‌های اروپایی در ژانویه داشته است. در عین حال نرخ تورم این کشور نسبت به ماه قبل افزایش یافته و از ۲.۷ درصد در دسامبر ۲۰۲۲ به ۳.۲ درصد در ژانویه امسال رسیده است.

آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا با تورم ۹.۲ درصدی در ژانویه ۲۰۲۳ مواجه شده است. آلمان در ژانویه سال قبل تورم ۵.۱ درصدی را تجربه کرده بود.

نرخ تورم برخی کشور‌های دیگر عبارت است از: اسپانیا ۵.۹ درصد، هلند ۸.۴ درصد، پرتغال ۸.۶ درصد، سوئد ۹.۶ درصد، ایسلند ۸.۱ درصد، و نروژ ۸ درصد.

نرخ تورم فرانسه در ژانویه امسال نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته و از ۶.۷ درصد به ۷ درصد رسیده است.

این گزارش متوسط نرخ تورم منطقه یورو در نخستین ماه سال ۲۰۲۳ را نیز ۸.۶ درصد برآورد کرده که نسبت به تورم ۹.۲ درصدی ثبت شده در دسامبر ۲۰۲۲ کاهش داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر