بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
وزارت اقتصاد اعلام کرد؛

مولدسازی یک ضرورت در اقتصاد ایران

مولدسازی یک ضرورت در اقتصاد ایران
مولدسازی دارایی‌های دولت بر خلاف آنچه تلاش می‌شود به عنوان حراج اموال دولت معرفی شود یک ضرورت در اقتصاد ایران است.
کد خبر : ۲۶۷۶۲۹

مولدسازی یک ضرورت در اقتصاد ایران

به گزارش بورس نیوز، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بر اساس ماده ۷ آیین نامه طرح مولدسازی نحوه شناسایی دارایی‌های دولت ذکر شده است. همچنین شرایط دارایی‌های مازاد نیز در ماده ۸ آیین نامه بیان شده است که طبق این ماده، دارایی که در راستای وظایف ذاتی دستگاه مشمول استفاده نمی‌شود، فضا‌های اداری فاقد توجیه اقتصادی از جنبه سرانه استاندارد یا ارزش منطقه‌ای و موقعیت جغرافیایی، دارایی‌هایی که بیش از یک سال راکد یا بدون استفاده باقیمانده باشند، دارایی‌های با کاربری یا بهره برداری تجاری، مسکونی، اقامتی و مشابه آن در زمره اموال مازاد قرار خواهند گرفت.

اینکه مولدسازی دارایی‌های دولت انجام نشود، به این بهانه که زمینه فراهم نیست از آن جمله استدلال‌هایی است که به خوبی نشان می‌دهد اساسا چرا تاکنون مولدسازی دارایی‌های دولت موفق نبوده است. اینکه دولت ده‌ها هزار زمین و ابنیه دارد، خود دلیلی بر ضرورت اجرای این مصوبه است و البته حاشیه سازی و مقاومت در برابر مولدسازی دارایی‌های دولت نیز قابل پیش بینی است چرا که اساسا آنچه تاکنون این زمین‌های بلااستفاده را از بهینه شدن دور نگه داشته همین مقاومت‌ها است.

مولدسازی دارایی‌های دولت بر خلاف آنچه تلاش می‌شود به عنوان حراج اموال دولت معرفی شود یک ضرورت در اقتصاد ایران است؛ ضرورتی که دولت‌های قبل هم به آن اذعان داشته و دنبال می‌کردند، اما همیشه سد بزرگ مقاومت‌ها مانع از تحقق آن می‌شد.

اینکه دولت زمین‌های بلا استفاده خود را به بهانه افزایش قیمت نتواند مولد کند، استدلالی نسنجیده است بر اساس این استدلال دولت هیچگاه نخواهد توانست به این دلیل از اموال خود استفاده کند، چون قیمت‌ها هیچگاه متوقف نخواهد شد اساسا نه دولت بلکه افراد یا تجار نیز اگر بخواهند به این نوع استدلال توجه کنند عملا باید همه چیز در اقتصاد متوقف شود، چون با استدلال ذکر شده با پیش فرض اینکه قیمت‌ها افزایش می‌یابد هیچ فردی مبادرت به تجارت در هیچ حوزه‌ای نخواهد کرد و عملا اقتصادی شکل نمی‌گیرد.

اینکه دولت با این طرح به دنبال رفع کسری بودجه است از اساس اشتباه است به دلیل اینکه بار‌ها از سوی مسئولان تاکید شده است به جهت اینکه سال‌های سال کار‌های عمرانی عقب مانده است با مولدسازی پروژه‌های عمرانی نیمه تمام اجرایی می‌شود.

این کار به تولید جدید منجر خواهد شد. قطعا این کار یکی از بهترین کار‌های دولت است. هر عاقلی اگر بداند می‌تواند از دارایی راکد خود استفاده و ثروت ایجاد کند قطعا این کار را خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر