بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
صادرات مواد معدنی، نفتی، گازی و پتروشیمی مشمول مالیات شد
نمایندگان مجلس برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و جلوگیری از خام‌فروشی، صادرات محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی را مشمول مالیات و عوارض صادراتی کردند.
کد خبر : ۲۶۷۸۲۰

صادرات مواد معدنی، نفتی، گازی و پتروشیمی مشمول مالیات شد

به گزارش بورس نیوز، نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (ن) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه که پیش از این به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شده بود و مجدداً در صحن علنی به پیشنهاد مجتبی توانگر نماینده مردم تهران اصلاح شد، موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ن) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه آمده است: به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مندرج در فهرست تصویب‌نامه شماره‌ی ۱۳۳۲۹۱ / ت ۶۰۳۳۴ ه هیات وزیران موضوع بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲، حداقل نیم درصد (۰.۵) از ارزش صادراتی این کالا‌ها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد. میزان قطعی این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین خواهد شد. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مصوب سال ۲۵/۱۲/۱۴۰۰ و نیز حقوق ورودی (مطابق بند (د) ماده (۱) قانون امور گمرکی مصوب سال ۲۲/۸/۱۳۹۰ و اصلاحات بعدی آن) کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی که حقوق گمرکی آن پس از ابلاغ این قانون به مأخذ یک درصد (۱) محاسبه می‌شود، اقدام نماید. کلیه‌ی منابع حاصل از عوارض صادراتی موضوع این بند به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۲۰، مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۸، و حقوق ورودی ماشین آلات، تجهیزات و قطعات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۴۱۸ جدول شماره (۵) این قانون واریز می‌شود. کلیه‌ منابع درامدی ردیف‌های شماره ۱۱۰۵۲۰، ۱۱۰۵۱۸، و ۱۱۰۴۱۸ جهت اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در اختیار دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (۸) قانون جهش تولید دانش بنیان قرار می‌گیرد. دبیرخانه شورا موظف است گزارش عملکرد خود را هر شش ماه یک بار در اختیار کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، صنایع و معادن، بودجه و انرژی مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

اخذ حقوق ورودی موضوع این بند، نافی مفاد تبصره (۴) ماده (۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ و بند الف ماده (۳) قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۰۵/۰۸/۱۳۸۹ نیست.

برای شرکت‌های تولیدی مشمول عوارض موضوع این بند، در صورت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، با تایید شورای مذکور، تا سقف میزان عوارض صادراتی معادل نیم (۰.۵) درصد ارزش صادراتی کلیه‌ی مواد و محصولات خام و نیمه خام موضوع این بند، اعتبار مالیاتی لحاظ شده و بر اساس آیین نامه‌ای که توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، از سرجمع مالیات قطعی شده همان سال کسر می‌گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
موافقت مجلس با معافیت مالیاتی پزشکان بخش دولتی
بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲؛

موافقت مجلس با معافیت مالیاتی پزشکان بخش دولتی

حقوق تا سقف ۱۰ میلیون تومان از مالیات معاف شد
در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲؛

حقوق تا سقف ۱۰ میلیون تومان از مالیات معاف شد

ارسال نظر