بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
رکورد‌هایی از جنس افزایش ظرفیت تولید در
شرکت‌ها به دلایل مختلف، افرایش سود به دنبال افزایش ظرفیت هستند. این ممکن است برای پاسخگویی به افزایش‌های واقعی تقاضا یا افزایش‌های برنامه ریزی شده در تقاضا باشد.
کد خبر : ۲۶۷۸۳۹

رکورد‌هایی از جنس افزایش ظرفیت تولید در

به گزارش بورس نیوز، شرکت‌ها به دلایل مختلف، افرایش سود به دنبال افزایش ظرفیت هستند. این ممکن است برای پاسخگویی به افزایش‌های واقعی تقاضا یا افزایش‌های برنامه ریزی شده در تقاضا باشد. آن‌ها همچنین ممکن است برای افزایش تقاضای کوتاه مدت و بلندمدت نیز به دنبال بالا بردن ظرفیت تولید باشند. این افزایش ظرفیت تولید در ابتدا در قالب رکورد‌های روزانه، هفتگی خود را به نمایش می‌گذارد. پس از تثبیت این رکورد‌ها به صورت ماهانه و تکرار آن در ماه‌های بعد، می‌توان امید بست که ظرفیت تولید در سال آینده افزایش یابد. ارزیابی عملکرد خط تولید، بروزسازی فناوری‌ها، شناسایی تنگنا‌های خط تولید، کاهش ضایعات، بهینه سازی استفاده از تجهیزات و در نهایت خرید تجهیزات اضافی از جمله اقداماتی است که می‌تواند به افزایش ظرفیت تولید و باز کردن ظرفیت پنهان در یک بنگاه تولیدی منجر شود.

در این راستا یاسر ناصری، مدیرکارخانه گندله سازی شرکت فولاد سنگان خراسان به آخرین رکورد‌های تولید این مجموعه در سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته پرداخته است.

 میانگین تولیدات ماهانه فولاد سنگان در سال گذشته چه میزان بوده است؟

در طول ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ با احساب ۱۲۰ روز توقف به دلیل قطعی برق و گاز، تولید گندله این مجموعه بیش از ۴ میلیون تن بوده است که بیشترین میزان تولید در طول یک سال این شرکت به حساب می‌آید. این درحالیست که در سال ۱۴۰۰ این شرکت ۷رکورد روزانه تولید گندله و همچنین ۳رکورد ماهیانه به ثبت رسانده است.

 آیا در سال جاری این شرکت رکوردی از بابت افزایش تولید داشته است؟

این شرکت در سال ۱۴۰۱شش رکورد روزانه و ۳ رکورد ماهیانه را در کارنامه خود داشته است. آخرین رکورد ماهیانه امسال این مجموعه در شهریور ۱۴۰۱برابر با۵۸۰ هزار تن بوده است. بیشترین رکورد روزانه نیز در اردیبهشت ۱۴۰۱ برابر با ۲۰ هزار و ۸۰تن بوده است. همچنین در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و شهریور این شرکت سه رکورد ماهیانه داشته است. رکورد فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۵۱۵ هزار تن، رکورد اردیبهشت برابر با ۵۳۰ هزار تن و رکورد شهریورهم برابر با ۵۸۰ هزار تن بوده است.

افزایش ظرفیت تولید در این شرکت در سال جاری در پی چه اقدامی صورت پذیرفت؟

اصل افزایش میزان ظرفیت و رکورد‌های ثبت شده در فولاد سنگان، بحث کاهش توقفات بوده است که این کاهش توقفات ماهیانه و روزانه بوده است که کاهش یافته و همچنین با تغییرات در کوره پخت، افزایش ظرفیت حاصل گردیده است. همچنین در روز‌هایی که با مشکل انرژی مواجه نیستیم با مدیریت هدفمند در راستای افزایش بهره وری تولید، کارخانه ۲۰ درصد بیش از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کند و این مسئله نشان از توانایی این شرکت درامر تولید است.

با توجه به رکود‌های حاصله، آیا این رکورد‌ها می‌تواند پایه‌ای برای میزان تولید برای سال اینده باشد؟

زمانی که رکوردی ثبت می‌شود درواقع پایه رکورد‌های بعدی مجموعه پایه ریزی می‌شود و اعتماد به نفسی را

در مجموعه جهت ثبت رکورد‌های بالاتر ایجاد می‌نماید. در پی آن قاعدتا تولید هم ثبات یافته و همان طور که پایه رکورد‌های ماهیانه امسال نشات گرفته از رکورد‌های روزانه بوده است.

اولویت و تمرکز شرکت برای افزایش تولید مربوط به کدام محصول است؟

کارخانه کنسانتره فولاد سنگان، خوراک و مواد اولیه گندله را فراهم می‌کند و محصول نهایی گندله نیز برای فولاد مبارکه ارسال می‌شود. افزایش تولید کنسانتره دو مزیت اصلی دارد که نخست منجر به کاهش خرید کنسانتره خواهد شد که در نوع خود حاشیه سود بیشتری در پی خواهد داشت و دوم اینکه افزایش تولید کنسانتره منجر به ایجاد پتانسیل بالاتری جهت افزایش تولید گندله می‌شود.

مشکلات و چالش‌های کمبود انرژی در فصول مختلف سال تا چه میزان تولیدات این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است؟

مهم‌ترین چالش‌ها مربوط به توقفات ناشی از برق و گاز بوده است. در سال گذشته حدودا ۷۱ روز توقفات ناشی از برق و گاز در این شرکت وجود داشت. سال جاری نیز تا به امروز ۱۲۰ روز توقفات ناشی از برق و گاز بوده است. اگر چنین استمراری در توقفات ناشی از برق و گاز نباشد قطعا این مجموعه می‌تواند بیش از ظرفیت اسمی خود هم تولید نماید. البته شایان ذکر است که تولید شرکت همیشه برمبنای برنامه ریزی انجام شده، در دوره مشخص است، اما چالش‌های قطعی برق و گاز که در حال حاضر مدیریت آن خارج از توان شرکت‌های تولیدی است این برنامه‌ها را با اخلال مواجه نموده و این چالش مختص به فولاد سنگان نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر