بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
در هفته آینده ارائه می شود؛

ارائه بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت

ارائه بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هفته آینده بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت ارائه می‌شود و پس از تکمیل نشست‌ها و توافقات با دولت بسته پیشنهادی ارزی مجلس شورای اسلامی به دولت ارائه خواهد شد.
کد خبر : ۲۶۷۸۵۷

ارائه بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گزارش ارزی کمیسیون اقتصادی در ۴ دی ماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: این گزارش دارای چند سرفصل و محور است که اولین آن در مباحث ارزی بوده همه باید بدانند کاهش ارزش پول ملی به واسطه چند مفروض در اقتصاد کشور رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کاهش ارزش پول ملی در کشور اتفاق نیفتد، یکی از کار‌ها تغییر در ساختار اقتصادی است که در این باره در حوزه ساختار اقتصادی اقداماتی انجام دادیم که چالشی ایجاد نشود که مهمترین آن‌ها موضوعات ناترازی در اقتصاد کشور است.

پورابراهیمی تصریح کرد: اولین نکته‌ای که در گزارش اشاره شد این بود که دولت توجه کند به عوامل بنیادی که مهمترین آن ناترازی بانکی و بودجه‌ای است. این دو، عامل اصلی تولید تورم هستند که با خود کاهش قدرت خرید هم می‌آورد.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دو عامل مهم ناترازی بودجه و بانکی باعث تورم خواهد شد که باید به این عوامل توجه ویژه شود.

وی افزود: موضوع دوم اقداماتی که در حوزه فعالیت‌های جاری باید انجام داد که لازمه آن مشخص بودن سیاست‌ها در حوزه ارز است و اقدامات متناسب با آن را اتخاذ کنیم.

پورابراهیمی گفت: مبنای گزارش کمیسیون اقتصادی، قانون است که در ماده ۲۰ احکام دایمی هم گفته شده سیاست ارزی براساس نرخ شناور مدیریت شده است. سند دولت مردمی هم اشاره می‌کند که سیاست دولت سیزدهم حذف ارز ترجیحی و نرخ ارز شناور مدیریت شده است؛ بنابراین رویکرد کمیسیون اقتصادی مجلس هم این است که در تعیین نرخ ثابت در حوزه سیاست ارزی اجتناب کنیم.

وی تصریح کرد: نکته بعدی که حرکت از مجموعه چند نرخی به طرف نرخ‌های کمتر و سیاست‌هایی که بتوان بهترعمل کرد، است. هدف عالی ما حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت جلوگیری از نرخ ثابت ارز اظهار کرد: در حوزه ارز اعتمادمان بر این بود که دولت باید رهبری قیمت را در بازار برعهده گیرد نه تبعیت از قیمت ها. اگر بخواهد رهبری را بر عهده گیرد باید حتما با روش‌های جدید عمل کند؛ یعنی در حوزه بازار از پایین تعیین قیمتی برای اثر گذار بودن انجام ندهد. پیروی از قیمت موفق نخواهد بود.

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که هفته آینده بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت ارائه می‌شود تاکید کرد که هفته آینده پس از تکمیل نشست‌ها و توافقات با دولت بسته پیشنهادی ارزی مجلس شورای اسلامی به دولت ارائه خواهد شد.

پورابراهیمی همچنین مرکز مبادله ایران را یک اقدام رو به جلو دانست و گفت: براساس شرایط جدید قراراست بسته یا سیاست‌های تکمیلی کمیسیون اقتصادی که پیرو گزارش دی ماه در صحن علنی قرائت شد را با محور‌ها و رویکرد‌های جدید به دولت ارایه کنیم. بازار ارز قابلیت کنترل دارد.

وی تاکید کرد: با همکاری مجلس و دولت می‌توانیم مسیر مبتنی بر نگاه علمی و تخصصی و تجربی ثبات را تا پایان سال ایجاد کنیم و یک وضعیت مناسبی برای پایان سال رقم بزنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر