بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: اطلاعات صورت مالی و گیرندگان تسهیلات بانک قرض الحسنه در کدال منتشر شده است. امسال برای نخستین بار بود که گزارش ۶ ماهه را انجام دادیم. گزارشات را مدون اعلام می‌کنیم. تسهیلات کاملا شفاف و مشخص است و نهاد‌های نظارتی نظارت کامل را دارند.
کد خبر : ۲۶۸۰۰۳

بانک قرض الحسنه نیم درصد معوقه دارد/ انتشار گزارش ۶ ماهه برای نخستین بار در کدال

به گزارش بورس نیوز، سعید شمسی نژاد، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران درخصوص نظام قرض الحسنه در نظام بانکی کشور اظهار کرد: موضوع قرض الحسنه از دهه‌های گذشته یکی از متغیر‌های اقتصادی و بسیار مناسب برای قشر خرد و متوسط جامعه بود. در گذشته مدل‌های مختلف مثل صندوق‌های خانگی و مسجد و... از این قبیل نمونه ها بود تا اواسط دهه ۸۰ که بانک‌های قرض الحسنه به وجود آمد.

وی افزود: در حال حاضر منابع دو بانک رسالت و قرض الحسنه مهر ایران، ۱۶ درصد منابع قرض الحسنه کشور است. اما عملا ۴۰ درصد وام‌های قرض الحسنه را پرداخت می‌کند که این میزان پرداخت رشد خوبی داشته است. در حال حاضر با مدلی که بانک‌های قرض الحسنه ایجاد کردند و رشد بیش از ۷۰ درصدی بالاترین رشد منابع را بخود اختصاص دادند؛ بنابراین کم کم موضوع قرض الحسنه به جایگاه خود نزدیک می‌شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه داد: عملا رشد ما در دو بانک قرض الحسنه به این شکل است که در گام نخست ۱۰ درصد منابع کل کشور را در حوزه قرض الحسنه داشته باشیم اما الان ۳.۵ درصد از منابع نقدینگی در قرض الحسنه انجام می‌شود.

شمسی نژاد همچنین خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد رشد منابع و ۸۰ درصد رشد تسهیلات را داشتیم. منابع بانک منابع ما قرض الحسنه است. تسهیلات پرداختی نیز قرض الحسنه است. در سال گذشته ۶۰ همت و امسال ۱۱۰ همت تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کردیم. تحول خوبی در دولت سیزدهم در حوزه قرض الحسنه انجام شده است. میزان منابع بانک از ۷۰ همت به ۱۵۰ همت منابع رسیده است.

وی درباره تراکنش شعب در کل کشور بیان کرد: ما در جایابی شعب کمترین شعب را در تهران داریم. در صورتی که بانک‌های خصوصی و سایر بانک‌های تجاری بیشتر در تهران هستند. پراکندگی شعب را در شهرستان‌ها و نقاط دورافتاده قرار دادیم. شمولیت ما از طریق ابزار‌های الکترونیک است. ابزار‌های الکترونیکی، اسناد اعتبارسنجی غیرحضوری و ... در اختیار همه مردم قرار دارد. الان حتی ۷۰ درصد افتتاح حساب به صورت آنلاین است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد وام‌های ما کاملا بدون مراجعه به شعبه انجام می‌شود. به واسطه منابع و سپرده‌ای که افراد در حساب‌های قرض الحسنه دارند همه به طور مساوی از منابع استفاده می‌کنند. در استان‌های محروم تسهیلات حمایتی ما بیشتر است. به گونه‌ای تقسیم بندی شده که عدالت رعایت شود.

وی درباره پرداخت تسهیلات به کارمندان از منابع مردمی توضیح داد: پرداخت تسهیلات به کارمندان از محل سهام بانک است. تسهیلات قرض الحسنه هم پرداخت نمی‌شود. بانک مرکزی این مساله را ممنوع کرده است. ما به کارمندان تسهیلات مرابحه پرداخت می‌کنیم. این، ابهامی است که در اذهان عمومی به وجود آمده است.

شمسی نژاد درباره میزان شفافیت در بانک قرض الحسنه بیان کرد: اطلاعات صورت مالی و گیرندگان تسهیلات بانک قرض الحسنه در کدال منتشر شده است. امسال برای نخستین بار بود که گزارش ۶ ماهه را انجام دادیم. گزارشات را مدون اعلام می‌کنیم. تسهیلات کاملا شفاف و مشخص است و نهاد‌های نظارتی نظارت کامل را دارند.

درموضوع معوقات، بانک قرض الحسنه کمترین معوقه را دارد. این بانک با تعداد پرداخت تسهیلات بسیار زیاد کمتر از نیم درصد معوقه دارد و این نشان از اعتماد و حسن اعتماد مردم به حوزه قرض الحسنه است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر