بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد:

تاثیر مثبت مرکز مبادله در آرامش بازار ارز/ ۳۰ هزار سکه عرضه می‌شود

مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: عوامل مختلفی در این روز‌ها در آرامش بازار نقش داشت. یکی از مهمترین مسائل، نقش مرکز مبادله ارز و طلا بود.
کد خبر : ۲۶۸۱۱۷

تاثیر مثبت مرکز مبادله در آرامش بازار ارز/ ۳۰ هزار سکه عرضه می‌شود

به گزارش بورس نیوز، مسعود توکلی، مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران درخصوص کاهش قیمت دلار اظهار کرد: عوامل مختلفی در این روز‌ها در آرامش بازار نقش داشت. یکی از مهمترین مسائل، نقش مرکز مبادله ارز و طلا بود. این موضوع اذعان تمام همکاران در حوزه‌های مختلف است. اطمینان از سمت مردم حاصل شد که بانک مرکزی عزم تامین نیاز‌های حداکثری ارزی مردم را دارد. این عزم در دو حوزه تجاری و خدماتی بود. این اطمینان بخشی به بازار تاثیر قابل توجهی داشت. کسی که نیاز واقعی دارد وقتی وارد بازار می‌شود به هر قیمتی که باشد حاضر است خرید کند. این فضا توسط مرکز مبادله از بین رفت و اطمینان به مردم بازگشت.

وی درخصوص فرایند کشف نرخ افزود: از ابتدا در کشف نرخ در مرکز مبادله گفتیم که اساس و پایه تعیین نرخ بازار، حواله است. از روی آن ما نرخ اسکناس را تعیین می‌کنیم. ما گفتیم که در تالار حواله نرخ، بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یک آزادی عمل برای صادرکننده و واردکننده ایجاد کردیم. نهاد ناظر نیز دارد نظارت می‌کند. باید توجه کرد که بانک مرکزی به عنوان تنظیم گر باید هوای صادرکننده و واردکننده را داشته باشد و این دو را در یک مرز کارا حفظ و قیمت را تنظیم کند.

توکلی در این باره ادامه داد: تقاضای قیمت برای خرید و فروش، سیاست‌های کلان بانک مرکزی و مدیریت بازار و... به این نتیجه رسید که به همراه بازار نوسانات را در تالار حواله دیدیم. وقتی آزادی عمل را به صادرکننده می‌دهیم باعث ایجاد انگیزه برای صادرکننده شد.

مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیان کرد: در ارز خدماتی تا به امروز حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو ارز تخصیص دادیم، ۴ میلیون یور مسافرتی و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو مربوط به خدمات بوده. در حوزه دانشجویی ۱۶۰ هزار یورو اختصاص دادیم.

توکلی گفت: چند رویکرد در مرکز مبادله دنبال می‌شد. یکی بحث ابزار‌های پوشش ریسک و ابزار‌های سرمایه گذاری و...بود. ما از بستر موجود در بانک مرکزی یعنی بازار متشکل ارزی استفاده کردیم. مساله اینجاست که کار‌های فنی و مباحث حقوقی و... انجام شد و در حال حاضر به بحث حقوقی ثبت شرکتی برخورد کردیم. همه کار‌هایی که از سمت بانک مرکزی باید انجام می‌شد، صورت گرفت. فکر می‌کنم در مرحله اول ۳۰ هزار سکه را عرضه کنیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم افتتاح مرکز مبادله طلا و ارز:

مرکز مبادله طلا و ارز؛ بازار آزاد ارز خواهد بود

ارسال نظر