بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

بازی با نرخ تسعیر ارز کمکی به اقتصاد نمی‌کند

بازی با نرخ تسعیر ارز کمکی به اقتصاد نمی‌کند
امید است که مسیر تعاملات با دنیا به خوبی پیش رود تا امسال گشایشی در وضعیت درآمد ارزی واقعی کشور دیده شود. چراکه با این سبک بودجه و با بازی کردن با نرخ واقعی تسعیر کمکی به بخش واقعی اقتصاد نمی‌کند.
کد خبر : ۲۶۸۱۷۱

بودجه

بورس نیوز:

سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه تشریح کرد: بودجه ۱۴۰۲ چند موضوع را در بر می‌گیرفت؛ ابتدا نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع نکته‌ی نگران کننده بود تا اینکه آنچه که در مجلس رقم خورد این مهم به دولت سپرده شد که خود تصمیم گیرنده باشد. البته همچنان ابهامات از بین نرفته است و باز هم رفتار دولت درباره نرخ سوخت مشخص نیست. باید گفت که شواهد نمایانگر آن بوده که دولت به خوبی متوجه تاثیرگذاری تصمیمات خود بر بازار سرمایه شده است و بورس دیگر بازاری محدود و متعلق به طیف کوچکی نیست، بسیاری از احاد جامعه چه مستقیم و چه غیر مستقیم (صندوق‌های بازنشستگی و شرککت‌های بزرگ سرمایه گذاری) در این بازار شریک هستند. الان خوشبینی‌ها بر محور تغییر پیدا نکردن نرخ خوراک و متاثر نشدن سودآوری شرکت‌هاست، پس تا حدودی بازار سرمایه از این بخش بودجه آسوده خاطر است.

همه چیز به تعاملات با جهان مرتبط است 

وی ادامه داد: بخش بعدی بودجه درباره نرخ ارز بوده که در ادبیات بودجه نویسی کشورمان مقداری مبهم و پیچیده است، به طوری که صادرات نفت بر مبنای بشکه ۸۵ دلار و نرخ تسعیر ۲۳ هزرا تومان لحاظ شده است. این موضوع تفاوت معنا داری با نرخ واقعی یا حداقل بازار ارز دارد. کارشناسان نیز بر این باورند که با این روش بودجه نویسی و این دست پارامتر‌ها بودجه عملا حالتی اسفنجی (با شرایط مختلف خود را سازگار خواهد کرد) به خود می‌گیرد یعنی اینکه اگر ۸۵ دلار قیمت نفت محقق نشود یا هر یک از ۳ پارامتر دیگر (حجم، نرخ ارز و نرخ تسعیر) هر ۳ به شکلی در بودجه تنظیم شده که اگر یک عامل اتفاق نیافتد با افزایش نرخ تسعیر جبران آن کمبود حجمی یا فروش ارزی انجام شود. البته که این موضوع همواره در بودجه نویسی مشاهده می‌شد و بر این اساس لوایح بودجه به تعاملات کشور با دنیا مربوط می‌شود.

این لوایح پیش‌بینی پذیر نیستند

این فعال بورسی اظهار داشت: می‌توان گفت که با این مقدار کسری بودجه که همواره رو به افزایش است عملا فاکتور اصلی که همیشه به آن اشاره می‌شود، یعنی پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد با این مدل بودجه نویسی و این سازکار محقق نمی‌شود. در نتیجه با این روش و اتفاقاتی که هم ساله شاهد آن هستیم پیش‌بینی ناپذیر بودن اقتصاد دست یافتی‌تر می‌شود پس واقعا نمی‌توان آینده‌نگری از این وضعیت داشت چراکه بودجه بسیار منعطف نه از جنس ساختاری از جنس محاسباتی طرح‌ریززی شده است. در روش بودجه نویسی باید اشاره داشت که بحث منابع مصارف پررنگ است، با این روش بودجه چندان بر بازار سرمایه اثرگذار نیست چراکه به سادگی قابلیت تغییر در محاسابات آن وجود دارد. بودجه چندان سندیت ندارد حتی در بین کارشناسان هم مصطلح است که ابتدا مخارج را محاسبه می‌کنند و بر مبنای آن درآمد تعریف می‌شود که بودجه تراز شود حتی کسری بودجه هم ناشی از این موارد است.
وی افزود: بودجه سندی دو طرفه و بالانس است حتی با نگاه به صفحه ابتدای آن کسری مشاهده نمی‌شود. این کسری که از آن صحبت می‌شود ناشی از محاسبات کارشناسی است به فرض مثال مقداری از درآمد مشخص است که به خوبی محقق نمی‌شود همچنین تجربیات سال‌های قبل مواید آن است، به همین خاطر همه متوجه کسری بودجه در سال ۱۴۰۲ هستند.

بازی با نرخ تسعیر ارز کمکی به اقتصاد نمی‌کند

وکیلی در پایان به بورس نیوز گفت: ریسک بودجه ۱۴۰۲ گریبان بازار سرمایه را نگرفت و موضوع حادی را حداقل در بودجه نویسی و لوایح آن برای بورس مشاهده نکردیم. امید است که مسیر تعاملات با دنیا به خوبی پیش رود تا امسال گشایشی در وضعبت درآمد ارزی واقعی کشور دیده شود. چراکه با این سبک بودجه و با بازی کردن با نرخ واقعی تسعیر کمکی به بخش واقعی اقتصاد نمی‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رقم کسری بودجه واقعی نیست
در شرکت بورس تهران مطرح شد؛

رقم کسری بودجه واقعی نیست

شفافیت در معاملات بورس مورد حمایت دولت و مجلس
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ گفت:

شفافیت در معاملات بورس مورد حمایت دولت و مجلس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عل ی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
نرخ تسعیر ارز را برای بانک ها اعلام کنید .............