بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
رامین خدابنده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

آرامش مقطعی دلار به نفع بازار سرمایه است

آرامش مقطعی دلار به نفع بازار سرمایه است
آرامش و تصمیماتی که دیده می‌شود به نفع بازار سرمایه است چرا که تثبیت‌ها باید واقعی باشد تا اینکه دستکاری شده. یعنی زمانی که خطرات تحریم‌ها و امثال آن کم شود حرکت بازار سرمایه معقول‌تر می‌شود و شرکت‌های کالا محور در فروش آزادتر هستند.
کد خبر : ۲۶۸۲۱۷

آرامش مقطعی دلار به نفع بازار سرمایه است

بورس نیوز: 

رامین خدابنده، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: به هر حال افزایش نرخ بهره به دلیل بالا بردن سرمایه‌گذاری بدون ریسک، بورس را متاثر می‌سازد مخصوصا الان که دلار در حال تثبیت است. با توجه به نرخ گذاری دلار و افزایش آن این موضوع در بلند مدت اثری چندانی ندارد، اما در کوتاه مدت تاثیرات بسیاری را شاهد خواهیم بود. درباره کاهش قیمت دلار باید گفت که به دلیل کسری بودجه دولت بود، کما اینکه شاهد دلار ۶۰ هزار تومانی هم بودیم. دولت ارائه ۲۰۰۰ یورو را به ۵۰۰۰۰ یورو تغییر داد تا طرف تقاضا را بالا ببرد و از طرفی عرضه پتروشیمی را در بازار محدود کرد، در باب این رفتار اگر هدف کم کردن قیمت دلار باشد، منطقی به نظر نمی‌رسد. در نتیجه این افزایش نرخ دلار تا حدودی ناشی از رفتار معکوس دولت بود که باید پاسخگوی این عملکرد باشد، که چرا چنین اقدامی انجام شد البته معتقدم برای تامین کسری بودجه بود.

وی ادامه داد: در هر صورت آرامش و تصمیماتی که دیده می‌شود به نفع بازار سرمایه است چرا که تثبیت‌ها باید واقعی باشد تا اینکه دستکاری شده. یعنی زمانی که خطرات تحریم‌ها و امثال آن کم شود حرکت بازار سرمایه معقول‌تر می‌شود و شرکت‌های کالا محور در فروش آزادتر هستند، قیمت دلار هم با ثبات و به دور از هیجان خواهد شد. اگر که از این فرصت به درستی استفاده شود، برای بسیاری از شرکت‌ها ماندند سیمانی‌ها و فولادی شرایط مطلوب می‌شود. باید گفت که چسبندگی قیمت در کالا‌ها پابرجا خواهد ماند، هر اتفاقی هم برای دلار رخ دهد قیمت‌ها از دلار ۳۸-۳۹ هزار تومان پایینتر نمی‌آید. توافق با عربستان یا هر کشوری خوب است به شرطی که واقعی باشد، از آن استفاده درست شود و اینکه اتفاق ناگوار دیگری رخ ندهد در این شرایط می‌تواند به نفع بازار سرمایه تمام شود.

شاید بورس از توافق جدید منتفع شود

این فعال بورسی تبیین کرد: در نتیجه این اتفاقات به نفع بازار است چراکه دلار‌های شرکت‌ها با ۲۸۵۰۰ تومان نرخ گذاری شده بود و تا همین چند وقت قبل هم معاملات با این نرخ انجام می‌شد. البته که دلار ۶۰ هزار تومان واقعیی نبود، چراکه دلیل معکوس شدن عرضه و تقاضا در بازار ارز از جانب دولت برای من روشن نبود. البته در بالا رفتن قیمت دلار مرکز مبادله ارز و طلا هم بی تاثیر نبود، یعنی در این مرکز به صورت نقدی هم مبادله می‌شودکه همه از اثرات فروش بهتر دلار است. اگر اتفاقی رخ دهد که ورود منابع (سوئیفت و امثال آن که در آینده نزدیک احتمال کمی دارد) منجر به به کم شدن هزینه پول شود بسیار راهگشا خواهد بود. معتقدم دولت برای اینکه ارز ۲۸۵۰۰ تومان را بالا ببرد اسم دیگری با عنوان مرکز مبادله ارز و طلا معرفی کرد یعنی بازار ۲۸۵۰۰ تومان را قطع کرد و نرخ آن را بالاتر برد.

وی ادامه داد: با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان شرکت‌های تولیدی میل به فروش نداشتندکه باعث کم شدن عرضه شده بود و افرادی که تقاضایی دلار می‌کردند هم ریزش داشتند. به همین خاطر مرکز مبادلات ارز و طلا یا هر عنوان دیگری، باید به سمت بازار آزاد حرکت کند و قیمت‌ها به تثبیت برسد، هیجان‌های عرضه و تقاضا نیز کمتر شود که مرتفع شدن این موارد هم به نفع بازار ارز و هم اقتصاد کل کشور است.

مدیریت ریسک در این وضع دشوار شده است 

خدابنده در پایان به بورس نیوز گفت: با توجه به این موضوع که بازار سرمایه ترسی را در خود نمی‌بیند، روند آن را در بلند مدت خوب برآورد می‌کنم. بورس مباحث هیجانی را پشت سر گذاشته مگر اینکه اتفاقی مانند ماشه رخ ندهد یعنی سازمان ملل علیه کشور رای صادر کند البته با اتفاقات فعلی مقداری کم رنگ شده است. روند کلی بازار سرمایه هم مثبت است چرا که شرکت‌های تولیدی محصولات خود را در نرخ بالایی دلار نفروختند، در شرایط فعلی نیز نسبت به سال قبل ۳۰ درصد در سود هستند. اگر ریسک هزینه‌های جانبی کم شود دیگر ترسی متحمل بازار سرمایه نیست و حرکت رو به رشد خود را ادامه می‌دهد. امید است شرایط به نحوی پیش رود که تحلیلگران پیش‌بینی راحت تری را داشته باشند تا ناگزیر نشوند، فرضیات را در ادوار مختلف تغییر دهند. باید گفت که مدیریت ریسک در این وضع دشوار شده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر