بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
در مراسم رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی مطرح شد؛

تلاش برای ایجاد بازاری شفاف در حوزه معاملات نفت خام

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: بورس انرژی در سال‌های گذشته تلاش کرد تا وظیفه خود در چهارچوب ماموریت‌ها و همچنین الزامات قانونی حاکم بر آن از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، قانون برنامه ششم و بودجه‌های سالانه مصوب را ایفا نماید.
کد خبر : ۲۶۸۲۳۴

تلاش برای ایجاد بازاری شفاف در حوزه معاملات نفت خام

به گزارش بورس نیوز، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در مراسم رونمایی از گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی اظهار کرد: در آستانه سال جدید شمسی و در اسفندماهی که هم برای صنعت نفت و هم برای بورس انرژی مهم و تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: در ابتدای امر از تشریف فرمایی جناب آقای اوجی وزیر نفت، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و انرژی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی معاونین وزرا و سایر بزرگواران فعال در حوزه نفت و بازار سرمایه و بازار پول که شرف حضور دارند کمال تشکر را داشته و خیرمقدم عرض می‌کنم.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ادامه داد: ۱۹ اسفندماه سالروز آغاز معاملات بورس انرژی ایران در سال ۱۳۹۱ بوده و سال گذشته هم در همین ایام از قرارداد‌های آتی در بورس انرژی رونمایی کردیم وامروز هم با استعانت از درگاه احدیت از یک ابزار جدید برای سرمایه گذاری و فروش نفت رونمایی خواهد شد.

نقوی خاطرنشان کرد: بورس انرژی ایران طی یک دهه از فعالیت خود و در راستای ایفای ماموریت‌ها و وظایف خود در ایجاد بازاری کارا و شفاف در حوزه معاملات نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی تلاش‌های زیادی را انجام داده  که جا دارد از همه همکاران این بورس به ویژه از دو سرور بزرگوار و استاد ارجمندم جناب آقای دکتر محمدی و حسینی مدیران عامل قبلی این بورس که در طراحی، راه اندازی و توسعه این بورس خیلی تلاش کردند تشکر و قدردانی نمایم.

گواهی سپرده نفت:

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره گواهی سپرده نفت بیان کرد: موضوع عرضه نفت خام در بورس از مطالبات جدی در سطوح مختلف حاکمیتی و رسانه‌ای بوده و هست و تلاش‌هایی هم در این زمینه شده، از دی ماه سال گذشته و تغییرات رخ داده در مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، این موضوع و راه اندازی اصطلاحا بازار کاغذی نفت یا همان قرارداد‌های آتی نفت مورد توجه و تاکید شرکت نفت قرار گرفت و در همین زمینه کارگروه مشترکی فیمابین بورس و امور بین الملل نفت تشکیل شد.

وی توضیح داد: پس از بررسی‌های مقدماتی و آسیب شناسی انواع مدل‌های قابل انجام انتشار گواهی سپرده به عنوان یک ابزار استاندارد که پیش از این در شورای عالی بورس به عنوان ابزار مالی تصویب شده و مقررات حاکم بر آن نیز تصویب شده بود پیشنهاد و مورد توافق قرار گرفت سپس نظرات کلیه ذینفعان داخلی شرکت نفت اخذ و پس از آن موضوع با سایر ذینفعان مطرح چهارچوب‌های قانونی آن بررسی و پس از چندین ماه کار فشرده در سطوح مختلف و طرح موضوع در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران در نهایت چهارچوب اجرایی این کار در شهریورماه سال جاری در هیات مدیره شرکت نفت به تصویب رسید و پس از طی فرایند‌های قانونی و ابلاغ آن درخواست پذیرش مخازن متعلق به شرکت ملی نفت در بورس مطرح و پذیرش شد. همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه این موضوع در شورای اقتصاد هم به تایید و تصویب رسید.

نقوی عنوان کرد: در طراحی و پیاده سازی این گواهی با توجه به نظرات ذینفعان مختلف و به منظور ارائه یک مدل مناسب از مشارکت عمده فعالان حوزه نفت و بازار سرمایه استفاده شده و بسیاری از ریزساختار‌های معاملاتی این گواهی در پاسخ به دغدغه‌ها و پیشنهاد فعالان این بازار بوده است. مدت دوره معاملاتی ۳۶ ماهه، سفارش گذاری به صورت ارزی، امکان غلطاندن نماد معاملاتی به دوره‌های معاملاتی بعدی، تضمین شرکت ملی نفت ایران مبنی بر اولویت داشتن دارندگان گواهی در تحویل، قبولی وکالت شرکت نفت برای دارندگانی که امکان تحویل ندارند، اجازه اخذ موقعیت در بازار مشتقه توسط شرکت ملی نفت ایران، تخصیص منابع برای بازارگردانی و ایجاد صندوق‌های بازارگردانی، روز‌های معاملاتی، ورود اشخاص حقیقی به صورت غیر مستقیم، عدم اخذ هزینه انبارداری تا ۱۸ ماه، اعمال تخفیف حجمی و پذیرش این گواهی به عنوان ابزار توثیق و تضمین نزد شرکت ملی نفت ایران و سایر نکات اعلامی از جمله مواردی بوده با کار جمعی و کارشناسی حاصل شده، و جادارد از تلاش همه عزیزانی که در این زمینه ما را همراهی و راهنمایی کردند صمیمانه تشکر کنم.

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: بورس انرژی ایران در سال‌های گذشته تلاش داشته تا وظیفه خود در چهارچوب ماموریت‌ها و همچنین الزامات قانونی حاکم بر آن از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، قانون برنامه ششم و بودجه‌های سالانه مصوب را ایفا نماید؛ و افتخار دارد در کنار سایر مجموعه‌ها سهمی در توسعه صادرات و افزایش درامد‌های کشور ایفا کرده است.

وی ادامه داد: صادرات بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار فرآورده‌های نفتی از مسیر بورس انرژی در طی ۵ سال گذشته، افزایش درآمد‌های دولت و عرضه کنندگان ناشی رقابت حاصله در رینگ صادراتی به میزان بالغ بر ۱۰۸ میلیون دلار که نزدیک به یک سوم آن به میزان ۳۲ میلیون دلار صرفا در سال جاری حاصل شده و افزایش ۴۳ درصدی حجم صادرات گاز مایع در سال جاری، معامله بیش از ۳ میلیون ۶۰۰ هزارتن بنزین در یک روز و کسب رکورد بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، افزایش تعداد خریداران در برخی از فرآورده‌ها از یک مشتری به بیش از ۴۰ مشتری و ایجاد بازار‌های جدید در منطقه؛ همه حاکی از آن است که در صورت نظم و استمرار در عرضه فرآورده‌های نفتی و تاکید بر حضور در مسیر شفاف بورس، شاهد افزایش درامد‌های عرضه کنندگان خواهیم بود. گرچه این نکته را هم نباید از نظر دور داشت افزایش شدت مصرف داخلی در برخی از فراوده‌های اصلی مانند بنزین و گازوییل تهدیدی برای درامد‌های صادراتی کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال آینده با برنامه ریزی صورت گرفته در نظر داریم علاوه بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام، با همکاری شرکت ملی نفت و با توجه به پذیرش قرارداد‌های آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قرارداد‌ها را برای فعالین برقرار کنیم و در گام بعدی از قرارداد‌های اختیار معامله رونمایی خواهیم کرد. همچنین با توجه به ناترازی ناشی از افزایش مصرف و لزوم بهینه سازی مصرف، با همکاری سازمان برنامه و شرکت ملی گاز ایران اماده انجام معاملات گواهی صرفه جویی گاز هستیم. ضمن آنکه افزایش حجم مبادلات در بازار فیزیکی را با توجه به تنوع مدل‌های قراردادی و امکان عرضه محموله به صورت زمینی و دریایی را هم در دستور کار داریم.

نقوی در پایان گفت: بر خود لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، مدیر بین الملل نفت برادر ارجمند جناب آقای  محمدی پور، مشاور ایشان جناب آقای شیروی و سایر همکارانشان، رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، رئیس کل و معاون ارزی بانک مرکزی، مدیران سازمان برنامه، مدیران روابط عمومی‌های وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد و شرکت ملی نفت ایران، همکارانمان در شرکت‌های سپرده گذاری و مدیریت فناوری، همکاران شرکت رایان هم افزا برای راه اندازی امکان معاملات برخط گواهی ها، نهاد‌های مالی بازار سرمایه و همه بزرگوانی که در این راه ما را یاری کردند تشکر و قدردانی نمایم.

تلاش برای ایجاد بازاری شفاف در حوزه معاملات نفت خام

اشتراک گذاری :
ارسال نظر