بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
مهدی محمودی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

شرایط برای صعود این صنایع مهیاست

شرایط برای صعود این صنایع مهیاست
بسته به شم اقتصادی سرمایه‌گذاران شرکت‌های پتروشیمی و فلزی گزارش‌های خوبی ارائه می‌دهند. حتی ۳ ماهه مطلوبی هم خواهند کرد. هر فردی به دنبال شرکتی با تقسیم سود بالاست، می‌تواند از این گروه‌ها گزینه‌های خوبی بیابد.
کد خبر : ۲۶۸۲۵۹

شرایط برای صعود این صنایع مهیاست

ورس نیوز: 

مهدی محمودی، کارشناس بازار سهام تشریح کرد: کاهش نرخ دلار تأثیر چندانی در ریزش شدن بازار نداشت، با طرح‌های که دولت برای جمع‌آوری پول (مانند عرضه خودرو داخلی در بورس) مقداری معاملات نه‌تن‌ها در بورس بلکه دیگر بازار‌ها هم ضعیف شده است. معتقدم این دست اقدامات تأثیر بیشتر بر بازار داشت و اینکه انتهای سال حجم فروش از طرف حقوقی‌ها و همچنین عده از حقیقی‌های که احتیاج به نقدینگی دارند،  بالا می‌رود؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد که دلار چندان در ریزشی شدن بازار تأثیرگذار باشد چراکه شرکت‌ها با دلاری متفاوت از ارز آزاد محصولات را به فروش می‌رسانند و اختلاف چشم‌گیری را در این نرخ شاهد هستیم. این ریزش‌ها به نظر ادامه‌دار نخواهد بود و یک اصلاح مقطعی است که هم‌زمان با افزایش نرخ بهره در بازار بین‌بانکی و آزاد و جمع‌آوری نقدینگی توسط دولت سمت عرضه کمی تقویت شد و طرف تقاضا قدرت کمتری را به خود دید. در این بین، اما احتمال می‌رود که برای هفته بعد معاملات مقداری روان‌تر، بهتر و حتی رو به بالا  شود.

وی ادامه داد: تداوم ریزش به سیاست‌های دولت بستگی دارد، چراکه الان مقداری درباره نرخ گاز و برق ابهام وجود دارد. باید دید که بانک مرکزی افزایش نرخ بهره را ادامه می‌دهد یا کنترل می‌کند، ادامه‌دار شدن این موضوع تأثیر منفی بر بازار خواهد داشت حتی احتمال توقف بورس هم وجود دارد. البته انتظار ندارم که افت محسوس یا ریزش داشته باشیم، احتمالاً ریزش روز قبل اصلاح بود و تا رسیدن به‌روز‌های پایانی سال احتمالاً تقاضا بیشتر می‌شود.

دوره قطعی سپری شده است

این فعال بورسی اظهار داشت: با توجه به اینکه عموم شرکت‌ها در ۲-۳ ماه گذشته حجم تولید را بعد از قطعی گاز و برق (آذر، دی و ابتدای بهمن) و جهش قیمت دلار از ۲۶-۲۷ هزار تومان به ۳۶-۳۷ هزار تومان را شاهد بودند، از همین رو گزارش‌های فصل زمستان مورد قبولی را ارائه خواهند داد؛ بنابراین گزارشات بهار سال آتی متأثر از گزارش‌های زمستان نسبت به سال قبل خوب خواهد بود. نزدیکی به مجامع  و P/E پایین شرکت‌ها کمک می‌کند که بورس شرایط مطلوبی را داشته باشد اگر اتفاق عجیبی در حوزه انرژی رخ ندهد احتمالاً فصل بهار خوبی را سپری می‌کنیم. معتقدم که اغلب صنایع بورسی مستعد بازدهی در فصل بهار هستند، ولی بسته به شم اقتصادی سرمایه‌گذاران شرکت‌های پتروشیمی و فلزی گزارش‌های خوبی ارائه می‌دهند حتی ۳ ماهه مطلوبی هم خواهند کرد. هر فردی به دنبال شرکتی با تقسیم سود بالاست، می‌تواند از این گروه‌ها گزینه‌های خوبی بیابد.

با توجه به تجربیات قبلی دلارمحورها همراه مستعد رشد هستند

او در بخش دیگر سخنان خود گفت: در سالیان قبل به هنگام حرکت صعودی نرخ ارز ابتدای امر شرکت‌های که مستقیماً فروششان با دلار (پتروشیمی و فلزی‌ها) مربوط بود رشد می‌کردند و در گام بعد، افزایش نرخ ارز اثرات تورمی خود را در کلیات اقتصاد نمایان می‌کرد و باعث رشد دیگر شرکت‌ها هم می‌شد. با احتساب تجربیات قبلی افراد می‌توانند به سمت شرکت‌های (پتروشیمی و فلزی‌ها) بروند که فروششان مستقیماً با نرخ ارز در ارتباط است و به‌سرعت واکنش می‌دهند، خریداری کنند و در مقاطعی به دیگر گروه‌های منتقل شوند. به نظر می‌رسد که وزن بیشتر دادن به دلار محور‌ها استراتژی خیلی خوبی است و برای پرتفوی بزرگ نقشه راه خوبی خواهد بود. اما دیگر صنایع هم رشد می‌کند، چراکه اثرات تورمی بر کلیت اقتصاد نمایانگر می‌شود و دیگر صنایع هم منتفع می‌شوند.

صبوری کنید تا بهترین بازدهی را کسب کنید

محمودی در پایان به بورس نیوز گفت: به‌طورمعمول فصل بهار بازه‌ی زمانی خوبی برای بازار سرمایه بوده است. البته اگر سرمایه‌گذاران بتوانند صبوری کنند و در این ایام که بازار منفی بود یا ریزش را تجربه می‌کند سعی بر اصلاح پرتفوی داشته باشند تا بتوانند از اثر نرخ ارز که در صورت شرکت‌ها منعکس می‌شود بهره‌مند شوند؛ فصل بهار برای جبران عقب‌ماندگی و زیان‌های احتمالی گذشته مناسب است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سفیران
مراسم تجلیل از سفیران شرکت تپسی؛

سفیران "تپسی" سهامدار شدند

آرامش مقطعی دلار به نفع بازار سرمایه است
رامین خدابنده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

آرامش مقطعی دلار به نفع بازار سرمایه است

افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی
شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین محقق کرد؛

افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی

بازی با نرخ تسعیر ارز کمکی به اقتصاد نمی‌کند
سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

بازی با نرخ تسعیر ارز کمکی به اقتصاد نمی‌کند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
خدا . کنه این سازمان بورس ..این دولت .و این ..رو. چرا چون سرمایه ما مردم را .و به جیب های .ریختند. سهمی که 3 سال قبل در شاخص 2/100 خریدم 2600 تومن امروز بعد از سه سال در شاخص 2 میلیون شده 500 تومن ( وساپا). سهم لپارس 55هزار تومنی شده 8000 تومن . سهم آپ خریدیم 4000 تومن شده 600 تومنی ورنا 2550 تومنی شده 700 تومن.غپینوی 1500 تومنی شده300 تومن ولی شاخص رسیده به قله قبلیش.امیدوارم همانطوریکه مردم را .کردید در سال جدید .شوید. الهی آمین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
مرگ بر .کلاه بردار. شاخص رسید به 2میلیون قبل و سبد سهام من با 15 سهم مختلف هنوز در یکسوم تایک هشتم قیمت 3 سال قبل خودشونند.