بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

گواهی سپرده نفت خام تلاشی برای دور زدن تحریم

گواهی سپرده نفت خام تلاشی برای دور زدن تحریم
گواهی سپرده نفت خام و اتفاقی که در سال جدید از جانب دولت رقم می‌خورد بیشتر تلاش برای دور زدن تحریم‌هاست. باید گفت که دولت برای سال آینده هم‌حجم فروش نفت را و هم قیمت آن را بالا در نظر گرفته است و اگر در اجرایی این تعهدات موفق نشود، بی‌شک با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد.
کد خبر : ۲۶۸۳۳۸

گواهی سپرده نفت خام تلاشی برای دور زدن تحریم

بورس نیوز:

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: گواهی سپرده نفت خام و اتفاقی که در سال جدید از جانب دولت رقم می‌خورد بیشتر تلاش برای دور زدن تحریم‌هاست. باید گفت که دولت برای سال آینده هم‌حجم فروش نفت را و هم قیمت آن را بالا در نظر گرفته است و اگر در اجرایی این تعهدات موفق نشود، بی‌شک با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد. به نظر می‌رسد دولت در گام اول‌نظر بر رفع تحریم‌ها دارد تا بتواند حجم بالایی فروش نفت را در سال آینده محقق کند، در کنار آن فروش گواهی نفت به افراد و شرکت‌ها با نیت دور زدن تحریم‌ها هم وجود دارد و معتقدم که همچون سوپاپ اطمینان برای دولت است که اگر اتفاق ناگوار رخ داد شرایط را مدیریت کند. شخصاً بر این باورم که اقدامی خوبی است، اما شرط مطلوب بودن آن اجرا و مدیریت صحیح است.


رشد دلار توافقی در آینده بر گزارش‌های صادراتی‌ها نمایان می‌شود


وی با اشاره به کاهش قیمت دلار بیان کرد: در کشور چندین نرخ ارز (نرخ نیمایی، توافقی، صرافی و بازار آزاد) موجود است، ولی نرخ دلار بازار آزاد بی‌شک بر شرکت‌های بازار سرمایه تأثیر روانی دارد. یعنی زمانی که دلار از محدوده ۳۳-۳۴ هزار تومان جهشی به سمت ۶۰ هزار تومان داشت بازار سرمایه با همان مسیر افزایش پیدا نکرد. الان هم‌زمانی که دلار به اعداد قبلی بازگردد شاید واکنش هیجانی در برخی از نماد‌ها را (این موضوع هم به‌صورت کاملاً خفیف بود البته که دیدم بسیاری از نماد‌های دلار محور یا حتی صادرات محور بازار افت شدید نداشتند) تجربه کنیم. البته نرخی که برای فعالین مشخص است دلار توافقی یا همان بازار ثانویه شرکت‌هاست، قبل‌تر الزام بر تسعیر ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان بود، اما الان اعلام‌شده که شرکت‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا می‌توانند دلار‌ها را تسعیر کنند، که این امر منجر به جهشی ۳۵-۴۰ درصدی شد.
این فعال بورسی ادامه داد: در هفته اول اجرایی این طرح نرخ دلار در بازار توافقی در حدود ۳۶ هزار تومان رسید و الان باوجود افت دلار شرکت‌ها در حدود ۴۰ هزار تومان دلار‌های خود را تسعیر می‌کنند؛ بنابراین شرایط به نحوی پیش می‌رود که به نفع شرکت‌های صادرات محور بازار سرمایه است. چراکه با افزایش نرخ دلار تسعیری سود ریالی خود را بالا می‌برند، اما در ظاهر بسیاری ر این باورند که افت قیمت دلار باعث ریزش بازار سهام شده است، معتقدم که این موضوع صرفاً جنبه روانی دارد و جنبه عملی رشد دلار توافقی است که می‌تواند در گزارش‌های بعدی شرکت‌های صادراتی نمایانگر شود.


توافق ایران و عربستان دیگر کشور‌ها را هم متأثر می‌سازد


ساسانی اظهار داشت: بازار سرمایه به‌عنوان بازاری که به ریسک‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد، شناسایی می‌شود. هرچقدر میزان این ریسک‌ها کاهش یابد جریانات بیشتری خواهد داشت. این موضوع پرواضح است که با به توافق رسیدن دو کشور ایران و عربستان به‌عنوان دو همسایه بزرگ خاورمیانه که مشکلات زیادی باهم دارند، ثبات و امنیت در منطقه برقرار می‌شود. سایر کشور‌ها هم ممکن است از این توافق تأثیر گیرند، همان‌طور که بلافاصله بعد از توافق ایران و عربستان قطر هم خبر از آغاز کانال پولی با ایران را منتشر کرد و مالدیو هم اعلام کرد که به دنبال ازسرگیری روابط با ایران است، همچنین امارات هم مراودات را با ایران گسترش می‌دهد. البته با همین چشم‌انداز که کشورمان می‌تواند واردت درهم را از کشور امارات تسهیل کند و وابستگی به دلار را پایین آمد و مقداری کاهش قیمت دلار را تجربه کردیم.
وی افزود: معتقدم که این توافق برای بازار سرمایه مثبت است چراکه هرچقدر کشورمان بتواند با کشور‌های همسایه روابط دوستانه کاری داشته باشد حجم روابط اقتصادی هم افزایش پیدا می‌کند و برای شرکت‌های بورسی ظرفیتی را جهت بالا بردن حجم واردات و صادرات مواد اولیه و محصولات ایجاد می‌کند تا بتوانند گردش مالی و تولیدات خود را در این راستا گسترش دهند.


ارزیابی کوتاه از عملکرد سازمان


ساسانی در پایان به بورس نیوز گفت: آن موضوعی که از عملکرد سازمان بورس برای من مشخص‌شده است را می‌توان این‌طور بیان کرد که بیشتر تمرکز این مجموعه بر زیرساخت بود. بازار و فعالین در بعضی از موارد (با توجه به اینکه دو سال سخت را پشت سر گذاشتند) گاهی انتظارات روحی و احساسی از باب اینکه سازمان بورس باید در راستای قیمت‌ها و بهبود بازار سرمایه گام بردارد را داشتند، که این موضوع خارج از اختیارات سازمان بورس است. همچنین باید گفت که در ۵-۶ ماه گذشته شرایط بهتری را در بازار شاهد بودیم و اینکه از هیجانات ۱۸ ماه قبل خبری نبود نقطه مثبتی در عملکرد سازمان بورس است. همین‌که بازار سرمایه به‌نوعی نقد شوندگی بهتری نسبت به قبل دارد و فروش‌های ۲ سال پیش را شاهد نیستیم خود نکته مثبتی است البته اگر زیرساخت‌ها بهبود یابند، نتایج آن را در سالیان بعد خواهیم دید. باید گفت که زیان‌های سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ ناشی از نبود زیرساخت بود که تمهیدات لازم دیده نشده نبود و با موج عظیمی از ورود نقدینگی مواجه شدیم، درواقع بازار به‌نوعی شگفت‌زده شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر