بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
صادرات ۲۷ میلیون تنی محصولات پتروشیمی کشور
مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: سال گذشته ۲۷ میلیون تن محصول پتروشیمی ایران به نقاط هدف صادر شد.
کد خبر : ۲۶۸۸۳۵

صادرات ۲۷ میلیون تنی محصولات پتروشیمی کشور

به گزارش بورس نیوز، مرتضی شاهمیرزایی، مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه این ارز‌های صادراتی برای استفاده سایر بخش‌های اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط نوسان قیمت ارز کمک بزرگی کرده، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ درصد توسعه صنعت پتروشیمی متکی به داخل و ۲۰ تا ۲۵ درصد هنوز وابستگی کالا و تجهیزات داریم.

وی افزود: سال گذشته ۲۷ میلیون تن محصول پتروشیمی ایران به نقاط هدف صادر شد. برای سال ۱۴۰۲ برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را مانند سال گذشته تعریف کرده‌ایم.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ فراتر از آنچه قول دادیم عمل کردیم و تلاش شد با آماده سازی طرح‌ها ارز مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه سال گذشته از تولید ۶۵ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور عبور کردیم، گفت: امسال با توجه به برنامه‌های پیش رو و در صورتی که کمبود خوراک در زمستان نداشته باشیم، تولید ۸۰ میلیون تن را به ثبت می‌رسانیم.

به گفته وی امروز سیاست این است که تولید نفت خام را به مرز ۴ میلیون بشکه در روز برسانیم و این کار بخشی از خوراک پتروشیمی‌ها که از ان جی ال‌ها و جمع آوری گاز‌های همراه تولید می‌شود را تامین خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۱۰ واحد جدید پتروشیمی آماده بهره برداری خواهد بود، گفت: امیدواریم تا پیش از دهه فجر این طرح‌ها به بهره برداری برسد که در این صورت، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران از مرز ۹۶ میلیون تن عبور خواهد کرد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه در سال گذشته به اقصی نقاط جهان صادرات داشتیم و بازار‌های جدیدی را تعریف کردیم، به طوری که هیات‌هایی را به تمام دنیا اعزام شد، دانش فنی روز دنیا و پیشرفت‌های جدید اروپا را مشاهده کردیم، همچنین تا قطب جنوب و کشور برزیل هم حضور داشتیم و دستاوردهایمان را در قالب نماشگاه پتروشیمی معرفی کردیم.

وی با بیان اینکه ذخایر عظیم ما بعنوان پشتوانه فعالیت بلندمدت و مزیت اصلی این صنعت است، گفت: تلاش شد صنعت پتروشیمی روی پای خود بایستد و از اربابان اروپا و امریکا و سایر نقاط اجازه نمی‌گیرد، هر جا که تصمیم بگیرد کار توسعه و سرمایه گذاری و زنجیره را انجام می‌دهد.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ادامه داد: زمان زیادی اوره ایران به نام دیگر کشور‌ها شناخته می‌شد در حالی که ما کشوری دارای هویت مستقل هستیم. اکنون وقت آن است که محصولات به نام کشور خودمان شناخته شود و این به سرمایه گذاران کمک می‌کند که ما را ملت مستقلی ببینند.

شاهمیرزایی با بیان اینکه میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمی در بورس ۱۲ میلیون تن بوده که درآمد پتروشیمی‌ها از این محل نیز ۱۰ میلیارد دلار است، گفت: دیدگاهی وجود دارد که اگر محصولات پتروشیمی با نرخ رسمی و مبادله‌ای پتروشیمی در بورس عرضه شود تاثیری بر تورم ندارد بنابراین در هفته نخست معاملات محصولات پتروشیمی در بورس نرخ تسعیر ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان مورد استفاده قرار گرفت، اما بعد از آن با تصمیم دولت نرخ تسعیر برای عرضه محصولات پتروشیمی به همان نرخ گذشته یعنی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت و در این مسیر تابع تصمیمات بالادستی هستیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر