بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
نظرسنجی رویترز نشان داد؛

کاهش تولید یک میلیون بشکه ای اوپک

کاهش تولید یک میلیون بشکه ای اوپک
نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) ماه میلادی گذشته، ۲۸.۶۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با مارس کاهش داشت.
کد خبر : ۲۶۹۴۹۳

کاهش تولید یک میلیون بشکه ای اوپک

به گزارش بورس نیوز، نظرسنجی رویترز نشان داد سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) ماه میلادی گذشته، ۲۸.۶۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با مارس کاهش داشت. تولید این گروه از سپتامبر، بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته است.

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، اواخر سال ۲۰۲۲ در پی وخامت دورنمای اقتصادی که به قیمت‌ها ضربه زده بود، توافق کردند برای حمایت از بازار، تولید خود را کاهش دهند. دور جدید کاهش تولید این گروه از ماه مه آغاز شده و تا تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند.

برای آوریل، اوپک توافق کرده بود تولید نفت خود را به میزان حدود ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. بر اساس یافته‌های نظرسنجی رویترز، با کاهش ناخواسته در عراق و نیجریه، پایبندی به توافق محدودیت عرضه در میان تولیدکنندگان اوپک، در آوریل به ۱۹۴ درصد در مقایسه با ۱۷۳ درصد در مارس، افزایش یافت. تولید این گروه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح هدف‌گذاری شده بود، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به خصوص نیجریه و آنگولا، فاقد ظرفیت لازم برای تولید در سطح توافق شده بودند.

بزرگترین کاهش تولید به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز در عراق بود که شرکت‌ها، تولید در شمال این کشور را در پی توقف صادرات از طریق خط لوله در مارس، کاهش دادند. صادرات بالاتر از جنوب عراق، تا حدودی کاهش صادرات از شمال را جبران کرد.

دومین کاهش بزرگ تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در نیجریه بود که شرکت اکسون به دنبال بروز اختلاف کارگری، برای ارسال محموله‌های نفت از پایانه‌هایش در این کشور، وضعیت فورس ماژور اعلام کرد. این شرکت ۲۷ آوریل اعلام کرد پس از حل این مسئله، فعالیت‌هایش را از سر گرفته است.

بر اساس نظرسنجی رویترز، عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی، نرخ بالای پایبندی به توافق اوپک پلاس را حفظ کرده و تولیدشان را ثابت نگه داشتند.

در میان کشور‌هایی که تولید بالاتری داشتند، بزرگترین افزایش تولید مربوط به آنگولا بود. ایران، لیبی و ونزوئلا، سه کشور تولیدکننده عضو اوپک هستند که از شرکت در توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، معاف شده اند. تولید ایران ثابت بود، اما تولید لیبی کاهش پیدا کرد و تولید ونزوئلا اندکی افزایش داشت.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد بازار انجام می‌شود و بر مبنای اطلاعات کشتیرانی است که توسط منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌هایی مانند پترولجستیک و کپلر که نفتکش‌ها را رصد می‌کنند و اطلاعات فراهم شده از سوی شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره تهیه می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معرفی ۱۰ کشور دارای بزرگترین ذخایر نفت جهان
پایگاه خبری اویل پرایس معرفی کرد؛

معرفی ۱۰ کشور دارای بزرگترین ذخایر نفت جهان

نفت افزایشی شد
در بازارهای جهانی؛

نفت افزایشی شد

ارسال نظر