بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
توسعه چک دیجیتال گام بزرگی برای سلامت اقتصادی کشور است
​عضو کمیسیون اقتصادی مجلس استفاده از چک دیجیتال را مانع مهمی برای صدور چک‌های بدون اعتبار و گام بزرگی برای سلامت اقتصادی کشور ارزیابی کرد.
کد خبر : ۲۶۹۹۳۲

توسعه چک دیجیتال گام بزرگی برای سلامت اقتصادی کشور است

به گزارش بورس نیوز، غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب افزود: نظام بانکی کشور در حال حرکت به سمت چک دیجیتال است و با توسعه استفاده از این چک، جعل و صدور چک بلامحل محدود شده و از بین خواهد رفت. با استفاده از قانون جدید چک می‌توان صدور چک‌های بدون اعتبار را به حداقل رساند که قدم بزرگی در مسیر سلامت اقتصادی کشور است.

وی افزود: باید برای  ممانعت از استفاده از چک به عنوان برات یا سند مدت‌دار تمهیداتی اندیشیده شود تا چک به وظیفه  اصلی خود که در قانون تجارت برای آن طراحی شده، بازگردد و بر همان اساس مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که به دلیل استفاده نادرست از چک به زندان افتاده‌اند و خانواده آنان از هم متلاشی شده‌اند، کم نیستند و تنها دلیل آن هم استفاده نادرست و دقت ناکافی در صدور چک است.

مرحبا تاکید کرد: هر اندازه نحوه صدور چک به سمتی برده شود که صادرکننده صرفا بر اساس اعتبار خود چک صادر کند، صدور چک بلامحل غیر ممکن خواهد شد و امکان سوء استفاده از آن بین خواهد رفت و بر همین اساس تبعات حقوقی آن را هم شاهد نخواهیم بود.

بانک صادرات ایران به عنوان نخستین بانک کشور با عرضه «چکنو» (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران) موفق به توسعه استفاده از چک دیجیتال شده به نحوی که مشتریان این بانک از دی‌ماه سال گذشته تاکنون با صدور بیش از ۱۵۷ هزار فقره چکنو موفق به انجام مبادلات پولی خود شده و از این میزان تاکنون بیش از ۳۰ هزار فقره کارسازی شده است. صدور چکنو بدون نیاز مراجعه به شعبه، در هر زمان، مکان، بدون سقف مبلغی و بدون امکان جعل از طریق نرم‌افزار همراه بانک صادرات ایران صادر می‌شود. دارندگان حساب جاری در بانک صادرات ایران می‌توانند با فعال‌سازی چکنو از طریق همراه‌بانک، به آسانی نسبت به صدور چکنو و انتقال و کارسازی آن در هر ساعت از شبانه‌روز به صورت آنلاین اقدام و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر