بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
فرصتی پیش روی زغال‌سنگی‌ها/قیمت زغال‌سنگ باید اصلاح شود
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: قیمت زغال‌سنگ در حال حاضر از میانگین قیمت‌های سال گذشته بالاتر است. اما نکته اینجاست که قیمت زغال‌سنگ وارداتی ۴ برابر قیمت‌های داخلی است.
کد خبر : ۲۶۹۹۴۰

فرصتی پیش روی زغال‌سنگی‌ها/قیمت زغال‌سنگ باید اصلاح شود

سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفتگو با بورس نیوز اظهار کرد: قیمت زغال‌سنگ در ایران بر مبنای درصدی از نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود و از آنجا که هم قیمت‌های جهانی و هم قیمت‌های داخلی (بورس کالا) بر قیمت شمش فولاد تاثیرگذار است، بنابراین قیمت زغال‌سنگ هم از این دو متغیر، تاثیر می‌پذیرد.

وی افزود: قیمت زغال‌سنگ در حال حاضر از میانگین قیمت‌های سال گذشته بالاتر است. اما نکته اینجاست که قیمت زغال‌سنگ وارداتی ۴ برابر قیمت‌های داخلی است. سال گذشته هر تن زغال‌سنگ را حدود ۱۶ میلیون تومان وارد کرده‌ایم و قیمت هر تن زغال‌سنگ داخلی به طور میانگین حدود ٤ میلیون تومان بوده است.

صمدی درباره انجام صادرات زغال‌سنگ ادامه داد: اگرچه شرکت‌های زغال‌سنگی اجازه صادرات محصول خود را دارند، اما از آنجا که نیاز بازار داخل به زغال‌سنگ بیش از حجم تولیدات داخلی است؛ صادرات به منفعت کشور نبوده و تقریبا صادرات نداریم.

 

فرصتی پیش روی زغال‌سنگی‌ها/قیمت زغال‌سنگ باید اصلاح شود

دبیر انجمن زغال‌سنگ تصریح کرد: سال گذشته، ٨٠٠ میلیون دلار صرف واردات زغال‌سنگ شد. بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا تولید در صنعت زغال‌سنگ رونق بگیرد تا نیاز کمتری به واردات داشته باشیم. امسال سال "مهار تورم، رشد تولید" نامگذاری شده و اصلاح قیمت زغال‌سنگ، فرصتی برای حمایت از این صنعت است. البته که اصلا قرار نیست قیمت زغال‌سنگ را به قیمت زغال‌سنگ وارداتی برسانیم؛ اما اصلاح قیمت زغال‌سنگ می‌تواند انگیزه افزایش تولید در این صنعت را تقویت کند. انجمن زغال‌سنگ ایران اخیراً نامه‌ای هم به وزارت صمت ارسال کرده و در آن به این موضوع اشاره کرده ایم که با توجه به واردات ۸۰۰ میلیون دلاری زغال‌سنگ در سال گذشته، اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری و غیرمنطقی برای زغال سنگ می‌تواند منجر به افزایش تولید شود. افزایش قیمت زغال‌سنگ هم به تحقق شعار سال و رشد تولید کمک خواهد کرد و هم به منفعت سهامداران و سرمایه‌گذاران در صنعت زغال‌سنگ خواهد بود و هم خروج ارز کمتری برای واردات زغال‌سنگ خواهیم داشت. ضمن اینکه با افزایش حجم تولیدات داخلی، شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده زغال سنگ در کشور، هزینه کمتری برای تامین زغال‌سنگ خود متحمل خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فعالان بازار سرمایه درخواست کردند؛

حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا

ارسال نظر