بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
رئیس اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت:سوال من این است، چرا حاضر هستید که محصول را به بیگانه ارزان بفروشید، اما به تولیدکننده داخلی خیر؟ چرا محصولات را صادر می‌کنید؟ چرا از من تولیدکننده داخلی پول پالت می‌گیرید و از بیگانه خیر؟ از خریدار بیگانه ارزش افزوده نمی‌گیرید، اما تولیدکننده داخلی باید ارزش افزوده بپردازد؟
کد خبر : ۲۷۰۰۳۷

چرا تولیدکننده داخلی باید ارزش افزوده ۹ درصد بدهد، اما تولیدکننده خارجی نه!

به گزارش بورس نیوز، حسین دُر، رئیس اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی در برنامه میز اقتصاد اظهار کرد: درگفتگوی امروز آقای شاهمیرزایی گفتند که اول همه پتروشیمی‌ها در بورس کالا عرضه می‌کنند و بعد صادرات را انجام می‌دهند. ما کف عرضه داریم و قیمت را کف عرضه مشخص می‌کند. مبنای قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا براساس نرخ نشریات جهانی یا بالاترین قیمت محصولات صادراتی خواهد بود.

وی افزود: من تولیدکننده ایرانی، محصولات از خریداران خارجی یک ریال ارزان‌تر نمی‌خرم. با این تفاوت که از تولیدکننده ایرانی برای خرید از بورس کالا هزینه کارمزد، ۹ درصد ارزش افزوده، هزینه پالت و بسته بندی و هزینه رقابت دریافت می‌شود. از طرفی پتروشیمی‌ها می‌گویند که باید تحریم را دور بزنیم، با افتخار می‌گویند که ما فلان مقدار محصول صادر کردیم که منجر به ارزآوری شد.

در ادامه داد: سوال من این است، چرا حاضر هستید که محصول را به بیگانه ارزان بفروشید، اما به تولیدکننده داخلی خیر؟ چرا محصولات را صادر می‌کنید؟ چرا از من تولیدکننده داخلی پول پالت می‌گیرید و از بیگانه خیر؟ از خریدار بیگانه ارزش افزوده نمی‌گیرد، اما تولیدکننده داخلی باید ارزش افزوده بپردازد؟

در ادامه مرتضی شاهمیرزایی در این باره بیان کرد:  کف عرضه باتوجه به فرمول‌هایی در وزارت صمت تعیین می‌شود، در کمیته تخصصی پتروشیمی موضوعات مهم مطرح می‌شود و قیمت هفته براساس نرخ ارزی که بانک مرکزی اعلام می‌کند مشخص می‌شود. در گذشته معیار قیمت، ارز نیمایی بود. از اواخر سال قبل با تلاطمات ارزی در بازار سرمایه که قیمت ارز سامانه نیما با ارز بازاز آزاد متفاوت شد تقاضا برای محصولات پتروشیمی افزایش پیدا کرد.

وی بیان کرد: مجموعه حاکمیتی باید کف عرضه‌ها را رعایت کند. مجتمع‌های تولیدی عرضه را انجام می‌دهند و توافق شد که همین مجتمع‌ها علاوه بر تولید خود، موظف هستند که نیاز داخل را تامین کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر