بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
بورس کالا فرصت بلوغ پیدا کرده است
وزیر اقتصاد گفت: بورس کالا در اقتصاد ایران جزو نهاد‌هایی است که در سال‌های گذشته فرصت بلوغ پیدا کرده و مدیران بخش‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی بهتر می‌دانند که این بورس در سال‌های گذشته چه تندباد‌هایی را پشت سر گذاشته، اما رشد کرده است.
کد خبر : ۲۷۰۱۲۸

بورس کالا فرصت بلوغ پیدا کرده است

به گزارش بوررس نیوز، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: امیدوارم با تلاش این تولیدکنندگان کشور، منطق «شفافیت، حذف رانت و کاهش هزینه‌های مبادلاتی» به عنوان سه منطق اصلی و موثر بورس کالا در کل بازار‌ها فراگیر شود.

وی افزود: در اقتصاد دارای نهاد‌های زیادی هستیم که آن نهاد‌ها متولد می‌شوند، اما یا فرصت بلوغ پیدا نمی‌کنند، یا بالغ می‌شوند، اما فرصت توسعه و فراگیری برای آن‌ها فراهم نمی‌شود.

وزیر اقتصاد؛ بورس کالا در اقتصاد ایران را جزو نهاد‌هایی است که در سال‌های گذشته فرصت بلوغ پیدا کرده و مدیران بخش‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی بهتر می‌دانند که این بورس در سال‌های گذشته چه تندباد‌هایی را پشت سر گذاشته، اما رشد کرده است.

خاندوزی ادامه داد: طبیعتا هر نهادی در مسیر توسعه، ضعف‌های خود را برطرف می‌کند که تکمیل مجموعه زنجیره‌های پیشین و پسین بورس کالا، این بورس را بیش از گذشته در مسیر توسعه قرار می‌دهد.

وی توضیح داد: تا زمانی که سامانه بهین یاب و سامانه جامع تجارت با مشکلات متعدد روبرو باشند، نمی‌توان انتظار داشت که در میان ناکارآمدی‌های نهادی فقط یک حلقه دارای عملکرد کارآمد باشد و ضعف سایر نهاد‌ها را بپوشاند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند بار کاهش هزینه مبادله در اقتصاد کشور، ایجاد زمینه برای دسترسی برابر و عدالت دراقتصاد و کاهش رانت‌های اقتصادی را به دوش بکشد و زنجیره‌ای از عملکرد مطلوب نهاد‌ها در این بخش لازم است.

خاندوزی به فعالیت رینگ کشاورزی در بورس کالا طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: اگر از این فرصت استفاده می‌شد تا به جای روش نامتعارف خرید تضمینی برای گندم و دیگر کالا‌ها از بورس کالا استفاده کنیم، علاوه بر کاهش هزینه‌ها برای دولت شاهد شکل‌گیری قرارداد‌های بلندمدت برای تولیدکننده و مصرف کنندگان بزرگ بودیم که در این زمینه قاعده بازی به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه متاسفانه از این ظرفیت‌ها به قدر کافی استفاده نشده است، گفت: در چشم انداز توسعه بورس کالا، سه محور متصور هستیم که مورد نخست مربوط به دارایی‌های دولت است، زمانی که مساله مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد اعلام کردم که امیدوارم گام بعدی در شرایطی برداشته شود تا بسیاری از درآمد‌های حبس شده دولت وارد بورس شود و از بورس کالا برای دسترسی‌های شفاف و فراگیر استفاده شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اکنون مقدمات این کار تا حد خوبی فراهم شده و نه تنها مولدسازی اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از طریق بورس کالا در دستور کار است بلکه در حوزه صندوق‌های املاک و مستغلات که واحد‌های آن می‌تواند در دسترس عموم قرار بگیرد، فرصت جدیدی برای آینده اقتصاد ایران فراهم خواهد شد.

وی در محور دوم این چشم انداز به مساله اوراق سلف مسکن یا فروش متری مسکن اشاره کرد وگفت: این ابزار امکان دسترسی به مسکن را برای اقشار وسیع‌تر جامعه حتی اقشار کم در آمد فراهم می‌کند.

خاندوزی با بیان اینکه همیشه حوزه مسکن به عنوان معضلی جدی در جامعه مطرح بوده است، گفت: دولت‌ها هم در برابر این معضل به سمت کشف راهکار‌ها پیش رفته‌اند، با تقویت این زاویه در بورس کالا می‌توان مسیری را فراهم کرد تا دسترسی به اوراق سلف متریمسکن فراهم شود.

وزیر اقتصاد از مسئولان حاضر در سازمان بورس درخواست کرد تا مصوبات قانونی در حوزه مسکن که به عنوان یکی از دغدغه‌های دولت تلقی می‌شود را فراهم کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر