بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۵
در بررسی گزارش حسابرس شرکت لاستیکی سهند بدست آمد:

اغماض حسابرس ، ناکارآمدی مدیریت ،اعتراض سهامداران

عطف به صورت سودو زیان پیش بینی شده حسابرس مستقل وبازرس قانونی شرکت صنایع لاستیکی سهند(سهامی عام ) برای عملکرد89 واعتراض متعدد سهامداران همچنین امتناع مدیریت آن شرکت ازپاسخ گویی شفاف و به موقع ، گزارش تحلیل گر بورس نیوز از اوضاع آن شرکت رابه شرح ذیل می خوانیم:
کد خبر : ۳۱۵۸۲

 

عطف به صورت سودو زیان پیش بینی شده حسابرس مستقل وبازرس قانونی شرکت صنایع لاستیکی سهند(سهامی عام ) برای عملکرد89 واعتراض متعدد سهامداران همچنین امتناع مدیریت آن شرکت ازپاسخ گویی، گزارش تحلیل گر بورس نیوز از اوضاع آن شرکت رابه شرح ذیل می خوانیم:

شرکت در تعدیل پیش بینی سود سال 88 حاشیه سود عملیاتی را40درصد پیش بینی نموده است این در حالی است که سود عملکرد واقعی عملیاتی دوره مالی منتهی به 88.6.31 حسابرسی شده با 23 درصد و سود عملکرد واقعی عملیاتی سال مالی منتهی به 87.12.29 حسابرسی شده را 19 درصد عنوان نموده است مطالب پیش گفته بیانگر کاهش محسوس بهای تمام شده است که مدیریت شرکت حذف تولید کفپوش را از دلایل کاهش بهای تمام شده عنوان نموده است.

در مجمع سال عملکرد منتهی به 86.12.29 و 87.12.29 شرکت به ترتیب 80 ریال و 10 ریال سود بین سهامداران تقسیم کرده است این در حالی است که در سود وزیان پیش بینی شدهبرای سال عملکرد 88و 89 رقم 340 ریال عنوان گردیده است که در رابطه با آن موارد زیر قابل تامل است.

1 - تعدیل پیش بینی شده سود سال عملکرد منتهی به 88.12.29  مطابق آیین نامهافشای اطلاعات شرکتهای بورسی مهم تلقی میشود و میبایست حسابرسی و افشا شودکه این موضوع صورت نپذیرفته است.

2- در صورت سودو زیان پیش بینی شده برای سال عملکرد منتهی به  88.12.29 معلوم نیست مبنا ی پیش بینی اطلاعات چیست وحسابر س محترم در گزارش خود اشاره ای بدان ننموده است .

3 - با توجه به عدم ارایه اطلاعات شرکت فرعی (سرمایه گذاری سهند) با سرمایه 50 میلیارد ریال قبل از بهره برداری و اینکه هر ساله زیان قابل توجهی معادل سود شرکت اصلی ابراز مینماید . مطابق استانداردهای حسابرسی ، حسابرس باید گزارش خود را درباره اطلاعات مالی پیش بینی شده با محدودیت اساسی و عدم اظهار نظر صادر نماید کهدر بند3 گزارش خود اشاره ای بدان نموده است.
 

4 - با توجه باینکه سال مالی شرکت تابعه 30 .9  هر سال است تا تاریخ این گزارش، هم باید مجمع آن تشکیل شده باشد و هم اینکه اطلاعات حسابرسی شده آن به بورس اعلام گردد که این مهم نیز محقق نگردیده است.

5- شرکتصنایع لاستیکی سهند از سال 85 از معافیت مالیاتی برخوردار است به طور یقین این معافیت حداکثر محدودیتی 5 ساله دارد و سود سال 89 را پوشش نخواهد داد که حسابرس محترم بدان نیز اشاره ای نداشته اند

6 - کسری قابل توجه کالای در جریان ساخت در 6 ماهه نخست سالنسبت به پایان سال را حسابرس محترم در مصاحبه ای از مهمترین دلایل کاهش سود پایان سال منتهی به 87.12.29  عنوان نموده اند بنا براین آثار آن را نیز میبایست در گزارش پیش بینی خود موثر مینمودند که رعایت نگردیده است.

7 - شرکت بارها در گزارشات خود نوید تولید تسمه لبه بسته و راه اندازی پروژه اشتهارد (سرمایه گذاری سهند) را داده اند که ان نیز محقق نشده است و هیچ گونه گزارش از هزینه های تولید آزمایشیافشا نگردیده است

امید آنکه ضمن اعمال نظر کمیته کنترل کیفیت موسسات حسابرسی و برنامه های آتی سازمان محترم بورس به منظور آموزش اعضای هیانت مدیره و اطلاع ایشان از عواقب عدم ارایه اطلاعات یا اطلاعات خلاف واقع نقایص فوق برای ایجاد بازاری مطمئن برطرف گردد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر