بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶
در پی تولیدات با کیفیت و دارای استاندارد جهانی

۱۷ کشور جهان مشتری محصولات شرکت مس شهید باهنر شدند

در حال حاضر با توجه به تولیدات با کیفیت و دارای استاندارد جهانی ۱۷ کشور مختلف در جهان مشتری محصولات شرکت مس باهنر هستند که به ترتیب ترکیه، فرانسه، تایوان، تایلند، سوریه و امارات متحده عربی جزء آن‌ها هستند و حتی شرکت توانسته با وجود رقبای چینی محصولات خود را به خاور دور صادر کند.
کد خبر : ۴۹۷۱۳

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مس شهید باهنر (سهامی عام) رأس ساعت ۱۴:۰۰ روز شنبه مورخ ۹۰.۰۳.۲۸ درمحل هتل ارم با حضور بیش از ۸۵ درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای پور هاشمی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان شیر محمد پور و محسن صادقی و به دبیری آقای مهندس فراهانی (مدیر عامل) تشکیل شد.

 


همچنین نماینده سازمان بورس آقای جوادی و نماینده سازمان حسابرسی آقای مهوشیان نیز در جلسه حضور داشتند.


مجمع پس از استماع گزارش فعالیت هیات مدیره توسط آقای مهندس فراهانی و گزارش بازرس قانونی و حسابرس تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

۱- تصویب صورت‌های مالی منتهی به سال مالی ۸۹.۱۲.۲۹،

۲- تقسیم ۷۰ ریال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

۳- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس قانونی اصلی و علل البدل شرکت

۴- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

حاشیه مجمع:

مهندس فراهانی مدیر عامل شرکت مس باهنر با تشریح فعالیت شرکت در یکسال گذشته توضیحاتی در خصوص فروش داخلی و صادراتی شرکت ارایه کرد.

وی عنوان کرد در سال ۱۳۸۹ با توفیق الهی توانستیم ۲۲۸ میلیارد تومان فروش داخلی داشته باشیم که نسبت به مدت مشابه قبل ۳۷ درصد رشد در ارزش را نشان می‌دهد از سوی دیگر در بخش صادرات نیز ۷۶۹۱ تن صادرات داشتیم که ارزش آن بالغ بر ۵۹ میلیارد تومان گردیده است.


در حال حاضر با توجه به تولیدات با کیفیت و دارای استاندارد جهانی ۱۷ کشور مختلف در جهان مشتری محصولات شرکت مس باهنر هستند که به ترتیب ترکیه، فرانسه، تایوان، تایلند، سوریه و امارات متحده عربی جزء آن‌ها هستند و حتی شرکت توانسته با وجود رقبای چینی محصولات خود را به خاور دور صادر کند.

مرور کلی بر وضعیت و تحولات قیمت مس در سال مالی مورد گزارش

در سال ۸۹، صنعت مس در ایران با چالش‌های متعددی مواجه بود. نوسانات قیمت مس (۹۸۰۰-۶۵۰۰ دلار)، افزایش قیمت ضایعات مسی در بازار داخلی، محدودیت‌های بین‌المللی واردات و صادرات کالا و تحمیل هزینه‌های مضاعف توسط شرکت‌های رابط، عرضه مواد اولیه توسط شرکت ملی مس با نرخ بیش از قیمت جهانی، افزایش قیمت دلار از جمله این چالش‌ها بود.


در فضای رقابتی به دلیل افزایش قیمت مس به بیش از ۱۰ هزار دلار، عملاٌ تأمین نقدینگی توسط تولیدکنندگان محصولات نیمه تمام مسی با مشکلات فراوانی مواجه شد و همچنین باعث افزایش نرخ کارمزد بانکی در این شرکت‌ها از جمله شرکت صنایع مس شهید باهنر گردید. این موضوع باعث تعطیلی شرکت‌های کوچک و مشکلات تسهیلات بانکی توسط شرکت‌های بزرگ شده است. همچنین افزایش قیمت ضایعات بوسیله شرکت ملی مس در بازار داخلی، منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید محصولات آلیاژی مس و در نتیجه افزایش قیمت فروش این محصولات شد.

اما به دلیل قیمت‌های پایین جهانی و عدم تکافوی تعرفه واردات، در سال ۱۳۸۹ واردات محصولات آلیاژی مس به شدت افزایش یابد (افزایش ۱۰۰ درصدی واردات کویل و ورق برنجی) که اگر روند نرخ دلار و سیاستگذاری بازار ضایعات و قیمت مواد اولیه با وضع موجود ادامه یابد سال ۱۳۹۰ نیز روند رقابت با بازار‌های جهانی ادامه خواهد یافت. لکن شرکت می‌تواند از پتانسیل نوسان قیمت، با هوشمندی در خرید و فروش، حاشیه سود خود را افزایش دهد که این مهم با راه اندازی پروژه لوله مسی و آزاد سازی سرمایه در گردش بلوکه شده در طرح مزبور محدودیت‌های نقدینگی سه سال گذشته را مرتفع می‌نماید.

برآورد هیأت مدیره برای متوسط نرخ LME مس در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۸.۵۰۰ دلار به ازای هر تن میباشد که بر همین اساس نسبت به تهیه و ارائه بودجه سال ۱۳۹۰ اقدام گردیده است.

جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در داخل کشور

شرکت در صنعت فلزات اساسی فعالیت می­کند. رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل ۳.۸ درصد می­باشد که اهم دلائل آن عبارت است از توسعه و رشد صادرات، بازاریابی و افزایش سهم بازار داخلی محصولات منابع برنجی و لوله مسی. شرکت در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۲.۸۷۴.۳۵۵ میلیون ریال در رده اول قرار دارد. همچنین سهم فروش محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی و صادرات به شرح زیر است:

در بازار داخلی و در شرایطی کـه میزان واردات محصولات مشابه حدود ۴.۳۵۴ تن و میزان تولید رقبای داخلی در حدود ۸۰.۷۱۵ تن بوده است، این شرکت موفق بـه ارائه محصولات خود به مقدار ۲۹.۸۸۱ تن و بـه ارزش ۲.۲۸۴.۷۲۲ میلیون ریال گردید که نسبت به سال ۱۳۸۸ دارای ۳ % و ۳۷ % افزایش بترتیب در مقدار و ارزش می‌باشد. همچنین طی سال ۸۹، ۹۶% و ۱۱۵% بترتیب از مقدار و ارزش بودجه فروش محقق گردیده است.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده شرکت مس شهید باهنر دارای سهم مناسبی از بازار داخلی می‌باشد به‌این صورت که در بخش تسمه و ورق مسی ۸۳%، تسمه و ورق برنجی ۸۹%، لوله مسی ۲۱%، لوله برنجی ۲۶%، مقاطع مسی ۳۹% و مقاطع برنجی ۱۳% از کل بازار را در دست داشته و مجموعاٌ بـا داشتن ۲۸% از کل بازار به عنوان رهبر بازار مطرح می‌گردد.

کارخانجات مجتمع

مجتمع صنایع مس شهید باهنر مشتمل بـر ۳ واحد اصلی تولید بشرح کارخانه ذوب و ریخته‌گری، کارخانه نورد و کارخانه اکستروژن و کشش می‌باشد. ظرفیت‌های سالانه کارخانجات مذکور بترتیب عبارتست از ۵۵.۰۰۰ تن با سه شیفت کاری، ۳۴.۸۰۰ تن و ۲۰.۲۰۰ تن، محصولات نهایی شرکت در واحد‌های نورد و اکستروژن تولید می‌گردند و واحد ذوب و ریخته‌گری تأمین کننده مواد اولیه این دو کارخانه می‌باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر