بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۲
کد خبر : ۷۶۶۵۷

ريیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز در پاسخ به سوالی در مورد درخواست ایران برای داشتن یک تضمین امنیتی از آمریکا، گفت: ایران هیچ‌گاه چنین درخواستی نداشته است چون دلیلی ندارد که آمریکا به کشورها تضمین بدهد، ما فقط خواستار حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و ان.پی.تی هستیم.


به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌لاریجانی یادآور شد: وقتی کشوری عضو آژانس است باید به او کمک شود تا در حیطه مقررات به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست پیدا کند که در این زمینه آژانس هیچ کمکی به ما نکرده است و ما خودمان در این زمینه فعالیت کردیم و هیچ درخواستی برای تضمین نداشته‌ایم و این مساله ناشی از قصه‌پردازی برخی از رسانه‌های غربی و گمراه کردن اذهان عمومی به وسیله برخی سیاستمداران غربی است تا افکار عمومی متوجه اصل درخواست ما نشود.
وی در مورد روند مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات اگر در چارچوب مقررات ان.پی.تی و آژانس ادامه پیدا کند و از ایران خواسته نشود که از تمام حقوق هسته‌ای خود دست بردارد، مطمئن هستم که این مذاکرات نتیجه‌بخش خواهد بود، در غیر این صورت این گفت‌و‌گوها به نتیجه نمی‌رسد؛ حال چه قبل و چه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد.
ريیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم ایران برای ساخت زیردریایی هسته‌ای و نیاز به اورانیوم غنی شده بالای 20درصد‌ برای سوخت آن، گفت: ما طبق ضابطه پیش خواهیم رفت. اگر آژانس به کشورهای عضو اجازه اورانیوم غنی شده بالای 20درصد را بدهد، شامل حال ما هم می‌شود؛‌ اما در کل ما نیازی به این مقدار نداریم و حتی اگر آژانس به وظایفش عمل می‌کرد و صفحه‌های سوخت را برای رآکتور تهران در اختیار ما قرار می‌داد، به همین مقدار هم نیازی نداشتیم.
وی در مورد فعالیت سایت غنی سازی فردو تاکید کرد: این مساله که ما در نطنز غنی‌سازی کنیم یا فردو هیچ تاثیری ندارد؛ آژانس در آنجا حضور دارد و نباید نسبت به فردو ماجراجویانه برخورد شود.
ريیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد خارج شدن از ان.پی.تی را با توجه به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران خواهد داشت؟ گفت: الان چنین قصدی وجود ندارد ولی این سوال در بین نخبگان جامعه شکل گرفته که وقتی رژیم صهیونیستی حاضر به عضویت در ان.پی.تی نمی‌شود و بمب هسته‌ای می‌سازد و کشورهای دیگر را هم تهدید می‌کند و کسی از او سوال و جواب نمی‌کند،‌ در حالی که از آن طرف آژانس از اعضای خود که در چارچوب قوانین هسته‌ای فعالیت می‌کنند حمایت نمی‌کند، پس خاصیت این نهادهای بین‌المللی چیست؟


اشتراک گذاری :
ارسال نظر